Abu 506/507 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 506/507

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu 506/507

    Hittade dessa båda rullar i botten av kartongen med diverse rullar och spolar. Båda verkar vara i alldeles utmärkt skick även om 506:an ser litet skamfilad ut. På sin tid marknadsfördes de som de ultimata metrullarna och åtminstone enligt vad man kunde läsa i Napp&Nytt dominerade de den brittiska matchetescenen. Hur det var med det och om de verken var så epokgörande som ABU påstod vet jag inte, men nog fungerar de att fiska med. Däremot bör man nog undvika att spola på grövre lina än ca 0,25 mm, åtminstone om man vill få någotsånär anständiga kastlängder. Möjligen var det där som det gick fel när rullarna skulle säljas till den svenska publiken och 507:an presenterades som en "Fiske 2"-rulle, dvs avsedd för spinnfiske efter framförallt gädda. Med 0,35-0,40 mm nylonlina är den nästan (men inte riktigt) lika värdelös att kasta med som en Abumatic.

    Nå, nu har 507:an fått ny och fräsch 0,25 Sufix XL Strong (köpte en bulkspole med bortåt 8 km lina någonstans på nätet så de närmaste åren lär det få vara min standardlina till det mesta. Tur att det är en bra dimension för havsöringspinnet och abborrfisket!) påspolad och ska testas i helgen då mete står på programmet och den ska även få kasta bombarda för att jag ska få se vad kastegenskaperna går för.

    Är det någon annan som fortfarande har kvar och använder dessa rullar (eller de snarlika 503, 505 eller vänsterrullen 508)? Min 506:a slet ont i flera år fastskruvad under ett odelat 6 fots basspö som jag använde vid gäddspinn med 0,30 nylon på rullen. Spöet finns kvar i förrådet men för gäddspinn finns det nog lämpligare rullar.

    Hur som helst så är det något skönt över känslan i dessa rullar. De känns trygga och solida på något vis. Riktiga ABU-rullar, konstruerade och tillverkade i Svängsta.

  • #2
    Har tyvärr ingen (än) då jag alldeles nyss blivit varse dess existens.
    Ligger en 503:a i hemma som tillhör en bekant, tänkte jag skulle klämma och känna lite innan jag ev skaffar en 505 som kuriosa.
    Måste erkänna att jag stod som ett fån först innan jag gav upp och öppnade bruksanvisningen för att se hur tusan man frikopplade...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Har kvar min 506:a, men har inte fiskat med den på 30+ år. Kul rulle, en slags Abumatic för vuxna.

      Kommentera


      • #4
        Nu har även 506:an fått ny lina (och det var välbehövligt!). Märkte att den gnisslar när jag vevade på den nya linan så det får bli en rundsmörjning innan den kommer ut.

        Kommentera


        • #5
          Det där med att det finns britter som gillar 500-rullarna stämmer tydligen, åtminstone enligt den här artikeln. Tydligen lever idén fortfarande och tillverkas (fast inte i Svängsta) fortfarande denna typ av rulle. Det är nästan så att man blir litet nyfiken...

          Nå, hur som helst så ska mina drygt 40 år gamla rullar nu åter inträda i aktiv tjänst!

          Kommentera


          • #6
            http://www.vildmarksliv.nu/fiske/abu...-506-mkii.html

            Hittade denna länk till dagens variant...

            /S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Jag använder ännu idag 506:ans efterträdare till det mesta från mete till spinn med beten från ca 5g upp till ca 35g. Eftersom jag vanligen spinnfiskar från båt eller från stranden av någon å eller bäck är inte kastlängderna något bekymmer. Det som väger tyngst är att de här rullarna dels har den ovärderligt trevliga och lätt manövererade syncrobromsen, dels är snabbare till kast än vanlig bygelhaspel.
              505, 506 och 507 har jag inte fiskat med men 503:an hade jag flera av. Modellen 501 Match var väl den som främst riktade sig till metet och britterna älskade den högt.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Hade två stycken 505:or då jag gillade dom skarpt.....vet i alla fall att en finns kvar...tyvärr är det ett tag sedan den användes...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Jag har själv en 505

                  Kommentera


                  • #10
                    Man måste bara gilla ett inlägg där begreppet rundsmörjning används!
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X