Spinnspö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Relaterat, till det riktigt griskalla HÖ fisket tänkte jag köra någon monolina istället för braid, erfarenheter och rekommendationer på det?
    Tänkte kanske testa Berkleys fluoroshield 0.23-0.25

    Vad tror ni om det?

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
      Relaterat, till det riktigt griskalla HÖ fisket tänkte jag köra någon monolina istället för braid, erfarenheter och rekommendationer på det?
      Tänkte kanske testa Berkleys fluoroshield 0.23-0.25

      Vad tror ni om det?
      Jag tycker dom flesta mono linorna från kända tillverkare funkar bra till Hö fisket, skulle du inte bli nöjd med linan kan du alltid använda den som tafs material eller backing vid ett senare tillfälle.

      Jag tappade mycket Hö dom sista metrarna närmast land när jag körde superlinor så jag återgick till monolina och har fått för mig att det hjälpt mig landa betydligt mer fisk.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
        Relaterat, till det riktigt griskalla HÖ fisket tänkte jag köra någon monolina istället för braid, erfarenheter och rekommendationer på det?
        Tänkte kanske testa Berkleys fluoroshield 0.23-0.25

        Vad tror ni om det?
        Tja nu var det väldigt, väldigt länge sedan jag körde nylon/mono till HÖ och Berkleys fluoroshield är väl en "duo" - d v s nylon med FC runt om? En lite stummare lina (FC) är nog inte helt fel tänkt men är inte den fluoroshield ovanligt klen så vitt jag hört? Skulle nog själv välja Stroft LS 0,25-0,30 (haspel/multi) eller kanske GTM om nylon var på tråden så att säga!

        Kommentera


        • #54
          Du Peter B, nu kör du visserligen haspel men jag tror spinnspöna (de som finns lika) kör samma klinga.

          Du säger dig föredra Westins (W4, W8?) 5-30g spön före dina 10-40g. Är den saken främst en fråga om dina kastvikter eller att båda klarar dina vikter (vilka?) men att du gillar egenskaper, aktionen, balansen bättre med 5-30g spöna?

          Funderar lite på W4 Spin-T (trigger) 10' 10-40g men funkar det bäst med säg 18-30g... låter ju rätt på pappret ...och var trivs då dina 5-30g bäst med i din mening?

          Kommentera


          • #55
            Absolut är det så . Om multifiskarna kan tänka sig haspelsspön så ökar utbudet rejält. För min del har jag aldrig sett haspelspö contra spinn som ngt problem.
            Jag tror att det kan va så enkelt som en vanesak. Men jag kör aldrig tyngre dobb än 20g , ibland 15g. När man fiskar så många o långa pass som jag gör så vill jag minimera vikten på utrustningen. Har problem med inflammation i armbågsleden ( märkligt) ?! Tycker att min W8 7-30 är fantastisk att kasta och matcha fisk på. Känner ofta när fisken gör förstötar eller bromsar flugan , spöts förtjänst och lite på fiskaren.
            Jag vill kasta långt för o täcka så stor yta som möjligt men nu vid premiären så är många av kasten utmed strandlinjen.
            Till nån hjälp ? Peter b

            Kommentera


            • #56
              Absolut. Körde ofta haspelspö med multi förr i tiden. Jag har knappt kört bombarda utan en massa andra HÖ-beten och oftast lite tyngre, 20-30g så jag tror W4 10' 10-40g kan passa mina beten.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Till mitt HÖ fiske kommer jag använda mig av ett 8,6" 10-35g spö som är Handgjort :-)
                Detta spö är på väg hem till mig från dess Byggare :-)
                Bara handtaget kostade 2500:- haha

                Detta spö skall jag para ihopa med min Trimmade 4601 DDL :-)

                Bigogar 1 bild på spöt som är ett 4-delat Customspö.

                Fler bilder kommer senare när spöt landat hos mig :-)
                Custom spön är alltid kul. Vad har du valt för klinga och ringar?

                Kommentera


                • #58
                  Jag saknar långa spinnspön för HÖ fisket.
                  Längder 11-12 fot är ytterst ovanligt idag när trenden säger annat.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ja långa M/ML spinnspön, är sällsynta i princip obefintliga. 9'6" '-10'6" räcker dock långt och ger generellt bättre balans. (Har dock ett 12' specimenspö, haspel 10-40g köpt för tja 16-20 år sen till spinnfluga på kusten) På japanska marknaden finns iaf några 10'6" med trigger, gjorda för kustfiske efter bl a sea bass, så nära svensk HÖ man kan komma tror jag.

                    Här två ngt kortare kit haspel/multi för den som vill spendera lite mer. Rejält fylld spole på båda, ffa haspeln. https://www.breammaster.com/forum/sh...ad.php?t=61840


                    Fast ett Dialuna, t ex denna eller storebror 10'6" 10-45g lockar mer till ngt rimligare kostnad
                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20211222-150032_Chrome.jpg Views:	0 Size:	311,6 KB ID:	2592401

                    Här kan ni få fram ungefärlig kostnad för att ta hem ett spö från Tackle Heaven
                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-67lv-2p/page2

                    ca 700-800kr typ.
                    Senast ändrad av anteman; 2021-12-22, 16:32.

                    Kommentera


                    • #60
                      Fiskegrej.dk är ganska stora på havsörings spön och tillbehör. snabb leverans och har ibland riktiga rea klipp.
                      Obs! Spinnspö på danska är haspelspö och spinnspö kallas trigger spö.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X