Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Den har jag provat. Har faktiskt ägt en sådan. En fantastisk rulle i originalutförande men inte för beten ner mot de vikter vi nu diskuterar. Inte för mig i alla fall. Kastlängderna kommer tillkorta jämfört med mina trimmade rullar. Jag har nog gått igenom ett 20 tal rullar innan jag landade i de jag har nu. Ibland utan men oftast trimmade då det är ytterst få rullar som är optimala för lättare fiske i originalutförande. En Daiwa som jag har ägt och provat och som jag kan rekommendera är T3 Air. Den hänger inte med på de allra lättaste betesvikterna men för ett vanligt svenskt UL fiske så är den kalas. Dess spole väger in på hyfsat låga 9 gr tom så visst kan Daiwa tillverka lätta spolar. Men 9 gr är i de sammanhang vi nu diskuterar knappast anses som en låg vikt. För övrigt så är 9 gr procentuellt sett mycket tyngre än de 5-6 gr som Availspolarna till Mörrum väger.

    OBS, jag påstår inte att de jag har valt på något sätt är de allra bästa eller överlägsna. Det går säkert att hitta ännu bättre kombos men jag har liksom hittat hem. Någonstans måste man sluta.

    Frågan är dock återigen hur relevant det är. Såsom tidigare påtalats är de rullar och betesvikter vi nu diskuterar avsedda för ett mycket speciellt fiske i Japan. Men visst ger det en fantastisk tillfredställande känsla att se en liten balsavobbler på 4 gr segla iväg långt och kontrollerat. Och sedan grabba tag i haspelspöt och göra samma sak och inse att man kommer lika långt med bägge. Och i mitt fall med klart mer kontroll med multin. Jag kommer inte överens med haspel...kan inte sikta. Givetvis en vanesak

    För mitt pillefiske här i Svedala räcker en Steez TWS till och det med råge. Fiske efter tex abborre med små Jiggar eller Crank X fungerar kalasfint. Det finns säkert andra personer som har andra preferenser vad som är pillefiske. De rullar jag har idag klarar av mina normala viktspann. Inga bekymmer hållbarhetsmässigt att använda 0.12-0.14 flät och betesvikter mellan 2 gr till 35 gr. De allra extremaste spolarna uppges ofta vara för klena för flätlina men det är inget jag har märkt av. Jag idag sålt av de flesta av mina försökskaniner men inte upplevt några bekymmer trots flätlina. Det säger givetvis inget om att problem kan uppstå för andra. Jag har haft noll bekymmer med alla rullar jag har provat rent tillförliglighetsmässigt. Inga rasade lager, inget slitage på stativ, inga trasiga spolar. Inget alls. Delvis kan det bero på att jag är ytterst noga med servicen av mina rullar. River ner dom innan de hamnar på ett spö. De rengörs och smörjs oftast lite annorlunda än hur de ofta ser ut vid leverans. Jag förvånas väldigt ofta hur lite eller osmorda rullarna är vid leverans. Allt från helt torra rullar till rent felaktigt smorda rullar har jag stött på.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-03, 20:52.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • Tack för ett riktigt supersvar Mankan!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        ...förutom en Pixy som hade en lättad trimspole...
        Är nyfiken på vilken trimspole du hade på din Pixy!

        Gjorde det någon skillnad och vet du vilken vikt original låg på respektive trimspole?

        Kommentera


        • Detta kanske är lite kul att se på för er som kastar lätta beten https://youtu.be/9uiaG8k7j-0

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
            Detta kanske är lite kul att se på för er som kastar lätta beten https://youtu.be/9uiaG8k7j-0
            Klart intressant att se hur någon annan hanterar rengöring och optimering för lätta beten.
            Personligen spolar jag ur lagren från alla mina nya rullar efter att ha fiskat med dem 10-20 timmar ungefär.
            Skillnaden är att jag använder en procedur som inbegriper ultraljudstvätt och två olika bad, först i kemiskt ren bensin sedan i aceton. Lagren i videon är knappast rena, även om rullen är relativt billig snurrar rena, friska lager i princip alltid betydligt längre än någon sekund.
            Nu vet jag inte om lagren från Revo X har pressade sköldar eller sköldar fästa med låsring, det är nämligen en enorm fördel ur rengöringssynvinkel att
            kunna spola lagren utan sköldarna monterade.

            Visst gör det också skillnad med rena och snålt smorda lager vid lätt fiske.
            Jag upplever rejäl skillnad, särskilt då det gäller min gamla Daiwa Pixy Pearl Orange, mellan när lagren gått flera tiotals timmar och när de precis är rengjorda och nysmorda. Om skillnaden är kastlängd eller hur rullen beter sig under kast är dock svårt att säga då jag inte mätt upp kast på flera år.
            Detta gäller med betesvikter under 6-8 gram, vid fiske med tyngre beten kan jag inte märka minsta skillnad.
            Kanske får bli lite mätande till våren!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

              Är nyfiken på vilken trimspole du hade på din Pixy!

              Gjorde det någon skillnad och vet du vilken vikt original låg på respektive trimspole?
              Också lite nyfiken vilken trimspole det är. Älskar mina små daiwa rullar så det hade varit väldigt intressant att veta skillnaden mot orginal. Har du kvar uppgifterna Mankan?

              Kommentera


              • Opus. Har missat att jag fått frågan. Sorry för det. Nix, jag har dessvärre inga detaljer kvar. Minns inte om den var från Avail eller ZPI men den var grund, väldigt grund. Typ 2 mm....
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-19, 08:42.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Off topic. Men ja la precis ut en annons på en ny T3 air om någon är sugen. Får se vad det blir istället.... men nya saker kommer dock inte lika extrema

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 918 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 271 svar
                  260 075 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  831 svar
                  137 034 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 530 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 216 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X