testa havsöringsfiske, slipper jag köpa en ny utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

testa havsöringsfiske, slipper jag köpa en ny utrustning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Den tolfte dagen med heldagsfiske börjar du närma dig första smällen!

    Det är många år sedan jag fiskade havsöring, så hur det är ute vid Singö-sundet idag ska jag inte uttala mig om men det var där jag stod på 90-talet. Min utrustning var samma som jag använde till sommarfisket efter abborre i Gisslaren men även tog med ut då det gällde höstgädda. Spöet var ett 7' glasfiber med kastvikt upp till 20g. Rullen en Abu 503. Linan 0.20 nylon med uppgiven dragstyrka 4kg. Med det spöet tog jag i skymningen mitt pb på havsöring då jag var på väg tillbaka mot bilen och fick se att det fanns stor fisk alldeles intill vägbanken mellan Singöbron och Singö. Havsöringen var chanslös mot den rullens förinställda syncro-broms och det stryktåliga spöet.

    Jag tog även en och annan öring vid själva sundet men det bjöds på en hel del blankdagar också. Bäst är det att stå på utsidan om bron när det är kraftig ström utåt. För att få det rätta trycket i strömmen bör det vara lågtryck över södra Östersjön eller högtryck över Bottenviken. Är båda premisserna uppfyllda blir det god fart i vattnet ungefär som i Dalälven vid vårflod. Då går havsöringen nära land. Strömmar det inåt är det i och för sig inte hopplöst. Vid ett sånt tillfälle såg jag ett par ungdomar få upp en havsöring som fick min på 4,4kg att kännas liten.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #12
      Va på biltema idag. Kolla lite på fiskeprylar i all hast och såg dessa bla http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...st-2000035460/ någon som testat?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Har aldrig fiskat riktat efter havsöring och har därför heller inget "renodlad" spö för ändamålet.
        Skulle ett 8" savage gear spinn and jigg 10-30g ihop med en okuma espina 30 med typ 0,17 flätlina kunna funka?
        8" kanske är i kortaste laget från land men för att se om det är skoj bara, om man nu har turen att kroka något
        Vilka drag är just era favoriter? Vicke, spöket? Jag har en del sölvkroken salamander för vanligt brunöringfiske borde väl funka på havsöring med? Toby?
        Hur grov fc bör man ha sista biten?
        Det funkar säkert jättebra att börja med den kombon spö/rulle på havsöringen, men du blir säkert såld på hö-fisket o då handla på dig mer optimal utrustning. Min havsöringserfarenhet är mestadels begränsad till Österlen, n-ö Skåne o västra Blekinge, och för dom lokalerna tycker jag att ett spö på 10-11 fot och upp till 30-35gr är ganska optimalt. Just nu fiskar jag mest med ett 10 fots spö 5-25gr till drag och ett 11 fots till bombarda. Dragen som jag blöter mest är s.k genomlöpare såsom D360 18gr, Sömmet 22gr och Snurrebassen, men även Fig Stripe 20gr lr gladsax snaps blöts emellanåt. Spinn lr haspel är en fråga som kan nötas i oändlighet, jag har senaste 6-7 säsongerna kört
        med haspel(Shimano) i strl 2500, fiskade dock med ambassadeur många år dessförinnan, men tycker nog personligen att haspeln är att föredra, framförallt på vårfisket då man gärna fiskar i motvind, till skillnad mot sommarfisket då en västanvind är att föredra, iaf på Österlen. Flätlinan jag använder är 0,12-0,15. Fc på tafs för genomlöparna är 0,30 - 0,35

        Skitfiske!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 299 svar
        262 618 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg barnmorskan  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 401 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 582 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 141 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 301 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X