Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fantasista Beast serien från ABU Garcia.

    Inledning
    Har nu under oktober kört med 3 spön ur Abu fantasista beast serien och tänkte dela med mig av hur jag upplever att spöna är.

    Att notera är att detta inte är något långtids test av spöna utan min spontana åsikt efter att ha fiskat 5-6 pass med dessa.

    Överlag så tycker jag det är en ganska bra spö serie från ABU, ser väldigt influerade ut från den amerikanska marknaden med korta bakhandtag och palmsupport rullfästen.
    Rullfästen och spöringar är från Fuji vilket jag tycker är trevligt då jag anser att det är bra komponenter.

    Bakhandtagen är relativt korta i splitgrip utförande i EVA foam, vilket jag personligen fattat tycke för. Blir varken kallt eller halt att hålla i.
    Det främre handtaget framför rullfästet är i minsta laget, jag har ca stlk 8. på mina händer och handtaget är precis så det inte blir för litet.

    Spöna är delade i mitten så när du tar isär spöt så får du två exakt lika långa delar.

    Alla spöna har varit parade med Revo Toro beast 51 med 4,9:1 utväxling och antingen 0.30 flät eller 0.35 flät.

    EDIT: Att nämna är att även fast jag benämner båda 8'6 orna som toppiga i aktionen är dessa spön inte jätte toppiga, om man går på Apans bild i första inlägget så hamnar aktionen på fast alternativt mellan fast och moderate fast skulle jag tippa på. Det är svårt att avgöra men dom är inte lika toppiga som t.ex. G2 Roots 7'9 utan spöna börjar böja sig lite längre ner på klingan.


    Fantasista Beast 7'9" -100g

    Downsizer spöt i serien, inte ett superlätt spö men tillräckligt för att uppfattas som ganska lätt.

    Passar till t.ex. mindre shad jiggar och mindre jerkbeten inga problem att finlira med spöt.
    Kastar bra i spannet 30-80g enligt mig, tyngre än så och det blir jobbigt att kasta.

    Spöt är ganska mjukt och aktionen är progressiv.

    Det spö jag gillar minst i serien, det är ett trevligt spö för lättare beten och om man jagar mindre fisk.

    Längden på ca 8 fot är en längd jag föredrar men den relativt mjuka klingan och vad som kan upplevas som "helaktion" gör det jobbigt när större fisk kliver på.

    Har inte haft något problem med krokning än men upplever att spöt tappar i känsla vid drillning då spöt bugar rejält även för mindre fisk.


    Fantasista Beast 8'6 -150g

    Allround spöt i serien, ganska tungt på ca 315g men inte upplevt att det är jobbigt att fiska 5-6 timmar med, troligtvis kan man stå hela dagen utan att det blir jobbigt.

    Passar till de flesta beten, gummi, spinnare, wobbler, tailar mm.
    Kastar bra i spannet 30-120g, inte kastat något tyngre än 120g men spöt svarar upp bra vid dessa vikter tycker jag.

    Bra ryggrad i klingan och aktionen är toppig men inte jätte toppigt.

    Min personliga favorit i serien.
    Oväntat bra tryck i klingan och kastar riktigt bra med beten i ovan nämnda viktspann.

    Längden på 8'6 är gör att spöt blir lite jobbigt att finlira jiggar men till viss del går det.
    Även att små knycka buster jerk funkar utmärkt.

    Finns gott om ryggrad att kroka ordentlig och man känner huggen och även hur betet rör sig i vattnet. Den halv toppiga aktionen gillar jag, personligen vill jag ett ännu toppigare spö.

    Trevligt att drilla alla storlekar på fisk, tillräckligt med kraft att styra fisken dit man vill men inte stelt och okänsligt.


    Fantasista Beast 8'6 -225g

    Grövsta spöt i serien, förvånansvärt så väger detta spö mindre än -150g varianten.

    Det som gör att detta spö upplevs som tyngre är att det laddar på ett annat sätt då det är grövre och det kan bli tungt efter 5-6 timmar (eller så är jag bara svag)

    Passar till det tyngre fisket, jag har testat beten från 40g upp till blyad Pig shad på ca 140g. Spöt har mycket kraft kvar vid 140g och tippar på att 200g går alldeles utmärkt.

    Riktigt mycket ryggrad och aningen toppigare än lillebror -150g varianten.

    Detta spö är förvånansvärt trevligt för att vara såpass grovt, riktigt bra tryck och känsla i spöt.

    Kastat t.ex Big McMio, Stora McPike, Pigshad men även lättare beten som Pulse shad med 20g skalle (vilket inte är trevligt men det går) Tycker spöt presterar bäst med beten från ca 90g och tyngre.

    Rejält med kraft i spöt så man kan nita drömfisken ordentligt och man kan styra fisken bra. Konstigt nog är det detta spö jag bränt mest fisk på, troligtvis då det spöt kräver lite mer kraft i mothuggen då betena och krokarna är större

    Detta spö bugar inte i första taget, en snipa eller mindre fisk bogserar du utan att spöt ger efter mer än någon cm.


    Slutsats
    Allt som allt så ger jag spöna följande:

    7'9 -100g 6/10
    8'6 -150g 8/10
    8'6 -225g 8/10

    Det spö som jag är mest besviken med är downsizer spöt, upplever det som mjukt och okänsligt. Kanske beror detta mest på att jag är van vid toppiga spön med lite mer ryggrad.

    Det spö jag är mest nöjd med är 8'6 -150g, ett bra allround spö som jag upplever som det spö som är mest värt pengarna. -225g varianten är också väldigt bra men då jag inte riktigt kastar 150-180 beten så faller det lite under kategorin "onödigt köp" Dock tycker jag det tyngre spöt är ett utmärkt val om du gillar riktigt styva spön eller kastar tyngre beten ofta!

    Tycker kvalitén och finishen finns där, det är fina spön och komponenterna håller toppklass.
    Bakhandtagen kunde ha fått vara längre på 8'6 varianterna men detta är en smaksak, jag tycker de kortare handtagen duger.

    Men det är något som saknas, jag upplever att spöna borde vara känsligare speciellt 7'9" -100g spöt tycker jag saknar känsla.
    Kanske beror det på att det är mjukare och jag ogillar den progressiva aktionen. 8'6 spöna är klart mer i min smak och tycker båda två är känsligare och har mer ryggrad att kroka de större gäddorna.

    Så rekommenderar att om ni överväger spön från Fantasista serien så välj en av 8'6 modellerna.
    Lillebror om du fiskar med "vanliga" beten upp till ca 120g och storebror om du fiskar uteslutande med beten runt 100g och tyngre.

    Tack för mig, har ni frågor så hör av er!
    Senast ändrad av SimpZeN; 2017-10-30, 07:25.

    Kommentera


    • Tack för ett mycket informativt inlägg! Jag är inte heller någon stor entusiast för spön med alltför snabb aktion och hade därför riktat in mig på ett SZ 8'6 trots en viss mängd kritik som det fått här på FS. När jag läser ditt inlägg lockar 150g-modellen riktigt ordentligt måste jag säga. Det jobbiga är ju priset men det verkar ju, på din beskrivning, som att fantasista är SZ men utan skavankerna och med mer kvalitet.

      Är det en rättvis uppskattning?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
        Tack för ett mycket informativt inlägg! Jag är inte heller någon stor entusiast för spön med alltför snabb aktion och hade därför riktat in mig på ett SZ 8'6 trots en viss mängd kritik som det fått här på FS. När jag läser ditt inlägg lockar 150g-modellen riktigt ordentligt måste jag säga. Det jobbiga är ju priset men det verkar ju, på din beskrivning, som att fantasista är SZ men utan skavankerna och med mer kvalitet.

        Är det en rättvis uppskattning?
        Det är nog personligt som allt annat
        Jag har Fantasista Beast 7,9 fot -100g och är supernöjd med detta spö
        Efter drygt 1 år som Gäddfiskare har jag lärt mig en sak, känn på grejorna själv.
        Det som passar mig, passar inte dig och vice versa
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Det är nog personligt som allt annat
          Jag har Fantasista Beast 7,9 fot -100g och är supernöjd med detta spö
          Efter drygt 1 år som Gäddfiskare har jag lärt mig en sak, känn på grejorna själv.
          Det som passar mig, passar inte dig och vice versa
          Självklart, det handlar om personlig smak och tycke. Min tolkning av SimpZens inlägg var dock att vi delar smak, därför var jag nyfiken på om han delar min uppfattning gällande Fantasista vs. SZ signature.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
            Självklart, det handlar om personlig smak och tycke. Min tolkning av SimpZens inlägg var dock att vi delar smak, därför var jag nyfiken på om han delar min uppfattning gällande Fantasista vs. SZ signature.
            Hej,

            Det är svårt att göra en jämförelse mellan två spön som lirar i olika prisklasser tycker jag.
            SZ signature var ju SZ första spö serie (dock var den ganska dyr) och Fantasista Beast är abu's nuvarande high-end serie.

            Precis som Classe säger så är spön/rullar/lina allt i princip en smaksak.
            Vissa gillar mjukare spön med progressiv aktion och vissa gillar styvare spön med topp aktion.

            Vi kan lägga upp det så här:


            Sz Signature 8'6 40-140g Fantasista Beast 8'6 -150g
            Ordinarie pris: 1999:-
            Pris nu: Ca 999:-
            Ordinarie pris: 3499:-
            Pris nu: Ca 1899:-
            Vikt: 245g Vikt: 314g
            Material: IM7 Material: Carbon Fiber
            Rullfäste: SeaGuide Rullfäste: Fuji
            Ringar: LS-Ringar Ringar: Fuji
            Handtag: Splitgrip Kork Handtag: Splitgrip EVA
            Klinga: Heavy Klinga: Heavy
            Aktion: Progressiv Allround Aktion: Snabb halv toppig
            Så har du en snabb jämförelse på lite teknisk information.

            Jag håller med om att Fantasista serien har bättre kvalite och bättre komponenter, men man vet aldrig hur det håller ihop om säg ett år. Har dock inte läst mig till att folk skulle ha problem med serien.

            Jag upplever SZ Signature spöt som lite sladdrigt och aktionen passar inte mig alls. Den progressiva allround aktionen funkar bra rent praktiskt då spöt jobbar djupare ju större fisk du krokar på. Känslan var ganska bra på spöt dessutom. Så det kan vara en bra instegs modell (även om jag själv skulle valt något annat)


            Personligen så tycker jag Fantasista spöt är trevligare, men det är ändå ganska tungt och bakhandtaget kan upplevas som lite kort (beroende på preferens) Rullfästet är riktigt trevligt när man väl lärt sig att man bör greppa det annorlunda än traditionellt.


            Mitt val av dessa två hade lätt blivit Fantasista spöt. Men lägger man 1899:- så finns det massor av andra spön i samma prisklass som kanske passar dig bättre.

            Slutligen så att spinna vidare på vad Classe skrev, lyssna på dig själv och inte andra

            Kommentera


            • Jodå, lyssna på andra absolut. Men, välj själv efter man kännt och klämt
              Bra skrivet av SimpZeN som vanligt
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Hej,

                Det är svårt att göra en jämförelse mellan två spön som lirar i olika prisklasser tycker jag.
                SZ signature var ju SZ första spö serie (dock var den ganska dyr) och Fantasista Beast är abu's nuvarande high-end serie.

                Precis som Classe säger så är spön/rullar/lina allt i princip en smaksak.
                Vissa gillar mjukare spön med progressiv aktion och vissa gillar styvare spön med topp aktion.

                Vi kan lägga upp det så här:


                Sz Signature 8'6 40-140g Fantasista Beast 8'6 -150g
                Ordinarie pris: 1999:-
                Pris nu: Ca 999:-
                Ordinarie pris: 3499:-
                Pris nu: Ca 1899:-
                Vikt: 245g Vikt: 314g
                Material: IM7 Material: Carbon Fiber
                Rullfäste: SeaGuide Rullfäste: Fuji
                Ringar: LS-Ringar Ringar: Fuji
                Handtag: Splitgrip Kork Handtag: Splitgrip EVA
                Klinga: Heavy Klinga: Heavy
                Aktion: Progressiv Allround Aktion: Snabb halv toppig
                Så har du en snabb jämförelse på lite teknisk information.

                Jag håller med om att Fantasista serien har bättre kvalite och bättre komponenter, men man vet aldrig hur det håller ihop om säg ett år. Har dock inte läst mig till att folk skulle ha problem med serien.

                Jag upplever SZ Signature spöt som lite sladdrigt och aktionen passar inte mig alls. Den progressiva allround aktionen funkar bra rent praktiskt då spöt jobbar djupare ju större fisk du krokar på. Känslan var ganska bra på spöt dessutom. Så det kan vara en bra instegs modell (även om jag själv skulle valt något annat)


                Personligen så tycker jag Fantasista spöt är trevligare, men det är ändå ganska tungt och bakhandtaget kan upplevas som lite kort (beroende på preferens) Rullfästet är riktigt trevligt när man väl lärt sig att man bör greppa det annorlunda än traditionellt.


                Mitt val av dessa två hade lätt blivit Fantasista spöt. Men lägger man 1899:- så finns det massor av andra spön i samma prisklass som kanske passar dig bättre.

                Slutligen så att spinna vidare på vad Classe skrev, lyssna på dig själv och inte andra
                Tack åter igen för ett informativt inlägg!

                Jag litar inte på mig själv tillräckligt mycket är jag rädd. Jag har varit lite här och var för att känna på spön men enligt min erfarenhet kan det skilja sig en hel del från att torrvifta ett spö i butik till gediget användande. Spontant verkar Fantasista-spöt vara i min smak då jag gärna vill ha ett förhållandevis snabbt/styvt spö med mycket ryggrad men det samtidigt är viktigt att det inte övergår till "påkigt" där all känsla för dragföring osv försvinner.

                Är därför mer än bara lite tacksam för tips och råd enligt ovan nämnda specifikationer. Om det är upp till 2000kr jag kan tänka mig för ett spö, vad skulle ni rekommendera, gärna med paralleller dragna till Fantasista-spöt.

                Ursäkta mina jobbiga frågor, bugar ödmjukast.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Jodå, lyssna på andra absolut. Men, välj själv efter man kännt och klämt
                  Bra skrivet av SimpZeN som vanligt
                  Att inhämta information och erfarenheter som andra upplevt är jätte bra absolut, jag kan vara dålig på att formulera mig ibland.

                  Det man ska vara försiktig med att lyssna på är "Det här spöt är det bästa" för det har ofta massa personliga preferenser inbakat i paketet

                  Men får väl ta på mig spenderar byxorna i vår igen och testa en annan serie, förhoppningsvis hittar jag rätt för mig själv då

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                    Hej,

                    Det är svårt att göra en jämförelse mellan två spön som lirar i olika prisklasser tycker jag.
                    SZ signature var ju SZ första spö serie (dock var den ganska dyr) och Fantasista Beast är abu's nuvarande high-end serie.

                    Precis som Classe säger så är spön/rullar/lina allt i princip en smaksak.
                    Vissa gillar mjukare spön med progressiv aktion och vissa gillar styvare spön med topp aktion.

                    Vi kan lägga upp det så här:


                    Sz Signature 8'6 40-140g Fantasista Beast 8'6 -150g
                    Ordinarie pris: 1999:-
                    Pris nu: Ca 999:-
                    Ordinarie pris: 3499:-
                    Pris nu: Ca 1899:-
                    Vikt: 245g Vikt: 314g
                    Material: IM7 Material: Carbon Fiber
                    Rullfäste: SeaGuide Rullfäste: Fuji
                    Ringar: LS-Ringar Ringar: Fuji
                    Handtag: Splitgrip Kork Handtag: Splitgrip EVA
                    Klinga: Heavy Klinga: Heavy
                    Aktion: Progressiv Allround Aktion: Snabb halv toppig
                    Så har du en snabb jämförelse på lite teknisk information.

                    Jag håller med om att Fantasista serien har bättre kvalite och bättre komponenter, men man vet aldrig hur det håller ihop om säg ett år. Har dock inte läst mig till att folk skulle ha problem med serien.

                    Jag upplever SZ Signature spöt som lite sladdrigt och aktionen passar inte mig alls. Den progressiva allround aktionen funkar bra rent praktiskt då spöt jobbar djupare ju större fisk du krokar på. Känslan var ganska bra på spöt dessutom. Så det kan vara en bra instegs modell (även om jag själv skulle valt något annat)


                    Personligen så tycker jag Fantasista spöt är trevligare, men det är ändå ganska tungt och bakhandtaget kan upplevas som lite kort (beroende på preferens) Rullfästet är riktigt trevligt när man väl lärt sig att man bör greppa det annorlunda än traditionellt.


                    Mitt val av dessa två hade lätt blivit Fantasista spöt. Men lägger man 1899:- så finns det massor av andra spön i samma prisklass som kanske passar dig bättre.

                    Slutligen så att spinna vidare på vad Classe skrev, lyssna på dig själv och inte andra
                    Har inte testat Fantasista spöt, men har ett SZ spö liggandes i båten som slit å släng/låne/trollingspö och det har fått ta en jävla massa stryk, trampats på och råkat skavas rejält när det satt i transportspöhållaren när en bro va lägre en vi trodde m.m och det går inte sönder i första taget, så vill man ha ett stryktåligt spö är det ett bra alternativ.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                      Har inte testat Fantasista spöt, men har ett SZ spö liggandes i båten som slit å släng/låne/trollingspö och det har fått ta en jävla massa stryk, trampats på och råkat skavas rejält när det satt i transportspöhållaren när en bro va lägre en vi trodde m.m och det går inte sönder i första taget, så vill man ha ett stryktåligt spö är det ett bra alternativ.
                      Delar inte din uppfattning då mitt rullfäste gick av/sprack vid första användning, och min kompis spö satt ena lindningen kring en av ringarna dåligt och glappade
                      Senast ändrad av stahre87; 2017-11-06, 21:03.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X