Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • God morgon. Någon som kan ge en liten recension av Westin W4 powershad 30-90? Hur tungt kan man kasta på riktigt/ mvh

    Kommentera


    • 80-90 bekvämt skulle jag säga

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bollen Visa inlägg
        Tjena! Har endast fiskat abborre med haspel och är ute efter ett bra gäddspö med multirulle för både jerk och vanligt jiggfiske.
        Är relativt ny inom fiske och gäddan har inte varit intressant förrens nu.
        Jag hade tänkt mig vikter mellan 50-90g, men det absolut viktigaste är att spöt skall kunna hantera både jigg och jerkbeten, är detta möjligt?
        Somsagt är helt ny inom detta och har aldrig ägt varken gäddspö eller multirulle, alla tips är välkommna!

        Prislapp spö: <2000kr
        Prislapp rulle:<2000kr
        Eastfield slingshot passar in bra på kraven du har på spöt. Kostar som nytt ~2700. Begagnat ~1700. Lågprofilare har jag inge koll på men en calcutta 401 D kör jag med och det är en trevlig kombination.

        Kommentera


        • St. Croix Top N Tail, låter som en otroligt nice spö. Jag är sjukt intresserad, och riktigt nära att surfa in och beställa. Jag vill slänga ut en fråga här bara, eller kanske ett par, vi får se. Jag har förstått att vi har ett par riktigt kunniga i tråden på dessa spö.

          Det nämnda spöet, Top N Tail, går det att kasta viktade 20-25 centimeters gummin på ett vettigt vis med det spöt? Jag vill kunna kasta aningen tyngre beten nämligen, inga 200gr+, kanske max runt 150gr och kanske inte ens det riktigt... Det mesta ligger väl där i spannet mellan 50gr och 140gr... Klarar Top N Tail det på ett bra vis? Jag kommer använda mig av en Daiwa Lexa 300 till spöt isåfall...

          Tusen tack!

          Kommentera


          • Skulle säga optimalt för det viktspannet du beskriver

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Skulle säga optimalt för det viktspannet du beskriver
              Tack för svar! Tycker jag läst lite här och där att om man börjar närma sig kastvikter på 120-130gr och lite däröver kan det vara värt att titta på Lipsticken istället, det gör att jag har EXTREMT svårt att bestämma mig här. Extremt svårt måste jag säga...

              Kommentera


              • 40-140 tnt, 60-180(200) lipstick

                Kommentera


                • Jag tycker absolut inte att tnt är bekvämt att kasta beten över 120-130g med. Optimalt till 30-110g tycker jag. Ska du kasta mer beten på 40/50g upp till 140g så tycker jag helt klart att lip stick är mycket bättre.
                  Instagram: mattiasandersson90

                  Bara ett kast till...

                  Kommentera


                  • Alla är vi olika. Min bedömning här ovan är efter mina erfarenheter. (Kan även säga det att jag PERSONLGEN tycker st Croix är rätt överskattade och anser att det finns bättre spön för mindre deg) men det är en annan historia som inte hör till svaret

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                      Jag tycker absolut inte att tnt är bekvämt att kasta beten över 120-130g med. Optimalt till 30-110g tycker jag. Ska du kasta mer beten på 40/50g upp till 140g så tycker jag helt klart att lip stick är mycket bättre.
                      kan bara instämma med denna bedömmning, jag skulle till och med rekommendera slingblade för beten runt 150, ska du kunna nita mothuggen ordentligt är sling blade bra mycket mer lämpligt i dessa viktspann. Lip stick är dock fullt dugligt. Shimano compre muskie är också galet trevliga i dessa viktspann och bra mycket billigare. gen 2 av dessa är mindre fladdriga och känns helt klart bättre än gen 1.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X