Downsize:ad gäddutrustning... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Downsize:ad gäddutrustning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Blir nog en Ryoga 1016 till julklapp!

    /Alex

    Kommentera


    • Det går faktiskt bra att fiska aborrecrank med 1016 ryogan oxå. Gillar att fiska med runda rullar till vobblers. Även en Calcutta Conquest 100 är bra till aborrecrank.
      Satte på en sv-spoe på min ryoga 1016(äldre modellen, silver) passade perfekt.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Att lätta kit är i ropet har man förstått och säljer ju om inte annat. Har lätt, lättare lättast blivit lite av ett självändamål...?
        Det här speglar mina tankar också!

        Dels "ska" grejorna vara lätta bara för sakens skull, sen är det naturligtvis en bonus för tillverkare och/eller säljled att kunna trycka på en egenskap
        som oavsett hur stor roll den spelar ändå verkar vara ett rejält köpargument.

        Nu är jag en konservativ surgubbe utan alltför bra insikt i den moderna fiskebranschen men åtminstone för några få år sedan var det relativt ovanligt att spöns
        vikter redovisades i butik.
        "Lätt" gick/går att läsa men inga siffror.
        Då jag skruvar något hundratal rullar om året och också får väldigt många frågor från fiskare angående rullval har jag på lite cyniskt manér börjat
        fråga ägarna med rullvikthets vad deras spön väger.
        Efter runt ett 30-40-tal tillfrågade har ingen hittills haft svar på hur mycket spöt som den tvunget lätta rullen ska sitta på faktiskt väger, däremot hör ett
        gäng rullmodellers vikt vanligen till kunskaperna.

        Det är en högst personligt smakfråga men visst kan jag oavsett mina egna preferenser tycka att det ibland råder en inte helt genomtänkt vikthets. Eller snarare så att vikten som egenskap hålls alldeles för högt...

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Tycker ryogan är perfekt till ca 100, 120gr spön 8-9” långa. Själv jagar jag vikt. Tycker precis som japanerna att det ska vara lätt å snabbt! Ju lättare desto bättre om ni frågar mig. Föredrar ju oxå ergonomi framför design, vilket jag anser hör ihop om man vill fiska bekvämt.
          Nu är jag inte jättestor men större än snittjapanen så jag behöver inte jaga gram utan orkar fiska en hel dag med en mässing ambassadeur på över 300g.
          Så länge den passar bra på spöt.
          Dock hade jag missat att det var den stora Ryogan som var på tal. Var inte tillräckligt påläst på de nya betäckningarna. Utan trodde att det var den mindre som diskuterades och den större hette precis som tidigare något som började på 20.
          fel av mig..

          Kommentera


          • Ja hur "stor" den större 1520 är vet jag inte, förr hette de 1016 respektive 2020, måhända ligger den mitt i mellan?

            Tänkte länge, efter att ha läst en test på Tackletour, slå till på en Z2020 till gäddfisket med det blev en Calcutta 200DC+ istället och den funkar som sagt utmärkt som "downsize" rulle med en något mindre linkapacitet än 2020 men fullt tillräckligt om man kör 0,23-0,32 flätlina.

            För övrigt behöver jag tyvärr heller inte 14kg slirbroms även om också det säljs som konserverad gröt...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja hur "stor" den större 1520 är vet jag inte, förr hette de 1016 respektive 2020, måhända ligger den mitt i mellan?

              Tänkte länge, efter att ha läst en test på Tackletour, slå till på en Z2020 till gäddfisket med det blev en Calcutta 200DC+ istället och den funkar som sagt utmärkt som "downsize" rulle med en något mindre linkapacitet än 2020 men fullt tillräckligt om man kör 0,23-0,32 flätlina.

              För övrigt behöver jag tyvärr heller inte 14kg slirbroms även om också det säljs som konserverad gröt...
              Om intresse finns så kan ni få en uppfattning om storleksskillnad i denna tråd på det eminenta amerikanska forumet: https://www.tackletour.net/viewtopic...8039&start=105

              /Alex

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                Om intresse finns så kan ni få en uppfattning om storleksskillnad i denna tråd på det eminenta amerikanska forumet:
                ...och har man aldrig sett en 1520 eller 1016 och kan lita på en smålänning så kommer här jämförelser med några andra rullar, bland annat i tråden nämnda Zillion HD.
                Jag gjorde dock missen att inte fota just Zillion HD ihop med min SV-Series 103. En intressant jämförelse då min SV-Series är släkt i rakt nedstigande led med original-Zillion vilket innebär Daiwas gamla hederliga frikoppling som sett ungefär likadan ut sedan den satt i TD-Z i slutet av 90-talet samt att tillverkningslandet är Japan då naturligtvis. Nya Zillion liknar mer än Tatula och är tillverkad i Thailand (lägger ingen direkt värdering i det sista men jag gillar mina japantillverkade japaner).

                Testade Ryogan på en hög olika spön från både Westin, Daiwa och Illex och måste säga att jag tycker den sitter klockrent på lite smidigare spön som kastar upp till 60-80 gram men har inga tvivel att den klarar vikterna Buster nämner och mer därtill!.
                Inte lika imponerad av Zillion HD dock, med tanke på priset är det en ganska skramlig rulle.

                För övrigt sitter Ryoga 1520 70mm över den exponerade delen av ett PTS-fäste medan Zillion är 64mm hög. En relativt stor skillnad men med tanke på hur bred Zillion är tycker jag personligen, med medelstora händer, inte att den ligger bättre i handen. Å andra sidan gör sig lågt sittande runda väldigt bra i Fuji PTS.

                Förutom jämförelse mellan Ryoga och Zillion samt SV fotade jag även Conquest 100 och Bay Casting 103 (identisk storleksmässigt med Luna 103, en annan briljant lätt gäddrulle). En intressant notering är att relativt nätta Conquest 100 sitter lika högt i rullfästet som rejälare Ryoga och är även något bredare.
                Efter mycket tjat, här kommer lite bilder:
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Grymt! Tack för dessa bilder!

                  Kommentera


                  • Så har man hittat hit.

                    Vad har ni för tips om man vill ha ett spö med en sweetspot runt 40-50g? Är det för grovt med en rulle i 200-storlek till ett sådant spö? Det kanske bör nämnas att jag gillar toppiga spön :-)

                    Mvh,
                    Max

                    Kommentera


                    • För 1000 eller 3000kr?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X