Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
    Efter lite efterforskningar på div. japanska sidor tog jag idag ett beslut, beställde ett Major craft MS-X 6,8 fot odelat BF spö med kastvikt 1/8-3/8 oz.
    Tror de blir prima, hoppas de hinner landa till nästa helg då vädret ska bli mildare.

    /Alex
    1/8-3/8 brukar realistiskt innebära cirka 4-12 gram med en optimal kastvikt på 5-10, om spöt är rätt klassat, vilket är en alldeles utmärkt kastvikt för ett bruksspö här i Sverige.
    Det är dock tämligen långt från "riktiga" bäckspön av BFS-typ som finns i Japan.
    Flera märken har modeller kring 5 fot som kastar 1/32-1/8oz och dylikt, helt klart fräcka spön men i princip oanvändbara till allt utom möjligen bäcköringfiske här hemma.

    För en herrans massa år sedan hade jag fördelen att få känna på ett Daiwa Presso-triggerspö som var 5'9", avsett för beten 1-7 gram, på gränsen till överklassat. Jag hade vid samma tid multirullen Daiwa Presso och var riktigt sugen på en beställning av ett alldeles eget Presso-spö.
    Spöt hade kostar många tusenlappar och jag var lovad ett av de få exemplaren som fanns kvar hos Daiwa i Japan vid tillfället. Spöt tillverkades mer eller mindre spontant i små batchar, tillfället var alltså någorlunda unikt.
    Som tur är backade jag och lät rullen sitta på betydligt enklare, och billigare, spön som hanterade upp till knappa 15 gram. Hade mycket kul med den rullen ihop med några spön av den typen, roligare än jag troligen haft med det superlätta spöt. Visst att jag tappade potential till praktiskt fiske med beten runt 1-3 gram men det fisket bedrev och bedriver jag ändå väldigt sällan.

    Major Craft gör bra spön, 6'8" ihop med 1/8-3/8oz är en trevlig kombination och jag är övertygad om att du blir nöjd med spöt!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      1/8-3/8 brukar realistiskt innebära cirka 4-12 gram med en optimal kastvikt på 5-10, om spöt är rätt klassat, vilket är en alldeles utmärkt kastvikt för ett bruksspö här i Sverige.
      Det är dock tämligen långt från "riktiga" bäckspön av BFS-typ som finns i Japan.
      Flera märken har modeller kring 5 fot som kastar 1/32-1/8oz och dylikt, helt klart fräcka spön men i princip oanvändbara till allt utom möjligen bäcköringfiske här hemma.
      Lite så jag tänkte, målet var att hitta ett smäckrare spö jämfört med de amerikanska bassspöna som jag har idag. Funderade över spön från 1/16 och 1/32 oz men insåg snabbt att det var kanske lite väl lät till att börja med. Kontrollvägde lite beten och kom fram till att vikten jag främst vill kunna fiska med ligger mellan 5-9 gram. Ska testköra spöt under nästa år och se hur det lirar, tror att det kommer passa väl till fisket jag föreställt mig!

      Kommentera


      • Själv har jag en Daiwa T3 air. Dock aldrig använd men förstått att den är designad för just detta fiske!

        Kommentera


        • Kan rekommendera facebook gruppen "Light Rock Fishing Sverige" som handlar om det riktigt lätta fisket, främst i havet men även sötvatten. Majoriteten haspelfiskare men finns iaf en norsk som nyss anslutit sig som kör baitcast finesse. Han kan behöva lite sällskap.

          Kommentera


          • Angående T3 Air så hamnar den i en extrem ände av spektrumet, på gott och ont.
            Tveksamt om spolen ska användas ihop med flätad lina, eller ens grövre mono.
            Å andra sidan är det kanske kombinationen supertunt gods och rejält hålborrning som krävs för att, som T3, kunna kasta lika lätt eller lättare
            än någon annan multi i originalutförande.

            Även nya Alphas Air Stream har en väldigt snarlik spole vilket gör mig glad att jag själv valde vanliga Alphas Air som har en ickeborrad spole men ändå
            når ner under 2 gram. Jag använder förvisso nylon på rullen i fråga ändå, då spolen är så tunn.
            Merparten av dagens svenska fiskare ska ju ha flätlinor till allt vilket inte alltid är så lämpligt på vissa små japaner.

            Gällande T3 Air tycker jag det är lite synd att Daiwa valde att ge den Zaion-stativ. I praktiska fiskesituationer spelar det mindre roll men ämnar man
            att ha rullen en längre tid och vill hålla uppe nykänslan gäller det att serva ofta, det rimmar illa med stativ i plast där både vevaxel och frikoppling sitter
            monterat med skruv gängad i plastmaterial.
            Det kan gå ganska illa åt skruvhålen efter några få demonteringar har jag märkt hos andra rullar.

            Kommentera


            • Varför skulle jag läsa i den här tråden. Nu blev jag ju sugen på en Calcutta Conquest BFS. Sjukt snygg rulle. JontaK och jaesaren ni verkar ha lite koll på japanska marknaden. Har hittat ett Major Craft Crostage resespö till mitt vanliga LRF-fiske men hade velat ha ett lite längre med kastvikt upp till 10g och 8-9 fot.Sjukt svårt att hitta längre resespön med hyfsat lätt kastvikt. Lite lätt off-topic eftersom det gäller haspelspö det gäller.
              +

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
                Varför skulle jag läsa i den här tråden. Nu blev jag ju sugen på en Calcutta Conquest BFS. Sjukt snygg rulle. JontaK och jaesaren ni verkar ha lite koll på japanska marknaden. Har hittat ett Major Craft Crostage resespö till mitt vanliga LRF-fiske men hade velat ha ett lite längre med kastvikt upp till 10g och 8-9 fot.Sjukt svårt att hitta längre resespön med hyfsat lätt kastvikt. Lite lätt off-topic eftersom det gäller haspelspö det gäller.
                +
                Conquesten är riktigt läcker, är dock lite bekymrad över vikten jämfört med spöt, att det inte riktigt ska balansera. Ska testa min conquest 101 när major craft spöt kommer hem och se om de kan fungera.

                Har tyvärr dålig koll på längre "BFS" spön, bara spanat på de runt 7 fot. Däremot äger jag ett Shimano Beastmaster CX STC (Shimano travel concept) resespö som jag fullständigt älskar. Kika in den serien den finns i flera olika "power" klassningar, kan dock vara utgången här i Sverige.

                /Alex

                Kommentera


                • Många av de riktigt lätta spöna från Japan är ju avsedda för fiske i små bäckar varvid deras längd därför ofta är 5-7 fot.
                  Att hitta relativt långa spön till multirulle är inte helt enkelt men haspelspön finns fler av, har dock inte själv letat aktivt så jag kan inte
                  ge några konkreta exempel.


                  Angående Conquest BFS så är det en rulle avsedd för det allra lättaste fisket, från cirka 2 gram och troligen inte mycket tyngre än 15.
                  Därmed bör tanken också vara att rullen ska sitta på de allra lättast klassade spöna.
                  Conquest BFS väger 200 gram vilket i sig inte är tungt, särskilt inte med tanke på att det är en rund aluminiumrulle, men jämförs den med ABUs, Daiwas och Shimanos lättare lågprofilare är ju CQ en klump.
                  Å andra sidan bedrivs en hel del BFS-fiske med gamla Conquest 50, Daiwa Millionaire IZE Light och Isuzu BC520/521. Den sistnämnda är en utpräglad lättkastare trots sina 240 gram.
                  Allt handlar om rätt spö till rätt rulle, den matchningen handlar absolut inte bara om vikt!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Angående Conquest BFS så är det en rulle avsedd för det allra lättaste fisket, från cirka 2 gram och troligen inte mycket tyngre än 15.
                    Därmed bör tanken också vara att rullen ska sitta på de allra lättast klassade spöna.
                    Conquest BFS väger 200 gram vilket i sig inte är tungt, särskilt inte med tanke på att det är en rund aluminiumrulle, men jämförs den med ABUs, Daiwas och Shimanos lättare lågprofilare är ju CQ en klump.
                    Å andra sidan bedrivs en hel del BFS-fiske med gamla Conquest 50, Daiwa Millionaire IZE Light och Isuzu BC520/521. Den sistnämnda är en utpräglad lättkastare trots sina 240 gram.
                    Allt handlar om rätt spö till rätt rulle, den matchningen handlar absolut inte bara om vikt!
                    Håller med i allt du säger, men i slutändan handlar det om känslan, enda sättet att veta är att testa!

                    Fick idag hem spöt, gick på otroliga tre dagar. Spöt väger in på cirka 96 gram och är enligt mina mått mätt otroligt lätt! Ska bli riktigt spännande till helgen att se hur det beter sig!

                    /Alex

                    Kommentera


                    • Vilken sida beställde du ifrån?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 848 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X