Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken sida om man får fråga?

    Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg

    Håller med i allt du säger, men i slutändan handlar det om känslan, enda sättet att veta är att testa!

    Fick idag hem spöt, gick på otroliga tre dagar. Spöt väger in på cirka 96 gram och är enligt mina mått mätt otroligt lätt! Ska bli riktigt spännande till helgen att se hur det beter sig!

    /Alex

    Fråga till alla i tråden:
    Om man ska gå bakvägen in i gemet och bygga om en av sina befintliga rullar med BFS spole & lager... skulle ni satsat på:
    Curado 71HG (visst fan är det 16Scorpion 70 jag ska kolla delar till? Haha så lost) eller...
    Revo MGX, förra generationen

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
      Vilken sida beställde du ifrån?
      Beställde från en cypriotisk sida som säljer ganska mycker av Major Craft, http://tackle4all.com
      Va först lite skeptisk men efter research och många nöjda kunder som lovordade så gav jag det en chansning! Kan inget annat än berömma dom, spöt var packat i 75mm pvc-tub med bubbelplast och spöfodral och skickades med Express leverans via DHL.

      /Alex

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
        Fick idag hem spöt, gick på otroliga tre dagar. Spöt väger in på cirka 96 gram och är enligt mina mått mätt otroligt lätt! Ska bli riktigt spännande till helgen att se hur det beter sig!
        Tre dagar är inte dumt alls!

        96 gram utspritt på 6'8" är väldigt lätt, särskilt med tanke på att klassningen inte är den absolut lättaste.
        Japanska märken är duktiga på lätta spön, det verkar vara ohyggligt populärt där borta att ha spön under 100 gram.

        Får man fråga vad frakten kostade?
        För spöt är väl odelat?

        Ursprungligen postat av danaxe Visa inlägg
        Om man ska gå bakvägen in i gemet och bygga om en av sina befintliga rullar med BFS spole & lager... skulle ni satsat på:
        Curado 71HG (visst fan är det 16Scorpion 70 jag ska kolla delar till? Haha så lost) eller...
        Revo MGX, förra generationen
        Med tanke på MGX'ens tillförlitlighetsproblem; frikoppling och delar som skaver sönder stativets ytbehandling, hade jag personligen utan tvekan satsat på Curadon.

        Rätt spole och exempelvis Hedgehogs AIR BFS-lager förvandlar den rullen till en väldigt kompetent lättkastare.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Tre dagar är inte dumt alls!

          96 gram utspritt på 6'8" är väldigt lätt, särskilt med tanke på att klassningen inte är den absolut lättaste.
          Japanska märken är duktiga på lätta spön, det verkar vara ohyggligt populärt där borta att ha spön under 100 gram.

          Får man fråga vad frakten kostade?
          För spöt är väl odelat?
          Svar ja, spöt är odelat och frakten gick på cirka 20 euro.

          /Alex

          Kommentera


          • Informativ video för en som är intresserad av skillnaden mellan Shimanos senaste BFS rullar!
            https://www.youtube.com/watch?v=F1TZCh3nRE0

            Trevlig helg alla!
            /Alex

            Kommentera


            • Tack! Verkar vara en intressant video. Jag bokmärker den och lägger den i en BFS mapp. Lär inte vara aktuellt för mig att skaffa sån rulle förrän om ett par år.

              Kommentera


              • Det spelar inte så stor roll vilken rullle du använder. Rent kastmässigt alltså, Jag har ingen koll på hållbarheten i de rullar jag inte använt. Har dock använt en uppsjö rullar utan något som helst problem, bla Revo MGX av den förra generationen. Inte heller bromssystemet spelar någon större roll tekniskt sett. Så länge som spolens vikt är låg. Orsaken till att Shimano övergett sin SVS broms på BFS rullarna är inte för att magnet är bättre än c utan för att SVS sitter i spolen och inte i stativet. Väger för mycket. Magnetbromsen i BFS rullarna sitter i stativet och därför väger spolarna mindre. Det är också anledningen till varför spolarna i ABUs Revo rullar med IVCB bromsar väger så pass lite. De väger faktiskt in på förvånande lätta vikter. Men dessa rullar lider av ett annat kardinalfel som ger dem ett vikthandikapp trots de lätta spolarna, De tar absurbt med lina för detta fiske. Vem behöver 150 m 0.14 flätlina som går på en MGXtreme eller MGX.? Onödig lina väger också....Jag har även provat ett gäng Daiwor med den gemensamma nämnaren är att de alla kastat dessa ultralätta beten sämre än mina trimmade Shimanos och ABU. Bla Air, Pixy, Presso mfl. Direkt analog koppling till spolvikten. Daiwas broms är fantastisk men konstruktionen gör att spolens vikt blir svår att få riktigt låg. Det fanns tidigare en specialversion av Daiwa Pixy där magnetbromsen var ersatt med en c broms av samma utförande som ABU använder i Ambassadeur 1500. Två små stift med två ännu mindre vikter. Den var undantaget.

                Det som spelar roll är spolens vikt inkl lina. Och var vikten sitter. Vill man kasta långt med lätta beten så måste spolens vikt inkl lina vara låg. Det bästa är att den är centrerad närmare spolaxeln och inte såsom dagens grunda spolar ser ut. Dessa är en kompromiss. Å andra sidan betyder en mindre diameter ett högre varvtal vid samma hastighet på linan. Men en hög hastighet är lättare att kontrollera än en stor vikt långt ut på spolen. En annan viktig sak är linspridarens placering. Mer så än vid tyngre fiske. Sitter en stillastående linspridare nära spolen som på runda rullar, typ Calcutta Conquest BFS så blir vinklarna rätt kraftiga om spridaren står i ett ytterläge. Ännu mer om spolen dessutom är relativt bred. Skillnaden i kastegenskaper mellan Mörrum 3600 och 1600 är jättestor pga detta. Det enda som skiljer är spolens bredd. Då betets vikt är så pass liten vid detta UL fiske så påverkar det mer än vid tyngre fiske. Det är ju betet och linans vikt som ska dra ut linan från spolen i samma takt som spolen snurrar och väger betet nästintill ingenting så blir effekten större när vinklarna blir för kraftiga. Så runda rullar är ofta sämre än LP i detta fall. Tex Shimano CC BFS. På de flesta LP rullar sitter linspridaren lite längre från spolen. Ingen jätteskillnad om och när spridaren står centrerad men mer påtaglig när den är i ett av ytterlägena. Inga som helst problem att kompensera med mer kastbroms men det betyder återigen kortare kast.

                En av de allra stabilaste rullarna som finns att kasta lätta med är den antika Ambassadeur 2500/1500 från ABU med en spole från UT. Men då får du istället en väldigt låg total utväxling då spolen är så pass liten. Alternativet till lätta spolar är att dra på med mera broms men då kortas kasten av. Så vänd på det hela. Surfa runt på japanska webbsidor med trimdelar och leta efter lättast möjliga spole för den peng du tänkt dig.

                Det finns ett gäng bra kombinationer
                Jag har själv ett par olika varianter. En Shimano Aldebaran BFS av den senaste modellen med spole från Avail. Klarar lätt av 3-4 gr. Av någon anledning så fick jag aldrig till det med Shimano Aldebaran BFS Limited av den förra generationen. Kastlängderna var inte i paritet med vad jag ville ha.
                Jag har tre olika ABU Mörrum SX 1600 med spolar från Avail. Klarar av lägre kastvikter än min Aldebaran BFS med Availspole men de är inte lika sköna i gången som japanen. Min Shimano Aldebaran 30 MGL klarar av 5-6 gr i originalutförande. Det finns många fler. Jag hade tidigare en MGX med Availspole. Kastade som en dröm beten ner mot 3-4 gr.

                När jag säjer ”klarar av” så betyder det att de kastar stabilt och minst lika långt som en bra haspelkombination.

                Alla multirullar ”klarar” av att kasta lätta beten. Även de med tyngre spolar men då måste man kompensera med mer kastbroms som ger kortare kast. Alternativet är skatbon,

                Även jag har gett upp tanken på det alllra lättaste fisket. Har helt enkelt inget behov av att fiska med beten som väger mindre än 3-4 gr. Oftast stannar jag på 5-8 gr. Det lättaste jag använder idag är en weedlessriggad jigg på 2-3” utan skalle. Dvs kroken sitter direkt i beteslåset. Denna kombo väger 3-4 gr.
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-04, 08:35.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Informativt och bra inlägg! Fullt förståeligt tom för en multirulle novis som jag.

                  Kommentera


                  • Jag kommer givetvis att på mothugg gällande mitt påstående om Daiworna, jag har givetvis inte provat alla men alla de jag har testat har alla kastat riktigt lätta vikter sämre än mina trimmade Mörrums och Aldebaran BFS. Det är givetvis egentligen ett orättvist påstående då mina Daiwor varit i originalskick, förutom en Pixy som hade en lättad trimspole. Men även Pixyns spole vägde avsevärt mer än spolarna till de rullar jag har idag. Till Mörrum väger spolen 5-6 gr tom men inkl ett lager. 7-8 gr full med lina. Jag kan inte väga mer exakt då min våg endast visar hela gram.....
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Jag kommer givetvis att på mothugg gällande mitt påstående om Daiworna, jag har givetvis inte provat alla men alla de jag har testat har alla kastat riktigt lätta vikter sämre än mina trimmade Mörrums och Aldebaran BFS. Det är givetvis egentligen ett orättvist påstående då mina Daiwor varit i originalskick, förutom en Pixy som hade en lättad trimspole. Men även Pixyns spole vägde avsevärt mer än spolarna till de rullar jag har idag. Till Mörrum väger spolen 5-6 gr tom men inkl ett lager. 7-8 gr full med lina. Jag kan inte väga mer exakt då min våg endast visar hela gram.....
                      Provat Steez tws? Inte provat att kasta lättare än 7g med min då linan är lite för tjock.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X