Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vill även slå ett slag för Daiwas prorex X 8"8 monster för fisket med "skapligt stora" jiggar. Aktionen är inte snabb utan ruskigt snabb, sätter du inte krokarna med detta spö försår jag ingenting ;-)

Nyttjar även ett Savage gear sg6 monster 8"6 -600 och även det är ett bra spö, fast skulle ha varit ca en halvfot längre...för de där riktigt långa kasten.
    Angående långa kast så kommer det av stora fiskars båt/ betes-skygghet på de extremhårdfiskade vatten jag oftast(pga rese-avstånd) fiskar.
    har enbart tillgång till 3,3m takbåt så långa resor känns begränsande.

Kommentera

• Vill även slå ett slag för Daiwas prorex X 8"8 monster för fisket med "skapligt stora" jiggar. Aktionen är inte snabb utan ruskigt snabb, sätter du inte krokarna med detta spö försår jag ingenting ;-)

Nyttjar även ett Savage gear sg6 monster 8"6 -600 och även det är ett bra spö, fast skulle ha varit ca en halvfot längre...för de där riktigt långa kasten.
      Angående långa kast så kommer det av stora fiskars båt/ betes-skygghet på de extremhårdfiskade vatten jag oftast(pga rese-avstånd) fiskar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne.k Visa inlägg
        Vill även slå ett slag för Daiwas prorex X 8"8 monster för fisket med "skapligt stora" jiggar. Aktionen är inte snabb utan ruskigt snabb, sätter du inte krokarna med detta spö försår jag ingenting ;-)

Har du hakat upp sig?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pikehajk Visa inlägg
          Tjena! Någon som har provat St croix legend tournament pike?
          Söker inputs om Swimbait Special och Swimbait Magnum. Tycker att de borde vara glödheta. Har fiskat gamla Long ranger och Sling blade i flera år och tycker de är grymma. Är sugen på ett kortare spö som passar bra till jerkbaits runt 50-90g då Swimbait special lockar.
          Jag har själv varit nyfiken på dessa men som jag fattat det är det samma klingor som i Legend Tournament Bass, fast med grövre spöringar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne.k Visa inlägg
            Vill även slå ett slag för Daiwas prorex X 8"8 monster för fisket med "skapligt stora" jiggar. Aktionen är inte snabb utan ruskigt snabb, sätter du inte krokarna med detta spö försår jag ingenting ;-)

Jag vet inte om det är verkligen är att rekommendera förens man har testat det faktiskt, men jag tror att det finns en del människor som gillar såna spön med supersnabb aktion som nästan är helt stumma.
            Jag själv fiskar med det spöet och det är ett stumt spö som f*n och krävs mycket för att ladda ordentligt, med lite mindre drag så känns det som att du kastar med en lätt fast smal och tunn pinne.

Det är ett otroligt lätt spö vilket gör det otroligt bekvämt att kasta med men man kan gå in med lite ryggmuskel för att ladda den lite, och då blir det obekvämt för att det känns som att man kommer knäcka den.

Här är en bild på när jag skickar iväg en Daiwa lazy jerk 155 som väger 85g, bilden är inte jättebra men det syns vad lite det laddar!
            Bifogade filer

Kommentera

• Ursprungligen postat av piketyson Visa inlägg

Jag vet inte om det är verkligen är att rekommendera förens man har testat det faktiskt, men jag tror att det finns en del människor som gillar såna spön med supersnabb aktion som nästan är helt stumma.
              Jag själv fiskar med det spöet och det är ett stumt spö som f*n och krävs mycket för att ladda ordentligt, med lite mindre drag så känns det som att du kastar med en lätt fast smal och tunn pinne.

Det är ett otroligt lätt spö vilket gör det otroligt bekvämt att kasta med men man kan gå in med lite ryggmuskel för att ladda den lite, och då blir det obekvämt för att det känns som att man kommer knäcka den.

Här är en bild på när jag skickar iväg en Daiwa lazy jerk 155 som väger 85g, bilden är inte jättebra men det syns vad lite det laddar!
              Håller med i ditt resonemang, många av dagens spön är bara styva & stumma känns nästan döda för att dom inte jobbar något. Har märkt hur viktigt det är när vi har varit iväg & fiskat muskie. Haft med mig diverse olika märken men här är St Croix överlägset bäst. St Croix spöna kan kännas styva & hårda men dom laddar & skjuter iväg betena vilket gör att man kan kasta med mindre kraft & koncentrera sig på lägga betet exakt där man vill ha det, ofta är det man måste lägga betet precis vid land eller sten / träd för det är där dom ofta står. Samma sak när man drillar fisk så känner man hur spöt jobbat & är följsamt.

Har provat spön som Eastfiled, Gator Elixir & Wolfcreek som har varit likvärda i styrka & auktion men dom laddar inte alls på samma sätt & det känns som man mer slungar i väg betet & man måste ta i mer för att nå dit man vill.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Har provat spön som Eastfiled, Gator Elixir & Wolfcreek som har varit likvärda i styrka & auktion men dom laddar inte alls på samma sätt & det känns som man mer slungar i väg betet & man måste ta i mer för att nå dit man vill.

Det är en sån balansgång det där, jag är lite av ett ABU fanboy och försöker väl på något vis att hedra den svenska fiskekulturen så mycket som möjligt men jag har märkt att det kan vara svårare än vad man tror att hitta det där "perfekta" stor-predator spöet på 200g kastvikt och uppåt. Det bruna ABU beast pro känns aldelles för mosig i sin aktion tycker jag, men dom billiga som känns bättre i aktionen är oftast väldigt tunga i handen - sen så måste man alltid titta på priset så det inte blir för dyrt och då får man välja mellan dom två campsen. Stel och stum, eller mjuk och mosig!

Alla som jag har talat med om St Croix spöna säger alla samma sak om de spöna, att dom är absolut det bästa på marknaden för gädda.
                Men sen så måste man ha en St Croix plånbok också haha! allt gott!

Kommentera

• Ursprungligen postat av piketyson Visa inlägg

Alla som jag har talat med om St Croix spöna säger alla samma sak om de spöna, att dom är absolut det bästa på marknaden för gädda.
                  Men sen så måste man ha en St Croix plånbok också haha! allt gott!
                  Du får väl göra som jag: nöja dig med ett par begagnade S:t Croix. De brukar dyka upp på Tradera ganska ofta.

Mitt favoritspö är ett S:t Croix i glasfiber och bassklassat. Jag kombinerar det med en Ambassadeur 4500. Sista turen drillade jag en sjukilos gädda utan problem med den ganska lätta utrustningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 791 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13