Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Fix idé? - det vet väl alla att vissa kastbromsar passar vissa spön bättre än andra? Fin combo btw!
    Han trivs bättre med Mag oavsett spö, men han är på god väg nu .... //T
    PS: Snart sitter en 2015 HG där. De är oundvikligt , om man ska unna sig det bästa till rätt så bra pris.
    Senast ändrad av tonyex; 2015-11-13, 15:18.

    Kommentera


    • Engqvist, spöna är otroligt välbyggda.
      Det allra bästa med dem är att tillsammans med rätt lina och rätt rulle är de så allround att man egentligen bara behöver ha med sig ett spö ut.
      Mitt kastar helt okej från cirka 8 grams kompakta beten upp till strax under 50. Optimal kastvikt ligger på ungefär 15-35 på mitt skulle jag vilja påstå, vilket är väldigt brett.

      anteman, det gäller att inte börja fundera för mycket på kompabiliteten spö/kastbroms för då blir det många nya spön och rullar.

      tonyex, jag kan definitivt medge att min gamla Conquest har blivit lite av en favorit i repris och det är faktiskt ingen slump.
      Jag tog hem min första Calcutta Conquest år 2007, då var det ingen speciellt vanlig rulle varken i Sverige eller Europa. Den var säkerligen inte ens en av de 10-15 första i landet men det fanns såpass få och de var så lite omtalade att jag inte riktigt visste vad jag hade köpt. (Att det var ungefär samma rulle som TE tänkte jag inte ens på.)
      Jag avskydde Conquesten då.
      Varför?
      Jo, för att jag inte hade lärt mig uppskatta varken den tekniska nivån, kastbromsens karaktär eller rullens egentliga användsområde. Jag använde den visserligen ihop med ett Dobyns Champion Xtreme 7' -1oz så spökvalitén var det inget fel på. Men där var det tvärtom, jag föredrog min Luna 103as karaktär på just det spöt.
      Den då ovanliga Conquesten såldes i nyskick utan att jag sörjde särskilt mycket. Efter den följde mycket annat kul.

      I år då jag funderade på ett mer mediumlätt allroundspö kom tankarna på Conquest igen. Hade tur att hitta en begagnad i nyskick för en spottstyver i Japan och nu sitter den på mitt första customspö och jag kan villigt medge att det är den mest användbara rigg jag någonsin haft. Jag gillar mina Daiwor och deras grå magneter men är objektiv och öppen för allt som är bra och passar mig.

      Nya Conquest är tyvärr helt enkelt lite för dyr för att jag ska köpa den "på chans". Det kan mycket väl bli en sådan i framtiden men då vill jag prova en först så jag inte köper den guldiga rullen i säcken.

      Kommentera


      • Ja om man attraheras av magneter men slungas i centrifugalens riktning så bör man även överväga att pröva Digital Command dvs DC - Exsence och Calcutta Conquest DC är riktigt trevliga att både veva och kasta...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja om man attraheras av magneter men slungas i centrifugalens riktning så bör man även överväga att pröva Digital Command dvs DC - Exsence och Calcutta Conquest DC är riktigt trevliga att både veva och kasta...
          På mitt väldigt snarlika cts spö kör jag med inte en conquest dc men dock kullsyskonet Calcutta 100 dc.. Passar riktigt bra till cts spöts karaktär..
          Dc bromsen i den rullen gör sig bäst med ett relativt kort och snabbt spö och snärtiga kast..
          Att dc sitter perfekt i rullfästet gör ju inte saken sämre..

          Kommentera


          • @JonTaK: Visst jag kommer ihåg "gamla tider". CV-Z vs CQ. Det var härliga tider, men det var som att vandra i mörkret för min del. Det som många inte vet är att jag trodde då att Shimano gjorde de sämsta fiskerullarna av de tre stora ... och det slutade som det slutade efter många, många fisketimmar ... Det jag tar med mig är följande: "Lyssna noga på andra, men bilda din egen uppfattning och stå för den".

            //T

            PS: Synd att tiden inte räcker till för att skriva mer på FS eller andra fiskerelaterade forum ...
            Senast ändrad av tonyex; 2015-11-13, 21:08.

            Kommentera


            • Tonyex, ja på den tiden var det trial & error på riktigt.
              Jag köpte en herrans massa konstiga saker från Japan och USA som bara fanns en handfull av i Sverige.
              Åsikterna i det här landet var så få att det var svårt att bilda en uppfattning.

              Jag hade hemma den något obskyra Conquest 50S, den blev inte heller långvarig.
              Hade jag haft möjlighet hade jag gärna behållit alla spön och rullar. Även de jag tagit hem åt andra.
              Men nu är det rena bruksprylar som gäller för min del. Där är Shimano med sin relativa enkelhet och ytterst höga kvalité
              verkligen i framkant.

              Jämför jag just min Conquest med min Bay Casting så är Shimanon mer lättskruvad tycker jag. För mig är det en stor fördel.

              Att skapa sin egna åsikt efter mer eller mindre lyckade erfarenheter är både dyrt och tidsödande men helt otroligt roligt.
              Tendensen att vi fastnar för olika grejor är väldigt intressant och kanske visar på att de stora tillverkarna faktiskt ligger på en ganska jämn nivå men att vi kräsna fiskare helt enkelt har olika krav och viljor.

              Det gäller att göra fel några gånger med prylarna för att hitta rätt.
              Gäller i allra högsta grad på detaljnivå också. Jag hade en Sunset Orange 5500C som genomgick flera års förändringar. Hade alla möjliga trimdelar från UT, Avail med mera, kullager överallt.
              Idag använder jag en egenbyggd 4500 med två kullager i spolen, allt utom slirbroms och knivbult är original från ABU. Rullens prestanda är åtminstone inte nämnvärt sämre än min gamla fullsmetade 55a för att inte tala om skillnad gällande underhåll, en dyr men nyttig erfarenhet.

              Kommentera


              • Snabb importfråga!

                Har en beställd rulle I USA via Ebay. Säljaren valde av misstag att göra den internationellt leveransbar via "USPS" istället för
                "Global Shipping Program" som vi pratade on innan.Tänkte inte mer på det då, utan slog till.

                Spelar det någon roll, finns det risker med att säljaren (kan vara en privatperson, vet ej) skriver "gift" ? Bör han ange ett värde på denna "gift"?

                Även en gåva har ju ett värde, "gift" med angivet värde noll kronor kanske drar ögonen åt sig - hur bör säljaren skriva för att jag ska få hit det utan problem?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Snabb importfråga!

                  Har en beställd rulle I USA via Ebay. Säljaren valde av misstag att göra den internationellt leveransbar via "USPS" istället för
                  "Global Shipping Program" som vi pratade on innan.Tänkte inte mer på det då, utan slog till.

                  Spelar det någon roll, finns det risker med att säljaren (kan vara en privatperson, vet ej) skriver "gift" ? Bör han ange ett värde på denna "gift"?

                  Även en gåva har ju ett värde, "gift" med angivet värde noll kronor kanske drar ögonen åt sig - hur bör säljaren skriva för att jag ska få hit det utan problem?
                  Gåvor jag har fått skickat med usps har oftast klarat sig förbi tullen

                  Kommentera


                  • Tack!

                    Anders

                    Kommentera


                    • Har för mig att en gåva måste skickas mellan privatpersoner och att det maximala värdet får vara 500 kronor, annars finns det risk att du åker på tull och moms.

                      Tullverket/Posten har en viss förkärlek för att öppna paket och sedan höra av sig med starka tvivel om innehållets värde. Som exempel beställde jag en uppsättning handsmidda köksknivar från Japan där värdet var cirka $150. Fick upprepade mail och samtal från Posten där det bestämt hävdades att dessa knivar var långt dyrare.
                      Jag skickade kopior på betalningen jag utfört, $150, men det tog ändå två månader innan jag fick mitt paket.

                      Just paket från USPS slinker dock ofta igenom, särskilt om de är små i storleken.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X