Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad för typ av beten fiskar du med?

    Kommentera


    • Long rangern och compre spöt är helt olika det ena är klassat upp till 3oz och jag tycker det presterar bäst under 120gram medans compre spöt är "grövre" men inte lika snabbt och har en klassning som visar det då det kastar tyngre och bekvämare än LR med sin lite långsammare aktion.

      Kommentera


      • Någon som fiskar med Daiwa luna 8,2"? Detta alltså https://www.miekofishing.se/spinnspo...haspelspo.html

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
          Vad för typ av beten fiskar du med?
          Mcrubber Shad 29 cm med lite olika screw in dots. Sorterar oftast bort fisk under 3 kg.

          Kommentera


          • Det är stiff om man säger så klarar betydligt mer än 170gr har längre fram å bakhandtag än övriga spön

            Kommentera


            • Någon som vet sweetspoten på detta spö Daiwa Prorex AGS 2pc 180g :-)
              Kan det vara värt att inhandla det få jag kastar Buster Jerk till 90% :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Classe den ligger högre än en vikten av en buster jerk 120plus någonstans vill jag hävda. En 90grams platypus är för lätt medans det börjar ladda lite bättre med en 150 grams shadzilla men som sagt Bulldawg magnum är inga problem heller.

                /Apan

                Kommentera


                • Skulle kika åt xr 120 grammaren istället classe. Grymt lätt (även om ags är lite lättare, men inte jätte stor skillnad) det är optimalt mellan 80-120g

                  Kommentera


                  • Tänkte bara höra om det :-) tror jag kompletterar upp med ett St Croix TaT :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
                      Ok. Har nämligen ett st croix long ranger men funderar på att skaffa ett compre då jag fiskar uteslutande pelagiskt och djupt. Har du jämfört ditt compre med ett st croix-spö?
                      Själv har jag ett compre 8 6 och St croix Big Dawg och St croix Slingblade och de två spön som får hänga med mig ut när jag fiskar är uteslutande de två st croix spöna. Dock tycker jag compret är riktigt trevligt men jag tycker det känns sladdrigt. och lite för långsamt.

                      Lättaste sättet att förstå vad jag menar är att hålla i båda spöna och skaka lite snabbt och sedan stanna för att se hur länge spötoppen vibrerar. På st croixspöna stannar toppen direkt medan den fortsätter fladdra på compret.

                      Detta, i kombination med snabbare klinga, gör att jag upplever en överlägsen beteskontakt med st croix spöna och varje pet känns in i ryggmärgen. Sen blir ju också huggen fullständigt brutala på ett sådant spö vilket bara gör det hela ännu bättre.

                      Jag fiskar faktiskt beten från 60g-450 gram på mitt big dawg, jag har inga problem med att kasta lätta beten med ett grövre spö utan anser att det enbart höjer upplevelsen tack vare de brutala huggen.

                      Compret är dock ett nice spö, speciellt om man gillar lite långsammare aktion, det är ju trots allt väldigt individuellt vad man gillar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 805 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X