Hjälp mig kombinera ihop två gäddset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig kombinera ihop två gäddset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig kombinera ihop två gäddset

    Jag behöver inspiration för hur jag ska kombinera min utrustning för att få två bra gäddset som kan komplettera varandra. I dagsläget sitter jag med två rullar: Shimano Calcutta 401D och Shimano Curado 201E7, men har bara ett spö, Svartzonker 8,6 40-140g som jag är nöjd med. Mitt fiske består av i princip endast gädda. I beteshinken hittar man drag från cirka 25 – 130 gram. Allt fiske sker från båt.

    För tillfället går mina tankar kring att kombinera Calcuttan med Svartzonker spöet (eftersom Svartzonkerspöet fixar de tyngsta betena, typ big Mcrubber) och köpa ett nytt spö till Curadon. Det nya spöet skulle i så fall bli ett spö för de lättare betena, typ baby buster, buster II, salmoslider, westin swimbait och lättare tailar. Spöna som jag har tittat på hittills är:

    Gunki Iron-T C-225XH+ 7,3 30-80 gram
    Okuma Guide Select Swimbait rod 7,11 21-85 gram
    Savage Gear Butch Light XLNT2 8,6 30-80g

    Jag har valt dessa tre spön efter vad jag tror är lämplig kastvikt. Har själv annars ingen uppfattning om dessa tre spön förutom att SG-spöet brukar komma upp här på forumet med delade reaktioner. Budgeten för spöet får vara runt 2000 kr. Kostar ett spö några hundringar till är det inget problem.

    Vad tycker ni? Tänker jag rätt eller skulle ni göra på något annat sätt? Nu vill jag att ni mer rutinerade ska inspirera mig!

  • #2
    Har ett St croix avid 8,6 2oz som sitter som en smäck ihop med curadon, klarar beten upp till 80gr

    Kommentera


    • #3
      På ett Shimano Beastmaster 8 fot 15-40 gram sitter Curadon som en smäck. Eller så kollar du med Lundgrens om de har något RST LF Suncaster Eight kvar.

      Kommentera


      • #4
        Rst/lf tailchaser light alt heavy borde ju sitta fint. Har ägt lightmodellen o de va ett kanonspö o värt varenda krona. Det är något underklassat med sina 45g. För det klarar lätt 50-60g.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Silverbågen
          Enig även här!

          Hade jag haft mitt kvar hade han fått erbjudande om det också....

          /S
          De e verkligen ett kanonspö som utklassar betydligt dyrare spön. Jag funderar starkt på o skaffa ett till min 2500c då jag bytte bort de i tron om att ja skulle hittat något bättre.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Silverbågen
            Har erbjudit TS ett St Croix Legend Elite 9 2 oz inom budget...den gröna klingan bör gifta sig bra med den dito Curadon....

            /S
            Då har TS 2 superbra förslag ;-)

            Kommentera


            • #7
              Tackar för alla förslag! Inkommande helg ska jag till Stockholm tänkte passa på att fara in via Söder och Lundgrens för att klämma och känna på olika spön för att få en uppfattning. Får se o jag hittar något som faller mig i smaken. Det brukar ju inte vara något problem

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 305 svar
              262 963 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg JontaK
              av JontaK
               
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 457 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 776 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 144 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 337 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X