Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som testat Svartzonker Classic Series 7'6", 50-200g, "The Heavy Glider"? Scrollade igenom tråden men lyckades inte hitta något. Är lite intresserad av hur det funkar att köra tyngre jerks (150+) med ett lite längre spö. Undrar även hur långt bakhandtaget är på spöt.

    Tips på liknande spön? Dvs, jerkspö som är över 7 fot och kan hantera beten på 150+ utan problem. Planerar även att köra en del spinnerbaits med samma spö.
    Jerkbait ftw!

    Kommentera


    • Det SZ spöt verkar nytt aldrig sett förr men vänta så kommer det säkert någon som tjackar ett om inte du blir först.

      Gällande spinnerbaits tycker jag dem fiskas bättre med ett lite längre spö och lite mjukare topp som tar upp vibrationer bättre och på så sätt slipper man att nävarna skakar sönder när man kör med ex. coloradoblad i 10 eller 12.

      Till tyngre jerkbaits beroende på vilka så tror jag ett rejält muskie spö fungerar lika bra sålänge det inte blir för långt men spön runt 8+ fot med en kastvikt på 250-300gram borde du kunna hantera allt i jerkbait väg med.

      Man behöver inte speciella jerkbaitspön det är min generella uppfattning då det inte är direkt finess fiske vi sysslar med när man lobbar 200grams beten eller 100grammare för den delen.

      /Apan

      Edit kom på ett spö direkt som pallar 150+grams beten samt är kralligt nog för jerkbaits kolla i Daiwa ags 180grammaren, Känns som nemas problemas då den kan kasta 220gram utan problem, jag skall byta ut mitt då spöt är för snabbt till mitt fiske.
      Senast ändrad av Monkey; 2018-02-28, 06:21.

      Kommentera


      • Är det någon som har fiskat med SG Grim Reaper V2 (spinn), alltså både 110g samt 170g?

        Jag var och viftade båda på söders innan jag slog till på 170g, personalen tyckte också att det var det bättre alternativet överlag. Jag har då inte hunnit testa det i praktiken ännu.

        Någon som har någon åsikt om dessa?

        Kommentera


        • kan ni hjälpa mig?? Blir inte klok på alla st Croix spön o modeller....
          Köpte nyss en conquest 401, till denna dyrgrip vill jag matcha ihop ett spö.
          Krav; 7,5-8,6' långt
          Split grip
          Bakhandtag som inte är för kort
          Snabbt och känsligt, men utan att vara en käpp
          lätt vikt

          Kastvikt 50-120g
          Fiskesätt ; allmänt spinnfiske, gummi/hårt 50/50

          Är det ett t'n't som gäller?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            kan ni hjälpa mig?? Blir inte klok på alla st Croix spön o modeller....
            Köpte nyss en conquest 401, till denna dyrgrip vill jag matcha ihop ett spö.
            Krav; 7,5-8,6' långt
            Split grip
            Bakhandtag som inte är för kort
            Snabbt och känsligt, men utan att vara en käpp
            lätt vikt

            Kastvikt 50-120g
            Fiskesätt ; allmänt spinnfiske, gummi/hårt 50/50

            Är det ett t'n't som gäller?
            Alla St Croix har korta bakhandtag tyvärr!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              kan ni hjälpa mig?? Blir inte klok på alla st Croix spön o modeller....
              Köpte nyss en conquest 401, till denna dyrgrip vill jag matcha ihop ett spö.
              Krav; 7,5-8,6' långt
              Split grip
              Bakhandtag som inte är för kort
              Snabbt och känsligt, men utan att vara en käpp
              lätt vikt

              Kastvikt 50-120g
              Fiskesätt ; allmänt spinnfiske, gummi/hårt 50/50

              Är det ett t'n't som gäller?
              Top n tail(kort bakhadntag)
              Long ranger
              Mega swimbait(Våga!) kan nästan lova att du inte blir besviken, men är somsagt ett 8'11
              swimbait

              Kommentera


              • Många gillade SZ 8'6ans bakhandtag och det var bar 0.5cm längre än tex. ett long rangers så att alla är korta är en lögn eller en vedertagen Fiskesnacks "sanning"... Mem visst har jänkespöna överlag kortare bakhandtag.

                Annars får jag hålla med sjöborg vill du ha ett lite snabbare spö så kan tnt passa vill du har 3cm mer bakhandtag och totalt 1/2fots längre spö men ett långsammare spö kan long rangern fungera.

                Mega Swimbait är het dock, men jag tror att den kan vara overkill upp till bara 120gram.

                Kommentera


                • ett swimbait hafe jag en kort stund, men tyckte bakhandtaget var kort och det kändes som det kunde kasta mer än 120??
                  Finns long ranger med split grip?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    ett swimbait hafe jag en kort stund, men tyckte bakhandtaget var kort och det kändes som det kunde kasta mer än 120??
                    Finns long ranger med split grip?
                    Om du vill att 120g är yttersta gränsen så går samtliga förslag bort. Top n tail kan flänga 200g utan att tumma på kraften

                    Kommentera


                    • Jag kör ett top n tail,har använt det till allt mitt gäddfiske i ca 1,5-2 år,är inte super duktig på spö actioner mm.
                      Men det kastar alla mina beten mellan 30-200g bra,funkar fint till både hårt,mjukt,jerk,tail.
                      Trodde spöt skulle va betydligt påkigare,av det jag läst.
                      Toppig nästan halvaction,enligt mig.
                      Kul även till mindre fisk,har även drillat några 10+ å det finns bra kraft i det.
                      Det enda som jag stört mig lite på,är ljust längden på bakhandtaget.som är ca 40cm,så det är inte jätte kort.
                      Men nu har jag lämnat det på förlängning ca 4cm.
                      Efter det kommer ja bli ännu nöjdare över spöt.
                      Hoppas det var till någon hjälp och ha i åtanke att ja inte är någon suparfiskare med stora kundskaper om spön.
                      Har inte haft något spö i denna prisklassen förut,det gör väll sitt.
                      Men det har gjort att mina andra spön inte används längre,mer än reserv.
                      Och att det kommer bli dyrt när det är dax för å utvidga spöparken

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X