Hjälp mig hitta en bra abborre+gädda-kombo! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta en bra abborre+gädda-kombo!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig hitta en bra abborre+gädda-kombo!

Hejsan!

Jag fiskar i dagsläget med följande när jag jiggar abborre och smågädda:
    • Shimano Vengeance 7'
    • Shiamno Sienna 2500RD
    • 0.12 flätlina

Jag gillar verkligen denna kombon. Spöt är bara 210cm och funkar perfekt i dom flesta situationer. Jag fiskar oftast alltid från land och ibland på lite trängda ställen där det är smidigt att ha ett kort spö.

Det jag kan önska är att spöt är lite styvare. Aningens styvare. Och rullen får gärna kännas lite mjukare. Gärna lite toppkänsla i spöt. Jag är dålig på att välja spö och rulle själv så behöver era tips!
    • Gärna runt 210cm
    • Styvare än mitt Vengeance-spö
    • Toppkänsla
    • 2-delat

Rulle vet jag inte vad den ska ha för specs. Kom gärna med tips

/ O

Du bor ju i sthlm, ta dig till en butik och kläm och känn på spö och rulle. Många butiker har färdiga kit och vissa kan man t.o.m få provkasta hos. Lundgrens i gamla stan t.ex.

Kommentera

Jo jo. Bor granne med Söders Sportfiske och ska dit i eftermiddag tänkte jag.

Det är bra med tips från både butik och privatperson

Kommentera

Glöm inte använda sökfunktionen här på forumet också, finns nog en del liknande frågor om liknande kombo. Du kanske ska spara dina grejer till borrefisket och söka efter ett gädd-kit? Det är svårt att hitta s.k. allroundgrejor, ofta innebär det att det bara funkar halvbra till mycket..

Kommentera

Gått igenom allt det där :P Annars skulle jag ju inte behöva skapa ny tråd. Det finns ju nya nyheter hela tiden.

Sitter på följande arsenal:
          [ABBORRE+SMÅGÄDDA] Shimano Vengeance + Shimano Sienna med 0.12-flätis
          [GÄDDA] SG MPP 9fot 90gr + Shimano Super GT med 0.32-flätis
          [ABBORRE] Daiwa Dropshot Megaforce 17gr + Kina-rulle med 0.08-flätis

Kanske räcker att byta ut Vengeance-spöt till några med liiite mer ryggrad. Vilket det nu skulle va.

Kommentera

BFT microwave tror jag kan vara något, ihop med en shimano i 2500stl

Kommentera

Kollat in Microwave nu. Känns faktiskt som ett bra alternativ!

Kort spö, långa kast!

Tack för tipset

Kommentera

Eller ett 7' Beastmaster istället?

Kommentera

Nu kanske du redan hittat ditt nya borrespö, men... Tillåt mig att spåna lite. Jag har precis löst samma problem för mig själv, på Söders. Jag fiskar också nästan uteslutande från land och var ute efter ett lätt spö med kastvikt runt 3-12g som skulle vara styvare än de spön jag hittills använt för abborren. Jag tycker jag tappar mycket av känslan, mest påtagligt vid drillning, med mina mjuka UL-spön. Den korta versionen är att jag kastade lite extra pengar på problemet och kunde inte vara mer nöjd. Det blev ett St Croix Avid X 7' med kastvikt ca 3.5-10g. Känns helt fantastiskt i handen och jag tror inte jag kommer bli besviken när jag testar det i morgon. På det sätter jag en Rarenium CI4+ storlek 1000.

Vill du upp lite i kastvikt skulle jag ta en ordentlig titt på FKP Gear Draugen D7 7 fot, 8-26g. Jag har ett och gillar det skarpt. Känns väldigt prisvärt. Eller ännu lite styvare med minst lika snabb aktion: Savage Gear Finesse 7'. 7-fots Beastmaster känns också som ett alternativ, men den har du säkert känt på i butiken, vilket också är allt jag gjort.

Eller om du vill testa ett lite kortare spö tror jag det är svårt att köpa mer spölycka för pengarna än Shimano Yasei Red Perch. Strax under 500 bagare, bara 190cm men mkt skön aktion i mitt tycke.

Edit: Fast om du prioriterar jigg före allt annat, ska du inte bara ta hem ett Team Dragon från Wojtek på proguideshop i lämplig längd och kastvikt då? Om jag bara jiggade skulle jag nog inte behöva leta längre än så tror jag.
                  Senast ändrad av pa71; 2015-06-30, 23:45. Anledning: mera tugg

Kommentera

Ursprungligen postat av pa71 Visa inlägg
                    Det blev ett St Croix Avid X 7' med kastvikt ca 3.5-10g. Känns helt fantastiskt i handen och jag tror inte jag kommer bli besviken när jag testar det i morgon. På det sätter jag en Rarenium CI4+ storlek 1000.
                    Blev du besviken? Satt precis och skissade på samma kit
                    Senast ändrad av Andreasd; 2015-08-06, 21:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 946 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13