Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Har snörat in mig på ett spö för det tyngre fisket 100-160g typ. Spöt är https://www.fiske.se/swimbait-8ft-6in-up-to-200g-1 och jag undrar om det är någon som känt eller fiskat med ett?
    Jag har det och det är ett riktigt skönt spö. Lagom långt bakhandtag samt främre handtag som man kan hålla i när rullen blir lite kylig att palma. Kastar stora SG 3d roach utan problem och utan att det ska kännas obekvämt. Kör en hel del spinnerbaits med det också, perfekt för att bogsera hem genom tung vegetation. :-)

    Kommentera


    • Gött med svar! Hur stämmer klassningen, hur lågt o högt kan man gå utan att det blir obekvämt? Och hur är aktionen?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Gött med svar! Hur stämmer klassningen, hur lågt o högt kan man gå utan att det blir obekvämt? Och hur är aktionen?
        Ber om ursäkt att det tog sån lång tid, kollar sällan igenom länkar i inläggen, men nu gjorde jag det :-)

        Jag har inte gått tyngre än stora 3d roach på strax över 200gr (215-217 nåt) och det funkar som sagt bra. Neråt i skalan har jag kört en del lilla mcpike (47gr) och egna jiggar med skalle som tillsammans väger runt 50gr. Det funkar bra men det finns naturligtvis spön som är bättre i det spannet! :-)

        Det trivs bäst med tyngre beten, bara lägger iväg kasten och får ut en vettig längd utan att anstränga sig. Dock tycker jag att det funkar så bra neråt att det ofta är det enda spöet som används. Jag upplever aktionen som ganska snabb. Sätter kroken enkelt även bland den lite djupare och tjocka vegetationen. Om du har det på en affär i närheten så rekommenderar jag starkt att vara förbi och klämma på det :-)

        Kommentera


        • jag har ju ingen affär med det i lager dessvärre... Men det låter ju bra, så kanske chansar ändå

          Kommentera


          • Såg att det kommit en helt ny serie Daiwaspön, Lexa All Rounder/Baitcasting i lite olika varianter: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...hite-blue.html. Serien verkar bara finnas på den Skandinaviska marknaden.

            8-fotsvarianten klassad upp till 120 g ser jäkligt intressant ut tycker jag. Har försökt få fram lite mer info, men det enda jag hittat är att vikten ligger på 187 g. Är det någon som vet lite mer om spöt och hunnit klämma lite på det?

            Kommentera


            • Vänta på svar från Buster

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Vänta på svar från Buster
                Är förvånad att han ännu inte svarat, men han är väl ute och fiskar
                Senast ändrad av TiSo; 2018-02-16, 15:40.

                Kommentera


                • Va? Om du vill ha info o en spöserie som är helt ny, och som endast säljs på ett ställe så är väl ett svar från den som har bäst koll på daiwa att föredra?
                  Har svårt att tel att någon hör har hunnit kloa, fiska och kännt på detta då det är mitt i vintern och det är nytt

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Va? Om du vill ha info o en spöserie som är helt ny, och som endast säljs på ett ställe så är väl ett svar från den som har bäst koll på daiwa att föredra?
                    Har svårt att tel att någon hör har hunnit kloa, fiska och kännt på detta då det är mitt i vintern och det är nytt
                    Ber om ursäkt, du hann nog svara precis innan jag redigerade mitt inlägg...självklart får Buster svara, spöt är ju helt nytt och jag förstår att ingen ännu hunnit fiska med det. Tänkte att kanske någon med mer erfarenhet än jag kring dagens modena spön har hunnit "torrvifta" med spöt och fått en första känsla för det.

                    Kommentera


                    • Själv tycker jag spöserien såg för taskig ut, en modell med nordiska ländernas flagg färger

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 936 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X