Fladen Maxximus Black Water lågprofilare till gädda ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fladen Maxximus Black Water lågprofilare till gädda ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Rullen känns gedigen med stativ i aluminium. Den är inte lika tyst som en Daiwa Lexa när man vevar men nästan lika "mjuk".

    Tyvärr ljuger säljaren då båda gavlarna är gjorda i grafitplast.

    Linupplägget (med centrerad spole) är katastrofalt.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1782214

    Bromslamellerna är gjorda av carbonväv (men bakom bromsstacken sitter det en tjock gummilamell - ej synlig på bilden).
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	1,10 MB
ID:	1782215

    Centrifugalbromsen.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	983,1 KB
ID:	1782216

    Tillverkaren har inte snålat med fett och allt som ska smörjas är smörjt. Dock är bromslamellerna torra, vilket inte är fel i sig. Jag föredrar lite fett på dem.

    Jag har inte skruvat isär riktigt allt men hittills har jag lokaliserat 4 kullager och ett rullager. 12+1 kommer jag nog inte upp i (trots att jag gissar att det sitter några kullager i vevknopparna).
    Men det är ju klart, följer det inte med en sprängskiss så kan de ju skriva vad som helst.

    Inget inne i rullen ser dåligt ut men kvaliteten på materialen kan jag inte uttala mig om.

    Det kommer klagas hos säljaren. Inte för att jag gråter över dryga 300 kr utan för att hen säljer en produkt som inte stämmer med beskrivningen (egentligen tillverkarens fel då det på kartongen står att gavlarna är av aluminium) och sprängskiss är alltid ett måste.

    Med spolen mindre centrerad (lös mekbroms) tror jag linupplägget kan bli godkänt. Nu återstår det att kasta med rullen för att se om den duger till annat än trolling (Den har ett reglage för knarren som är så pass hård att den inte duger till ismete p.g.a. för stort motstånd).

    Det hade varit intressant att göra en side-by-side test med Fladens version men det har jag inte riktigt råd med.

    Edit: Mycket riktigt blev linupplägget bättre med lösare mekbroms men tendensen är att linan buktar ut i spolens mitt.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	998,6 KB
ID:	1782218

    Den flytande lintrissan behöver vi inte spekulera i... Det rör dig om en (någorlunda) synkad linspridare.

    Sedan råkade jag ut för ett smärre missöde. Axeln ut till slirbroms/stjärnhjul är lite märklig (inte helt anpassad till brickornas form) och en av brickorna fastnade i gängan när jag skulle montera ihop det hela. Det blev lite skador i den mjuka mässing axeln är gjord av och brickorna fick lite repor. Men nu funkar allt som det ska.

    Återstår nu att kasta med rullen.

    Edit 2: Linpaketet lär bukta ut i mitten på denna modell vad man än gör. Spolen blir successivt bredare och jag märker att linspridaren inte riktigt når ut till kanterna ju mer lina som spolas på. Det är väl bara att gilla läget.
    Denna gång spolade jag på flätlinan blöt och det blev något bättre linupplägg, vilket var lite glädjande.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	960,4 KB
ID:	1782230

    Sedan är rullen lite märkligt konstruerad då spolen egentligen har för stor diameter i förhållande till ramen. Det går inte att spola på lina som vanligt (3 mm upp till spolkanten) för då tar det emot i ramen. Med andra ord skulle spolen kunna ha mindre diameter och därmed också väga mindre.

    Rullen är ju faktiskt ganska snygg med sin blåa metallicfinish.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	945,0 KB
ID:	1782231
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-08-05, 23:12.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Rullen känns gedigen med stativ i aluminium. Den är inte lika tyst som en Daiwa Lexa när man vevar men nästan lika "mjuk".

      Tyvärr ljuger säljaren då båda gavlarna är gjorda i grafitplast.

      Linupplägget (med centrerad spole) är katastrofalt.
      [ATTACH=CONFIG]88867[/ATTACH]

      Bromslamellerna är gjorda av carbonväv (men bakom bromsstacken sitter det en tjock gummilamell - ej synlig på bilden).
      [ATTACH=CONFIG]88868[/ATTACH]

      Centrifugalbromsen.
      [ATTACH=CONFIG]88869[/ATTACH]

      Tillverkaren har inte snålat med fett och allt som ska smörjas är smörjt. Dock är bromslamellerna torra, vilket inte är fel i sig. Jag föredrar lite fett på dem.

      Jag har inte skruvat isär riktigt allt men hittills har jag lokaliserat 4 kullager och ett rullager. 12+1 kommer jag nog inte upp i (trots att jag gissar att det sitter några kullager i vevknopparna).
      Men det är ju klart, följer det inte med en sprängskiss så kan de ju skriva vad som helst.

      Inget inne i rullen ser dåligt ut men kvaliteten på materialen kan jag inte uttala mig om.

      Det kommer klagas hos säljaren. Inte för att jag gråter över dryga 300 kr utan för att hen säljer en produkt som inte stämmer med beskrivningen (egentligen tillverkarens fel då det på kartongen står att gavlarna är av aluminium) och sprängskiss är alltid ett måste.

      Med spolen mindre centrerad (lös mekbroms) tror jag linupplägget kan bli godkänt. Nu återstår det att kasta med rullen för att se om den duger till annat än trolling (Den har ett reglage för knarren som är så pass hård att den inte duger till ismete p.g.a. för stort motstånd).

      Det hade varit intressant att göra en side-by-side test med Fladens version men det har jag inte riktigt råd med.

      Edit: Mycket riktigt blev linupplägget bättre med lösare mekbroms men tendensen är att linan buktar ut i spolens mitt.
      [ATTACH=CONFIG]88886[/ATTACH]

      Den flytande lintrissan behöver vi inte spekulera i... Det rör dig om en (någorlunda) synkad linspridare.

      Sedan råkade jag ut för ett smärre missöde. Axeln ut till slirbroms/stjärnhjul är lite märklig (inte helt anpassad till brickornas form) och en av brickorna fastnade i gängan när jag skulle montera ihop det hela. Det blev lite skador i den mjuka mässing axeln är gjord av och brickorna fick lite repor. Men nu funkar allt som det ska.

      Återstår nu att kasta med rullen.
      Jag har fått hem en likadan jag också. Min linuppläggning är också lika horribel.
      Jag drog också isär rullen det första jag gjorde. Jag tycker att den liknar en Revo toro 60/61 väldigt mycket.
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

      Kommentera


      • #23
        Stefan, fick inte du heller med någon sprängskiss?

        Jag har kontaktat säljaren om detta och linupplägg.

        Svaret var det god-dag-yxskaft-varning på. (Lite fritt översatt).
        "Vad vill du veta om vår produkt. Den är bra och har fått bra omdömen av andra köpare."

        Nämen tjena, ett handfull omdömen av folk som kanske fiskar 1 gång om året ger jag mycket för... Dessutom ger de tydligen omdömen innan de spolar på lina.

        Förutom linupplägget är väl rullen helt OK. Vi får se om jag lyckas komma ut och testa den inom kort.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-08-04, 14:22.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Stefan, fick inte du heller med någon sprängskiss?

          Jag har kontaktat säljaren om detta och linupplägg.

          Svaret var det god-dag-yxskaft-varning på. (Lite fritt översatt).
          "Vad vill du veta om vår produkt. Den är bra och har fått bra omdömen av andra köpare."

          Nämen tjena, ett handfull omdömen av folk som kanske fiskar 1 gång om året ger jag mycket för... Dessutom ger de tydligen omdömen innan de spolar på lina.

          Förutom linupplägget är väl rullen helt OK. Vi får se om jag lyckas komma ut och testa den inom kort.

          Nix pix, fick inte med någon sprängskiss.
          Dock så fick jag med mycket saltavlagringar på massa delar i rullen!

          Min kastbroms ser annorlunda ut än din också. Troligtvis så saknas det något på min Click image for larger version

Name:	2016-08-04 15.34.46.jpg
Views:	1
Size:	964,4 KB
ID:	1782223
          Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

          Kommentera


          • #25
            Stefan, du har fått en rulle utan kastbroms.
            På bilden syns bara halva höljet till kastvikterna. (Jag antar att resten inte råkat sätta sig i den avmonterade gaveln).

            Klaga direkt till säljaren!

            Jag hoppas du får ett annat svar än jag fick.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #26
              Och folk undrar varför rebrandade kina rullar är dyrare? Kvalitetskontroll kostar även om själva rullarna inte behöver var mkt bättre...

              /Mönkee

              Edit: Tråden har inspirerat mig att leta upp någon kinarulle att klicka hem och pilla/testa lite med. Blev en Tornado (Gunkis kina rulle)
              Senast ändrad av Monkey; 2016-08-05, 13:04.

              Kommentera


              • #27
                Jag har nu fått svar från säljaren angående sprängskiss (fick skicka en bild på vad det är för något då hen inte förstod ordet "schematic"). Jag påpekade att en rulle ska servas med jämna mellanrum och då behövs det en sprängskiss.

                Fick som svar:
                "friend ,you are so professional.we are so sorry for that .what can we do for you in order to express our apologize?How about we resend you something as a gift for you ,OK ???"

                Ja, vad ska man säga... Säljaren verkar inte veta mycket om vad hen säljer.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #28
                  Säg åt dom att skicka en likadan rulle till som jag kan köpa billigt av dig ?

                  Kommentera


                  • #29
                    Det går de inte med på.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Jag har nu fått svar från säljaren angående sprängskiss (fick skicka en bild på vad det är för något då hen inte förstod ordet "schematic"). Jag påpekade att en rulle ska servas med jämna mellanrum och då behövs det en sprängskiss.

                      Fick som svar:
                      "friend ,you are so professional.we are so sorry for that .what can we do for you in order to express our apologize?How about we resend you something as a gift for you ,OK ???"

                      Ja, vad ska man säga... Säljaren verkar inte veta mycket om vad hen säljer.

                      Ofta är det ju säljare som säljer allt från klockor till fiskerullar och sexiga underkläder.
                      De säljarna som är mer nischade har ju kunskapen med.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 303 svar
                      262 739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X