Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Då måtte du vara en av dem, eftersom:

    Köp ett par såna här istället http://www.clasohlson.com/se/Hantel-...Q&gclsrc=aw.ds

    Alla på FS kommer bli gröna av avund!
    Jag skrev aldrig att jag skulle fiska med den! ... men vem vet...
    Så anteman, du gillar inte att kliva över 300g, utan du stannar precis under , då jag är med i matchen. Classe-tipsen funkar inte riktigt, jag gillar inte fiskerullar utan linspridare. Det är "casting" folk som diggar avsaknad av linspridare på sina rullar.

    Häls //T

    PS: Skönheten som jag pratar om ligger strax över 300g , så så illa är det inte.
    ... och den kommer att krossa allt motstånd precis som sina "mindre" kusiner. Det blir ingen match liksom....
    Senast ändrad av tonyex; 2015-01-20, 21:10.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Sett till linkapaciteten är det ju ingen tungviktare direkt. Med 100m PE10 och 10kg broms förefaller den avsevärt fetare än en CQ 401 sett till specarna. Kanske räcker vikten för att balansera upp toppen på ett StCroix-spö? På mitt Downsizer har jag ännu inte hittat en tillräckligt tung rulle för att kompensera, så en Shrapnel kanske skulle funka?
      Jo, ratio mellan vikt/linkapacitet är väl inte så tokig men kommer det "lira" visuellt på spöt? (vet inte hur stor den ter sig, kanske funkar utmärkt!) Linkapaciteten är nästan för mycket av det goda...

      Att det behövs så pass för att balansera en Downsizer förvånar, trodde odelat hade bättre grundförutsättningar än så, måhända kort bakhandtag å kraftfull topp som "ställer till det"? Annars kan du ju vikta spöt, fast de är ju förstås inte alls lika roligt!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Fin fiskerulle! 400g väger den. Dags att bygga lite muskler då! //T
        Passar utmärkt till antingen magbulle spöt eller pounder spöt
        Sen ryktas det ju både till höger o vänster om att conquest kommer i 401 version vilket helt klart är intressant med

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Jag skrev aldrig att jag skulle fiska med den! ... men vem vet...
          Så anteman, du gillar inte att kliva över 300g, utan du stannar precis under , då jag är med i matchen. Classe-tipsen funkar inte riktigt, jag gillar inte fiskerullar utan linspridare. Det är "casting" folk som diggar avsaknad av linspridare på sina rullar.
          ....
          Ha ha, linspridarfritt, den va bra! Nä jag är en lättviktare i många avseenden men visst blöter jag en Lexa eller C 300 DSV ibland å de nosar nog strax över 300 med lina på, det funkar det också!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
            Passar utmärkt till antingen magbulle spöt eller pounder spöt
            Sen ryktas det ju både till höger o vänster om att conquest kommer i 401 version vilket helt klart är intressant med
            Hehe, jag skojade lite bara. Jag har för mig att du gillar stora rullar och det är inte så ovanligt som man kan tro. Jag har flera fiskepolare som tittar inte på gäddrullar som är mindre (läs lättare) än Amba 5500, Calcutta 301 eller Luna 300 bara för att nämna några och de är mkt nöjda med det. De kan inte tänka sig att fiska med några "lättviktare" alls, men det är så det är , vi har olika preferenser helt enkelt.

            Shrapnel-ryogan är ju snygg om inte annat och på pappret ser specifikationen helt ok ut. Jag läste någonstans att det står sötvatten i beskrivningen, men det måste ha blivit något fel. Ryoga är lätt inshore rullar eller "kustrullar", så översättningen gick åt skogen, helt enkelt.

            //T

            PS: Det jag skrev mellan raderna är att om uppgifterna stämmer och denna rulle kan bara användas i sötvatten oavsett vad syftet med den sådan rulle var från början. Det står klart och tydlig syfte med en sådan rulle i TT-tråden , så det är ingen hemlighet, om man säger så. Bass och muskiefiskare vill använda den som "swimbaitrulle" oxå. Då betyder det att Daiwa tappar en stor del av potentiella köpare som skulle kunna tänka sig att använda denna rulle för att jaga saltvattensfiskar. Hur svårt kan det vara att göra den saltvattentålig oxå?

            En ganska intressant del i det hela är att tänka lite själv och kunna ta hem utvalda JDM juveler avsedda för att fiska andra arter och använda dom för att fiska våra skandinaviska fiskar. Tråkigt att inte alla fiskepryltillverkare tycker så. Med andra ord det blir minuspoäng för Daiwa igen. Ett bra exempel på det är Shimano Exsence DC som är designad för att fiska div. japanska saltvatten fiskar och som fungerar ypperligt till fiske efter flera av våra skandinaviska fiskarter oxå.
            Senast ändrad av tonyex; 2015-01-21, 14:40.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ha ha, linspridarfritt, den va bra! Nä jag är en lättviktare i många avseenden ...
              Intressant!

              Jag blev fast vid något som heter lättjerkfiske och året var 2008, om jag inte minns fel.

              //T

              Kommentera


              • Jag tror översättningen "freshwater only" stämmer bra och det var förståelsen som gick åt skogen. Shrapnel ser ut som en typisk raigyo/snakehead-rulle som används i just sötvatten med grov flätlina. Därav kapaciteten 100m 0,53mm flät och inte två kilometer 0,25 flät som vanligare anges vid inshorefisket.

                PS. Ibland begriper man inte tillverkarnas specifika avsikter med rullar. Ofta i kombination med dålig koll på JDM, hur och vad man brukar fiska i Japan. Det är annars ganska typiskt fisketillverkare att skapa en produkt enbart för en art (jmf karpmete eller muskiefiske). Typiskt för snakeheadrullar är en jävligt biffig slirbroms, hög utväxling och lätt spole för enbart sötvattensbruk. Inshorefiskarna har en del annat att välja på där 200m PE2.5 räcker, till exempel en CQ 401 eller en Ryoga 2025.
                Det ställs dock lite krav på insikt och kunskap för att inte köpa en specialrulle och sedan tro att man kan använda den till något annat. Som att begripa det olämpliga i att köpa en Aldebaran BFS för torskjiggning på västkusten eller en Snakeheadrulle i bräckt vatten. För musky, flertalet bassfiskar och andra sötvattensfiskar fungerar den nog antagligen utmärkt som swimbaitrulle...
                Senast ändrad av barnmorskan; 2015-01-21, 17:21.

                Kommentera


                • ...

                  Förmågan att tänka själv och hitta egna lösningar är det som ligger till grunden för denna tråd har jag för mig och det vore brottsligt att sluta med det. Våga misslyckas säger jag!

                  //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-01-22, 22:18.

                  Kommentera


                  • Kommentera


                    • Snälla Tonyex. Hitta en annan tråd att trolla eller skärp dig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 928 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X