Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    fiskar jag haspel håller jag så rullfoten ligger mellan lill och ringfinger.....och så har jag hållit sedan jag fick min första haspelrulle i mitten på 60-talet...jag kan helt enkelt inte hålla på nåt annat sätt... känns bara helt fel med annan fattning...
    Vad intressant! Jag höll också precis så förr i tiden, men har med tiden ändrat till att hålla mellan lång- och ringfinger nu. För ett tag sedan kollade jag var tyngdpunkten låg för mina haspelspön när jag satte på den rulle jag helst använde till spöt. Då fann jag att tyngdpunkten för nästan alla låg mitt för lintrissan på rullen. Ska kolla var tyngdpunkten ligger för mina gamla spön och rullar som jag fiskade med rullfoten mellan ring- och lillfinger.

    Kommentera


    • Finns ju fiskare som håller en haspelrulle som en multi, dvs upponed... Vevas baklänges

      Kommentera


      • Nu är jag ingen haspelfantast men hoppas ändå att mitt inlägg accepteras då jag använder haspel vid främst abborrefiske och jag håller rullen som byggarn OCH OjaOnej gör. Jag alternerar alltså och håller lite olika på olika spö/rullekombinationer. Jag antar att det beror på vana i kombination med balansen i kittet. Upplever dessutom att jag får mer styrsel, kontroll över utrustningen om åtminstone ett finger greppar bakom rullen. Naturligtvis får andra göra precis som de vill!

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Är det bara jag som tycker "fighting drag" är grymt? Hade det på en gammal shimano haspel. Verkar inte vara så vanligt idag?
          Det finns väl fortfarande på de bakbromsade shimanorullarna. Mycket lättare att justera under drillning än vanliga bakbromsar eller frambromsar.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            fiskar jag haspel håller jag så rullfoten ligger mellan lill och ringfinger.....och så har jag hållit sedan jag fick min första haspelrulle i mitten på 60-talet...jag kan helt enkelt inte hålla på nåt annat sätt... känns bara helt fel med annan fattning...
            Fram till för ca ett år sedan när jag tog upp fisket igen använde jag mig av en väldigt märklig teknik; jag höll rullfästet mellan pekfinger och långfinger dvs långt bak samt vevade med högerhanden. Det här medförde två saker. Dels fick jag byta hand på spöt under kast eller efter betet slagit i vattnet = något som jag numer vet kan medföra missade hugg och/eller trassel. Dessutom var det väldigt svårt att få tag på linan när jag skulle kasta i och med att jag höll så långt bak på spöt.

            Anledningen att jag kastade på det här sättet var förmodligen att jag lärde mig fiska med pappa som tydligen inte kan ha varit någon hejare på kastteknik. Sammanfattat så är det nog ett rätt bra exempel på hur man INTE ska göra.

            Efter att jag förstått att det var helt bakvänt att hålla på och byta hand så tänkte jag att då lär jag väl om då. Jag lade kanske en halvtimme på att kolla på youtube på kastteknik (kollade nog bara jänkare). Var lite orolig för att det skulle ta lång tid att lära om men det gick på ett nafs.

            Som en bonus satte jag handen längre fram (mellan lillfinger och ringfinger, det var det greppet de flesta jänkarna förespråkade, okcså det som jag numer gillar bäst) vilket gör det SÅÅ mycket enklare att få tag på linan vilket jag fipplade mycket med innan för pekfingret var så långt bak.

            Så om nån funderar på att lära om eller förfina sin teknik så var inte rädda för att testa, det går snabbt att lära om.
            Senast ändrad av John A; 2017-12-16, 21:29.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
              Är det bara jag som tycker "fighting drag" är grymt? Hade det på en gammal shimano haspel. Verkar inte vara så vanligt idag?
              KIkade lite på nätet och det har kommit en ny Shimano Sahara med fighting drag. Finns för bra peng i Danmark.

              Kommentera


              • Stradic, finns även i storlek 2500, eller Super GT.

                Kommentera


                • kast:
                  normalt rullfot mellan lång - och ringfinger.
                  enstaka gånger om spö o rulle är "oblanserat" så flyttar jag fram (oftast) rullfoten ett steg, så att säga.

                  veva:
                  oftast likadant.
                  men ibland vid framför allt framtunga gäddspön (alt. för lätta rullar) och/eller vid drill av tung fisk kan jag flytta hela handen och hålla alla fingrar framför, dvs i det främre handtaget. (blir ju bättre hävarm då).

                  tror jag.
                  dvs, inte alltid man tänker exakt hur man flyttar sina händer - det går liksom på känn.


                  // gillar för övrigt lätta rullar - men vet inte varför egentligen. Det blir ju lättare framtungt då ...
                  Senast ändrad av jonasby; 2017-12-17, 00:30.

                  Kommentera


                  • Gjort iordning en Abu 444. Blev en bonusgädda. Riktigt imponerad av rullen måste jag säga!
                    Senast ändrad av Bomber_5000; 2020-02-23, 17:26.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X