Spinnspö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Hej .
    Jag kör mycket bombarda och har långa spön 11.3 fot men inget måste. Finns en hel del o välja på runt 10 fot : kolla på Savage gear , Svart Zonker o Westin där kommer du hitta rätt . Viktigt att bombardaspön inte blir för " pinniga" så stanna gärna runt 35g . Beror en hel del på längd på spön. Mina är
    7-30 passar mig har även 10-40 men föredrar de med lägst kastvikt. Plånboken har kanske ngt o säga till om.
    Peter b

    Kommentera


    • #42
      Ett billigare tips på spinnspö något över 10' som jag skulle överväga är ABU Victis 1022ML, finns för ca 1200kr nu.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
        BUMP!

        Klurar på spö till min 2500cs rocket
        Med tanke på utväxlingen så tänker jag att det passar till långsamt bombardafiske, så... ca 10 fot och <30gr tips mottages.
        Tyvärr finns det inga bra spinnspön för havsöring, på marknaden. Synd att Reliant searun inte längre finns. De havsöring spön som jag har sett är Daiwas Luvias, Westin W4 spin, Westin W3 spin.

        Kommentera


        • #44
          Intressant, vad primärt anser du de du nämner (och Victis) sakna som gör att de inte är bra? Längd, aktion, balans eller annat? Luvias synes verkligen fina men kostar ngt mer, finns t o m i två olika aktioner men jag hade gärna sett ett par 9'6" och 10':or också.

          Eller kanske ett japanskt seabasspö, tex https://jdmtackleheaven.com/collecti...tcasting-b96ml bör ju funka utmärkt till HÖ!
          Senast ändrad av anteman; 2021-12-21, 01:58.

          Kommentera


          • #45
            Har inte testat Victis. Reliant var mitt favorit spö tills jag råkade bryta av det i bildörren. Använder nu Luvias och tycker det är skönt. Men oftast använder jag haspelspö, när det är minusgrader.

            Kommentera


            • #46
              Kul att det är fler som kör med spinn efter havsöring men är ju tyvärr ett väldigt dåligt utbud av dessa spön här i Sverige.
              Kör själv med ett Fenwick Quadrant 10g 8-32g. Väldigt nöjd med det men börjar blir lite slitet efter många turer på kusten. Så kikar runt lite efter något nytt men som sagt är utbudet väldigt dåligt här i Sverige.
              Har kikat lite på Fishman från Japan och verkar nästan som att det är seabass spön från Japan som gäller om man ska hitta något.

              Kommentera


              • #47
                Till mitt HÖ fiske kommer jag använda mig av ett 8,6" 10-35g spö som är Handgjort :-)
                Detta spö är på väg hem till mig från dess Byggare :-)
                Bara handtaget kostade 2500:- haha

                Detta spö skall jag para ihopa med min Trimmade 4601 DDL :-)

                Bigogar 1 bild på spöt som är ett 4-delat Customspö.

                Fler bilder kommer senare när spöt landat hos mig :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #48
                  Ja, funderar själv lite på att ta upp HÖ-fisket från land på nytt, skulle vara kul att äntligen få testa min Calcutta 200 DC+ (som nu mest vilar på ett lättare gäddspö) till HÖ för att se hur den kan leverera med ca 9’6”-10’ spö och en Vicke på 20-30 gram. I så fall börjar jag nog med Victis 1022 om ingen starkt avråder, på grund av aktion (för styvt) eller ovanligt taskig balans ( längre spön har det svårare där)

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Till mitt HÖ fiske kommer jag använda mig av ett 8,6" 10-35g spö som är Handgjort :-)
                    Detta spö är på väg hem till mig från dess Byggare :-)
                    Bara handtaget kostade 2500:- haha

                    Detta spö skall jag para ihopa med min Trimmade 4601 DDL :-)

                    Bigogar 1 bild på spöt som är ett 4-delat Customspö.

                    Fler bilder kommer senare när spöt landat hos mig :-)
                    Berätta gärna mer om detta spö. Aktion, vilket material, vem har byggt det osv. Ser fint ut!
                    Funderar själv på att låta bygga ett också men 8,6 och 10-35 låter som det kan bli lite för styvt för min smak till havsöring. Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                      Berätta gärna mer om detta spö. Aktion, vilket material, vem har byggt det osv. Ser fint ut!
                      Funderar själv på att låta bygga ett också men 8,6 och 10-35 låter som det kan bli lite för styvt för min smak till havsöring. Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.
                      Absolut.
                      Info och bilder kommer senare. Det är en kille i Ryssland som byggt det, han är en Ambassadeur freak av guds nåde :-) haha
                      Ni har kanske sett han på Instagram under Namnet Classic Ambassadeur :-)

                      Jag gillar inte för långa spön så 8,6" blir lagom för mig. Skall även ha det till Gösfiske där jag 100% kör bottenknack med Jigg :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 271 svar
                      260 059 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      831 svar
                      137 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 530 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X