Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
    Hej, jag behöver ett tips om ny haspelrulle till mitt beastmaster 10-30gram. Skall fiska allt från havsöring till gäddmete. Har ni några tips?
    Till det spöt kan du lämpligen välja allt från en Exage FD-Stella FE i 2500-size....beroende på vad du vill betala...

    Rent estetiskt gör sig dock Exagen bäst på Beastmasterspöt.......att den sen är billigast är bara bonus....

    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      I våras var jag glad som en speleman efter att ha ropat in en Cardinal 44 i, såvitt kunde utläsas av bilderna, mycket gott skick på Tradera. Sedan lyckade DHL schabbla bort paketet och för en månad sedan fick jag ett meddelande att de gett upp och villa ha mitt ersättningskrav. Något sådant har jag ännu inte fått iväg och i går ringde en tjej från DHL, meddelade att de återfunnit försändelsen och frågade om jag fortfarande vill ha den. Såklart att jag vill! Nu håller jag bara tummarna för att DHL ska lyckas den här gången.

      edit.
      Och på den vägen är det...
      Unf*ckingbelievable! Jag mailade härom dagen DHL för att höra efter vart rullen tagit vägen. I morse ringde de och berättade att de lyckats slarva bort den. Igen!

      Kommentera


      • Click image for larger version

Name:	DSC_3585.JPG
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	1775444

        Cardinalens tyska kusin, den (väst-)tyska D.A.M. Quick 330N (i storlek motsvarande Cardinal 66) Finessa. Modellen introducerades 1974 och även om den yttre designen skiljer sig avsevärt från ABU:s gröna cardinalserie är grundkonstruktionen, dvs den gedigna snäckväxeln i stål/mässing, i stort sett identisk. De största skillnaderna är att D.A.M.-rullarna är frambromsade och att reglaget för backspärren har en annan utformning/placering. På detaljnivå har rullarna annars samma "finesser", låt vara med olika utformning, såsom fällbar vev och att bygeln kan fällas in mot vevhuset (transportläge) för att avlasta bygelfjädrarna.

        Precis som Cardinalen är Finessan en fröjd att hantera och byggd för att hålla länge.

        Kommentera


        • Click image for larger version

Name:	DSC_3589.JPG
Views:	1
Size:	137,0 KB
ID:	1775464

          Daiwa (som startade sin tillverkning av haspelrullar i mitten av 1950-talet) tog under sjuttiotalet ledningen, såväl teknologiskt som marknadsmässigt, och det gick väldigt snabbt när alla andra tillverkare hängde på och gick över till att tillverka rullar med utanpåliggande spole. Daiwa vilade inte på lagrarna och snart kom ett antal modeller med lång (bred) spole. På engelska kallades detta för "longbeam" vilket på svenska blev "grisnos". Det är inte bara när det gäller filmtitlar man kliar sig i huvudet och undrar hur de tänkte...

          Click image for larger version

Name:	DSC_3590.JPG
Views:	2
Size:	97,5 KB
ID:	1775466

          SS Tournament, med en taperad (framåt avsmalnande) grisnosspole blev en kultrulle. Jag minns inte exakt när den introducerades men den bör ha ungefär ett kvartssekel på nacken. Vad jag minns är vilket intryck den gjorde när den kom. Högteknologi! Stativ i grafit (whisker), den extrema spolen, tre (3!) kullager, keramisk linförare och en distinkt formgivning. Det som verklugen imponerar är att den fortfarande ingår i Daiwas modellprogram. Tillverkningen har visserligen flyttats från Japan till Thailand men den tillverkas och säljs fortfarande. Marknadsförs gör den inte men det behövs inte heller. Det finns otaliga bassfiskare, kustfiskare, karpmetare och andra sportfiskare som inte frivilligt skulle använda någon annan rulle. Ja, inte i Sverige förstås. Här vill vi ju bara ha det senaste (vare sig det är något att ha eller inte...).

          Click image for larger version

Name:	DSC_3591.JPG
Views:	1
Size:	100,7 KB
ID:	1775467

          SS står för Super Sport och Daiwa tillverkade en tid en serie med det modellnamnet. De rullarna var något smäckrare, lättare och smidigare än Tournamentmodellerna men fick aldrig samma kultstatus (och tillverkningen är sedan länge nedlagd). Bra och trevliga rullar är de inte desto mindre.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av wahle Visa inlägg
            ja du lausvik, har återupptagit spinn och haspelfisket efter flera års slitsamt fiske efter lax med långa tvåhands flugspön, men behövde ny haspelrulle efter min gamla cardinal 77 och en senare shimanorulle 2500, gillar enkelhet med rullar,hållbarhet,servicevänligt. sökte på nätet och hittade det perfekta för mig, en daiwa tournament whisker 2600 med grisnosspole. dessa rullar finns ej längre köpa i sverige numera, vanliga på 80-talet här. fick hem rullen satte på 0,17 fireline och gick ut och provkastade den på snöåkern med ett fenwick ironfeather 2, stod mållös och tittade efter vicke vobblern där den försvann, var tvungen gå in efter garmin-gps och mäta, 104 meter. kan bara förstå att det måste vara spolens utformning som gör detta till en rulle som säljer fortfarande så bra i usa bland annat, till en kostnad av 104 dollar,,, nåväl beställde några dagar senare 2 mindre modeller av samma rulle (1600 tournament whisker.) 2600-an till vänster,,enkelhet är vackert.[ATTACH=CONFIG]62929[/ATTACH]
            Hur har det gått med tournamentrullarna? Är de (vilket jag hoppas) fortfarande i bruk? Själv har jag, hastigt och lustigt, blivit stolt ägare till några 2600:or och 1300:or och det är bara att konstatera att de verkar vara helt rätt för mig.

            Wahle förmodade att det var spolen och de goda kastegenskaperna som gjort att rullen fortfarande är populär bland amerikanska sportfiskare. Det är nog delvis riktigt men vad man framförallt hör lovprisas är livslängden och driftsäkerheten samt den mjuka slirbromsen. Kort sagt är det en riktigt lyckad rulle och 2600-storleken är en fortfarande populär klassiker bland brittiska karpmetare. Rullgurun Alan Hawk har Daiwa SS Tournament i topp på sin lista över "Best general use saltwater reels under $ 100" och han brukar, som bekant, grunda sina omdömen på ingående kunskap om de rullar han uttalar sig om.

            Många nuförtiden laddar sina SS Tournament med flätlina men själv håller jag mig till nylon när det handlar om rullar som är byggda för sådan lina (dvs äldre rullar utan direktverkande beckspärr). Jag har dock inte nåtts av några rapporter om att just de här rullarna inte skulle klara av de påfrestningar en stum lina medför eller det större slitaget (på tex lintrissan) jämfört med nylon så för den som föredrar flätlina funkar det säkert med en sådan här rulle. Fast min erfarenhet är att flätlineentusiasterna brukar föredra nyare rullar.

            Kommentera


            • Penns topprulle måste ju avhandlas i denna tråd.
              Ful som stryk, helt i metall, tätad och jäkligt skön.
              Inget finlir med 50-11 kullager och trådtunna vevhandtag. Nä. rå gång pga att samtliga sju lager är tätade. Och ett vevhandtag som inger FÖRTROENDE.
              De som kan det säger att den slåss med och på en del punkter överträffar både Saltigan och Stellan. Detta till ca 60-70% av priset. ( om man inte väljer att köpa den i Sverige, då är den dyrare...)

              Denna ska testas (nåja) på lite vraktorsk mästa helg. Målet med köpet är ffa Amberjacks i varmare vatten, men första testet får bli i södra Östersjön.
              Bifogade filer

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
                Nä. rå gång pga att samtliga sju lager är tätade.
                Du har antagligen koll på det här men Alan Hawk anmärkte i sin rewiev att rulle skulle gå lättare med andra lager.

                edit.
                "Ful som stryk"?! Jag tycker att den ser helt OK ut. Alla rullar kan ju inte se ut som en Shimano/Daiwa/Whatever dussinrulle. Det här är ju en rulle som sticker ut. En alldeles egen formgivning. Man ser på hundra meters håll att det är en Penn Torque. Vad är felet med det? Är det så att (vi) svenskar har svårt för det som sticker ut (eller upp)? Hur som helst så tycker jag att rullen är snygg.
                Senast ändrad av lausvik; 2014-09-24, 16:47.

                Kommentera


                • Visst är det trevligt att den ser annorlunda ut. Jag är glad att den har ett enkelt utseende och inte är utspökat i fyra färger med extra räksallad.
                  Mitt intryck handlar nog mest om att den ser ovanlig ut. Ovana hekt enkelt.
                  Nu kunde jag ju valt en svart istället, men guld gör ju sig bra ihop med internationalrullarna :-)

                  Jag är inte ute efter smörfin gång occh jag har läst Alans genomgång:-) Mycket trevlig läsning.

                  Kommentera


                  • Citerat från annat håll:

                    Overall Rating:5 out of 55 out of 5
                    Daiwa SS Series,June 10, 2008
                    By Beaver4Badgers from De Soto, Wisconsin(read all my reviews)(read all my reviews)
                    "I was a member of The Daiwa Pro-Staff back in the late 70's when the SS reels were first introduced. Well here it is about 30 years later, and I still use the reels that I got a year that they were available to the public. It doesn't matter what size, they are all still in use. From panfish and walleyes, to bass, pike and muskies, these reels have seen everything possible and have come out with flying colors. I do nothing more than give them a good cleaning every year. I believe that they will outlast me."

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      [ATTACH=CONFIG]65580[/ATTACH]

                      D.A.M. fortsätter att konstruera fina haspelrullar (även om tillverkningen numera ligger i Asien). En av mina favoriter är den smäckra Quick A-Head (på bilden i modell 200) med vevhus i aluminium, 9 kullager, en spole som är tvärtemot de flesta andra rullar, nämligen smal men med stor diameter, och rejält tilltagen vev med väldigt trevligt räfflat gummigrepp.

                      Vi har ju fått lära oss att spolar, om man vill ha goda kastegenskaper, ska vara av sk grisnosmodell, dvs så breda som möjligt men den här rullen kastar hur bra som helst. Fylld med antingen 0,12 Fireline Crystal eller Stren 0,26 brukar den hänga under ett niofotsspö under mina bompass efter havsöring. Varför ser då spolen ut som den gör? Har de tyska ingenjörerna inte fattat hur en modern spole ska se ut? Jodå, men de har prioriterat andra saker.
                      Hmmm... Tydligen så har de tyska ingenjörer som designat rullen inte prioriterat bort kastegenskaperna. Nya rön ger vid handen att grisnosdesignen inte är det allena saliggörande, i vart fall om man ska tro det son står i den här artikeln. Nu när jag förfogar över den erkänt långkastande grisnosklassikern Daiwa SS Tournament 1300 så är det nästan läge för ett jämförande kasttest för att reda ut vad som är vad.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X