Nanofil vilken tjocklek till havsöring på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nanofil vilken tjocklek till havsöring på haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nanofil vilken tjocklek till havsöring på haspel?

    Hej jag skulle vilja ha den bästa linan till havsöringsfisket ,har fått för mig att nanofil är den man kastar längst med men min vilken dimension ska man ha.Har ni någon annan lina som ni tycker är bättre vilken då ifall?

  • #2
    0,16/0,18
    Linan är riktigt trevlig att fiska med,

    Kommentera


    • #3
      Men den tål nötning väldigt dåligt..

      Kommentera


      • #4
        Personligen tycker ja de flesta linorna är trevligare o bättre än nanofil. Tål den nötning väldigt dålig o kan bara gå av rätt va de e.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Personligen tycker ja de flesta linorna är trevligare o bättre än nanofil. Tål den nötning väldigt dålig o kan bara gå av rätt va de e.
          Stämmer den är känslig så det gäller att ha koll på linan så den inte är skadad , har själv aldrig tappat en fisk eller varit med om att den gått av utan anledning.
          Kör 0,12 till borre och 0,16 till öring

          Kommentera


          • #6
            Nanofilen funkar fint till vertikal, men till att kasta efter havsöring ska det i första hand va nylon tycker jag, bra flätlina funkar oxå bra/ mvh

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Men den tål nötning väldigt dåligt..
              Hej Stefan;

              Excalibur Silver Thread är en homogen copolymerlina (nylonlina) som tål 8-10 gånger mer nötning än någon annan motsvarande lina. Den har dessutom cirka 45 % högre brottstyrka än andra nylonlinor i samma dimension...http://www.lurenet.com/silver-thread...ne-bulk-spools ..

              Själv köper jag alltid Excalibur Silver Thread i bulkspolar...

              Ingen kedja eller lina är starkare än dess svagaste punkt!

              Old Firehand
              http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
                Hej jag skulle vilja ha den bästa linan till havsöringsfisket ,har fått för mig att nanofil är den man kastar längst med men min vilken dimension ska man ha.Har ni någon annan lina som ni tycker är bättre vilken då ifall?
                Nu är det ju svårt att veta hur tjocka de olika sk superlinorna är och de siffror som står på förpackningarna är ju sällan av något egentligt värde. Hur grov/tunn Nanofil du bör ha till ditt havsöringfiske beror naturligtvis i viss mån på hur tunga beten du brukar använda, vilket spö och vilken rulle du använder osv.

                Själv kör jag med 0,193 mm (står så på spolen...) Nanofil. Den känns tillräckligt tunn och kastar bra med de drag i vikter 15-30 gram jag vanligen använder. Nanofil känns tunn jämförd med andra linor med motsvarande (uppgiven) diameter. Jag har testat tunnare Nanofil (ca 0,12) men upplever inte att det gav längre kast och dessutom kändes det aningen nervöst.

                Kommentera


                • #9
                  Tackar för bra svar men någon nämnde bra superlina vilken då och vilken tjocklek skulle ni valt

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Pia 100 Visa inlägg
                    Tackar för bra svar men någon nämnde bra superlina vilken då och vilken tjocklek skulle ni valt
                    Oftast använder jag monofil nylon (Sufix XL Strong, 0,25 mm) till mitt kustspinn efter havsöring. Använder jag flät/superlina blir det oftast Fireline Crystal eller Sufix 832 i dimension 0,12-0,16.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 928 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 756 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X