Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fick precis hem ett shimano compre xxh 9.
    Första intrycket vid torrviftning,det var förvånandsvärt lätt med en känslig topp,trodde d skulle kännas betydligt tyngre å påkigare mä tanke på kastvikten.
    Snyggt spö med bra finish!!
    Ska bli kul å prova!
    Första intrycket ä att d värkar vara ett väldigt prisvärt spö,spec mä tanke på att ja köpte d på rea på söder.

    Kommentera


    • Tänkte skriva en recension om Bulldawg Hall of Fame Rods. Denna spöserien består av 3 olika spön. De är 8,3 fot långa. Alla 3 spön har ett långt bakhandtag med split-grip, 11 spöringar och Fuji rullfästen. Spöna heter "Spring", "Magnum" och "Supermagnum". Jag äger Magnumspöt och Springspöt.

      "Magnum": 8,3 fot och kastvikt 2-10oz (56-280g). Det här spöt väger in på 288g. Det är alltså inte det allra lättaste spöt och det är aningen framtungt om man håller vid rullen. Gör man som jag gör och alltid håller framför rullen dock så blir det perfekt balans och då känns spöt genast väldigt lätt. Hellre ett tyngre spö med bra balans än ett lätt spö med dålig balans. Jag har kombinerat detta spöt med en Ambassadeur CS Rocket 6500 Chrome. Sitter 0,41 tuf-line på rullen. Enligt mig en grym kombination! Angående kastvikterna så tycker jag att det kastar bra med beten på 60-250g. Har kastat så lätt som 40g och så tungt som 480g utan större problem. Sweetspot ligger enligt mig runt 100-250g. Det är en riktig kastkanon som vräker iväg magnumbullar bekvämt och långt. Ett stort plus för detta spöt är att det fortfarande är bra känsla även vid drill av mindre fisk. Tror jag betalade runt 2500-2800kr för detta på AB för flera år sedan. Spöt är odelat!

      "Spring": Detta spöt är nyinköpt. Köpte det från Tyskland då det endast fanns en butik där som fortfarande sålde dessa spön. Det här spöt väger 268g och är alltså inte heller superlätt. Även detta är framtungt om man håller vid rullen. Jag har kombinerat med en Calcutta 301D med 0,35 tracerbraid. Håller man framför rullen så upplever jag perfekt balans och att hela utrustningen känns väldigt lätt. Kastvikterna är 3/4-4oz (21-112g). Jag själv har kastat 30-140g med detta spöt. Sweetspot tycker jag ligger på 50-130g typ. Ganska underklassat spö tycker jag. Rejält med kraft i spöt. Kastar lätt, långt och bekvämt iväg regularbullar! Även detta spöt är mycket trevligt att drilla mindre fisk med. Detta spöt kostade mig 189 euro plus 75 euro i frakt från Tyskland. Detta spöt är också odelat!

      "Supermagnum": Aldrig kännt på detta spöt men är klassat upp till 16oz.

      Click image for larger version

Name:	20170725_102945.jpg
Views:	1
Size:	976,9 KB
ID:	1785085
      Click image for larger version

Name:	20170725_102915.jpg
Views:	1
Size:	962,1 KB
ID:	1785086
      Click image for larger version

Name:	20170725_103903.jpg
Views:	1
Size:	996,0 KB
ID:	1785087
      Senast ändrad av EuroPike; 2017-07-25, 10:02.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • Tänkte köpa ett lite billigare spö att ha som reserv och blev lite nyfiken på Fladen Vantage Predator spöna. De verkar enligt tidigare inlägg i tråden vara rätt ok och kasta bra. Det jag undrar är om nån kan säga lite meta om klassningen. Klarar de angiven vikt? Och hur låg vikt kan man kasta med dem? Det är ju trevlig om man kan kasta neråt 30 gram utan att behöva byta spö nödvändigtvis.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Fishcat Visa inlägg
          Tänkte köpa ett lite billigare spö att ha som reserv och blev lite nyfiken på Fladen Vantage Predator spöna. De verkar enligt tidigare inlägg i tråden vara rätt ok och kasta bra. Det jag undrar är om nån kan säga lite meta om klassningen. Klarar de angiven vikt? Och hur låg vikt kan man kasta med dem? Det är ju trevlig om man kan kasta neråt 30 gram utan att behöva byta spö nödvändigtvis.
          Jag har ett prorex PX 120g. Det är ett väldigt lätt och fint spö som kastar 40g utan bekymmer. Har bara provfiskat med det typ men det blev överflödigt när jag skaffade mig XR 150g och PX 40-80g. Jag är väldigt nöjd med alla spön i serien och känslan är att det är vansinnigt mycket spö för pengarna.

          Hör av dig om du vill veta mer

          Kommentera


          • Hur gillar du xr 150 spöt? Och hur känns det om du jämför med px 120?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
              Hur gillar du xr 150 spöt? Och hur känns det om du jämför med px 120?
              Xr 150g är väldigt snabbt. Bra känsla trotts sina styva klinga och extremt lätt. PX 120g är ännu lättare, har en något mer förlåtande klinga men är ändå väldigt snabbt. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt. Det som skiljer serierna åt för mig är svårt att sätta fingret på. PX är grymt mycket spö för pengarna men xr är kanske estetisk mer tilltalande och känns mer exklusiva.
              PX 120g är hur som ett fint spö att kasta allt från 40g till 120g då det är så väldigt lätt och smidigt.

              Kommentera


              • Någon som vet vikten på ett Shimano compre muskie 8,6?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
                  Någon som vet vikten på ett Shimano compre muskie 8,6?
                  Nej, men jag har ett sådant och det känns absolut inte tungt för ett spö som kastar så pass tunga beten. Det enda jag saknar med detta spö är ett par cm längre bakhandtag.

                  Kommentera


                  • Ok. Har nämligen ett st croix long ranger men funderar på att skaffa ett compre då jag fiskar uteslutande pelagiskt och djupt. Har du jämfört ditt compre med ett st croix-spö?

                    Kommentera


                    • Tyvärr inte. Men pelagiskt och djupt var min tanke med att skaffa compre, använder det dock även till grunt fiske då jag slutat fiska lätta beten för gädda.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 862 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X