Jag kom över ett gäng ambassadörer (bla SIX, 6000 C1, 6500 SLC) för en spottstyver och däribland en 4500 CB som saknade lagerkopp och tillhörande kopparshims. Så det blev aktuellt att kontakta Svängsta. Då lagerkopp (fel färg) går att få blev det dags att se ifall rullen behöver någonting annat utbytt på samma gång. När rullen väl var isär kunde jag konstatera att även slirbromsen skiljer sig från det vanliga då det finns bara en egentlig bromsskiva och en bromslamell mot huvuddreven. Bromsskivan (se bild) ser enligt min uppfattning inte ut som den ska om de andra amban jag har haft här på bordet är något att gå efter. Eller?
Den andra frågan är, då jag inte har haft möjligheten att kasta med rullen i sitt nuvarande skick, skulle ett eventuellt byte till en 6-stifts centrifugalbroms, en lättad grund spole, kullagrat mellandrev, en dubbelt kullagrad evighetsskruv samt komplett lättad linförare gör något skillnad då rullen kommer att användas i regel med betesvikter på 10 – 60 gram?
Lämna en kommentar: