Flätlina på inkapslad haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina på inkapslad haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flätlina på inkapslad haspel?

    Nu valde jag mitt nick av nostalgiska skäl. Inte för att på något sätt hylla den inkapslade haspelns billigaste skitvariant. Men iaf. Eftersom jag är en gammal gubbe så får man faktiskt bli nostalgisk ibland. Som varande återfallsfiskare har jag nu äntligen tagit steget och testat flätlina. Bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd.
    Då har det ju slagit mig att flätlina borde göra det möjligt att faktiskt fiska med en inkapslad haspelrulle, denna styggelse till fiskeredskap! I min ungdom stod valet mellan tunn lina och acceptabel kastlängd efter omständigheterna, men bottennapp var likställt med förlorat drag. Eller grövre lina och chans att rädda draget, dock blev kastlängderna inte så värst roliga... Vi valde oftast det senare alternativet.
    Men som sagt - är det någon som har testat flätlina på en inkapslad haspelrulle? Hur gick det isf?
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

  • #2
    Provade att spola på 0.17 fireline på en av spolarna till farsans gamla abumatic 170, gick galant trots den lätta spinnaren och spinspöt i glasfiber från 70 talet.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av matgus Visa inlägg
      Provade att spola på 0.17 fireline på en av spolarna till farsans gamla abumatic 170, gick galant trots den lätta spinnaren och spinspöt i glasfiber från 70 talet.
      Haha! Kul! Me like!
      Misstänkte att det skulle funka. Har kommit på att jag har en inkapslad rulle liggande någonstans som jag köpte till barnen för några år sedan. Jag är faktiskt svårt sugen på att testa jag med. Varför får man såna här knäppa ideer?
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

      Kommentera


      • #4
        De klaraste minnena jag har av just inkapslade rullar är just linan. Den var ofta grov och med ett linminne som inte gick av för hackor. Jag tror att de flesta problem jag hade som liten med de rullarna egentligen berodde på den dåliga linan. Kanske kan de bli av med lite av sitt dåliga rykte med hjälp av en modern lina.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Bump på detta gamla guld.

          Farsgubben vägrar börja använda haspel/multi och vill köra vidare på sin Abumatic.

          Någon mer som har erfarenhet av att spolat flätlina?
          Enligt produktbeskrivningarna avråds detta men eftersom han vill använda rullen till att pilka strömming tänkte jag att han kommer gilla att få en stum lina samt tunnare lina än 0,30 mm nylon som han skulle använd annars.

          Kommentera


          • #6
            För det första så förstår jag inte varför så många talar illa om abumatic. Ja det har och säljs billiga skitvarianter i set på mackarna.
            Men en svensktillverkad 170 är verkligen inte dum. Och det finns många bra varianter. Började min bana med farfars abumatic 70 och record spö från 50talet.
            Den utrustningen hade sina begränsningar, men kastlängden gick inte att klaga på. Så hur man lyckas att inte kasta långt förstår jag verkligen inte.
            Dock skulle jag aldrig sätta på flätlina på dem. Både stiftet och linan känns som de utsätts för onödigt slitage då. Men till det fisket abumatic är bra så fungerar de nya moderna mono linorna förträffligt.
            och till ex abborre så är mono överlägset flät enligt mig.

            Kommentera


            • #7
              Det finns ju moderna nylonlinor som är stumma i förhållande till svunna tiders gummiband.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 299 svar
              262 573 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 365 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 338 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 140 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X