Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tack för input. Har beställt från USA några gånger utan att tänka närmre på hur eller från vem det skickades ifrån, nån gång kom det en tull - eller om det var en momsfaktura.
    Den här säljaren som aldrig skickat utrikes förr är nog en privatperson då han frågade om han skulle skriva "gåva" på paketet, vilket kan göra att jag klarar mig från tull eller så väcks tvärtom frågor från typ Tullverket...

    Kommentera


    • Gåva eller inte spelar ingen roll, utan det är det deklarerade varuvärdet inkl frakt som spelar roll.

      Ibland har man tur oavsett gåva/icke gåva och deklarerat varuvärde och slipper skatt/tull/moms helt.
      FInns en nedre gräns när det inte ska bli skatt/tull/moms, men vet inte vad det är.

      Kommentera


      • Nån som har koll på aktionen på daiwas morethan ags spön? Är de relativt snabba? Är farligt sugen på ett sådant till HÖ fisket, skall paras ihop med nya conquest hg som väntar på spö. Nåt annat hett tips på spö i entusiastsegmentet? För multirulle, 9-10 fot ca.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
          Nån som har koll på aktionen på daiwas morethan ags spön? Är de relativt snabba? Är farligt sugen på ett sådant till HÖ fisket, skall paras ihop med nya conquest hg som väntar på spö. Nåt annat hett tips på spö i entusiastsegmentet? För multirulle, 9-10 fot ca.
          St croix "Avid Salmon & Steelhead"/"Legend Elite Salmon & Steelhead" skulle jag satsa på, om man gillar STC. Välj senare kastvikterna efter egna behov.

          //T

          Kommentera


          • Tack för svar. Helt klart en kandidat, kan dock inte släppa tanken på morethan. Ingen som har testat eller sett nån info?

            Kommentera


            • Jo,
              http://www.henry-gilbey.com/blog/dai...d-around-36000

              har testat... Henry är nog löst knuten till Shimano men åtminstone verkar det som om Morethan 93 är riktigt snabbt...

              Men...

              http://www.plat.co.jp/DAIWA-ima/more...n-AGS_ima1.gif

              ...inte snabbast/toppigast i serien...
              Senast ändrad av anteman; 2015-11-28, 00:19.

              Kommentera


              • Tycker också ST Croix's Salmon/Steehead är trevliga, i både dyrare och billigare varianter.
                Är tveksam till om någon äger Morethan i det här landet, det är väl fullt möjligt men de är inte direkt vanliga och det bör därmed vara svårt att hitta åsikter om spöna.

                Plat har en intressant illustration:
                http://www.plat.co.jp/DAIWA-ima/more...n-AGS_ima1.gif

                Jag har inte heller provat spöna men illustrationen i kombination med Compile X-klingorna gör att jag tror spöna beter sig som många andra riktigt vassa, typiska salmon/steelhead-spön.
                Det högkvalitativa materialet borde ge en riktigt rapp klinga som svarar mycket snabbt, kombinerat med en relativt djup aktion som jag tror jobbar fint progressivt i relation till belastning borde innebära enormt trevliga spön.
                Hur långsam eller snabb aktionen är på dessa är nog svårt att avgöra för många då jag misstänker att den rappa klingan får många att missta det för en snabb aktion.

                Det är dock bara min alldeles egna teori baserad på ganska knapphändig information.
                Har haft hemma Steez-spön av Compile X och kan tänka mig att det klingmaterialet kan göra sig riktigt bra ihop med en lite djupare aktion.

                Kommentera


                • Tack för grymma svar! Henrys recension gjorde inte saken lättare, verkar vara grymt sköna spön.
                  Åkte dock på en smärre chock igår när räkningarna skulle betalas och massa fakturor tajmades jäkligt illa och det blev blott 2000 kr över. Får nog lugna mig minst tills nästa lön, sen så börjar inte HÖ-säsongen här nere förrän årsskiftet så det är inte superbråttom. Blir en månad av intensivt funderande helt enkelt.

                  Såg att flyfishingmasters har ett CTS spinnspö också som verkar riktigt nice, några erfarenheter av det här inne?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                    Såg att flyfishingmasters har ett CTS spinnspö också som verkar riktigt nice, några erfarenheter av det här inne?
                    Jag har inte använt CTS längre klingor men som du kanske sett tidigare i tråden har jag ett CTS 7' med de bästa av komponenter.
                    Har även känt på och provat ett par andra spön byggda på CTS-klingor och kan definitivt rekommendera dem.

                    CTS-klingorna jag använt är så otroligt rappa att det gäller att ha viss vana av snabba klingmaterial för att trivas, oavsett aktion. Vet dock ej om deras längre klingor bygger på samma teknik.
                    Men ett välbyggt CTS-spö med rätt komponenter är svårt att slå även om prislappen kan verka väldigt avskräckande.

                    Kommentera


                    • Tänkte beställa en scorpion 1001xt i julklapp till mig själv. Dock har dessa utgått enl japantackle som inte har några kvar. Nån som vet en butik som har till bra pris?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 884 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X