Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg

    Anton, yes det är den jag menar. Vad tycker du? Trodde du bara fiskade Shimano??? Får förresten en Curado I nu i dagarna. Tycker den nya spolen och dess externa bromsljustering verkar intressant.
    Jag har haft några st Daiwa oxå, typ runt 10 st eller något..... dock jag har inga kvar , alla är sålda eller bortbytta ....

    Curado I är självklart en mkt intressant rulle och det vore kul att ta en titt på den , när du får den.... jag får bjuda dig på kaffe någon dag.

    Hm, jag har ingen koll på dessa bay jigging daiwa rullar men jag bjuda på lite läsning istället:
    http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=24&t=32854

    //T

    Kommentera


    • Har för mig att frågan om Bay Jigging-versionens lämplighet som "kastrulle" varit uppe tidigare i tråden och att budet då varit att det är lämpligare att ställa in siktet på den vanliga Roygan i 2020 size...

      Talar dock inte utifrån någon egen erfarenhet utan bara vad jag läst.......Antons tråd verkar ju även bekräfta detta delvis.....

      /S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av karling Visa inlägg
        Tackar! Det blir nog mer jiggar än cranks skulle jag tro. Av vilken anledning valde du TBC71MHXF framför TBC71MF?

        Och just det! Varifrån tar folk in spön över 7 fot? Ingen av de amerikanska handlare jag varit i kontakt med skickar spön längre än 7 fot, eller till hutlösa fraktpriser som gör det meningslöst att beställa utifrån överhuvudtaget.
        Tack själv!

        Att jag tog hem ett TBC71MHXF beror på klingans design, dvs att toppen är extra känslig och suppersnabb , fast när man kommer lite längre ner på klingan , då finns det gott om kraft , om dom stora skulle kliva på. Det har hänt flera gånger att pigga sommargäddor på över 4 kg har klivit på mina abborrprylar.

        Hehe, slå en pling till Lundgrens eller Söders och dom kan hjälpa dig med importen av längre spön. Nackdelen är att ibland tar det flera månader innan man får spöt.

        //T

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Jag har haft några st Daiwa oxå, typ runt 10 st eller något..... dock jag har inga kvar , alla är sålda eller bortbytta ....

          Curado I är självklart en mkt intressant rulle och det vore kul att ta en titt på den , när du får den.... jag får bjuda dig på kaffe någon dag.

          Hm, jag har ingen koll på dessa bay jigging daiwa rullar men jag bjuda på lite läsning istället:
          http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=24&t=32854

          //T
          Min rullkurir landade idag så gissningsvis till helgen. Återkommer när Curadon kan provklämmas, eller provkastas i Lillsjön kanske...
          Hmmm. Baserat på den länken verkar Bay Jigging inte vara lämplig spinnrulle att kasta med... Tackledirect tar 399. Vet inte vad de kostar via Japan men känns som ok pris

          Kommentera


          • Har typ hittat en person som faktiskt verkar ha provat vanligt spinnfiske med BJ modellen han heter aussiebusser eller nått sånt på tackletour forumet han tyckte den kasta ungefär som en ambassadeur med 2st bromsvikter. han använde den till barramundi fiske. har själv varit jävligt sugen på en Ryoga BJ tack vare lite större linkapasitet än standard ryogan och dubbel backspärr feeeta drev måste ha nått som håller till pounders mm.. Kör calcutta 401D idag till det tyngsta men man vill ju alltid ha kraftigare. :P Är det føresten någon här inne som har prövat den nyaste modellen av Okuma Isis 400 den får feta hyllningar av Muskie grabbarna i USA.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Tack själv!

              Att jag tog hem ett TBC71MHXF beror på klingans design, dvs att toppen är extra känslig och suppersnabb , fast när man kommer lite längre ner på klingan , då finns det gott om kraft , om dom stora skulle kliva på. Det har hänt flera gånger att pigga sommargäddor på över 4 kg har klivit på mina abborrprylar.

              Hehe, slå en pling till Lundgrens eller Söders och dom kan hjälpa dig med importen av längre spön. Nackdelen är att ibland tar det flera månader innan man får spöt.

              //T
              Jag förstår. Där jag främst fiskar är det rätt gott om mindre gäddor, så det spöt hade nog inte varit en dum idé. Får se om jag får tillfälle att känna på båda. Tack för lite input i alla fall! Efterforskningarna fortsätter.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
                Har typ hittat en person som faktiskt verkar ha provat vanligt spinnfiske med BJ modellen han heter aussiebusser eller nått sånt på tackletour forumet han tyckte den kasta ungefär som en ambassadeur med 2st bromsvikter. han använde den till barramundi fiske. har själv varit jävligt sugen på en Ryoga BJ tack vare lite större linkapasitet än standard ryogan och dubbel backspärr feeeta drev måste ha nått som håller till pounders mm.. Kör calcutta 401D idag till det tyngsta men man vill ju alltid ha kraftigare. :P Är det føresten någon här inne som har prövat den nyaste modellen av Okuma Isis 400 den får feta hyllningar av Muskie grabbarna i USA.
                Hej
                Okuma ISIS 400 endast $99 hos jandh.com, inte provat den själv. Köpte och har själv börjat testat Okuma Komodo 364LX där allt är typ rostfritt internt. Ang antalet kastvikter kör jag aldrig mer än 2 aktiverade på ngn av mina rullar. Har en väldigt aktiv tumme, dvs är jag inte fokuserad blir det i princip "professional overrun" direkt på mina rullar. Å andra sidan kastar jag oftast längst också.

                Kommentera


                • Tjo
                  samma här kontrollerar allt med tummen så slipper man tänka på att ställa om rullen hela när man byter beten.
                  Såg också att den gick billigt i staterna för tillfället så får slå till de va ju inga pengar direkt.
                  Lågprofil har jag dålig tro på då allt jag testat hittills har havererat snabbt! Tråkigt att de inte designas några fler spesifika Musky/gädd rullar som faktiskt tål att fiska heldagar med beten 250gram + Men marknaden är nog för liten och fiskare verkar ju vara ett svagt släkte när man tycker att 400gram är tungt att hålla i.. :P


                  Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                  Hej
                  Okuma ISIS 400 endast $99 hos jandh.com, inte provat den själv. Köpte och har själv börjat testat Okuma Komodo 364LX där allt är typ rostfritt internt. Ang antalet kastvikter kör jag aldrig mer än 2 aktiverade på ngn av mina rullar. Har en väldigt aktiv tumme, dvs är jag inte fokuserad blir det i princip "professional overrun" direkt på mina rullar. Å andra sidan kastar jag oftast längst också.

                  Kommentera


                  • Lågprofil har jag dålig tro på då allt jag testat hittills har havererat snabbt!
                    Har du testat en Tranx ?

                    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...anx-500pg.html

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X