Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har inte sagt med bestämdhet att en klinga saknar "teknisk ryggrad".

    Jag avser här den ryggrad som (kan) bli följden av produktionstekniska orsaker, fibern lindas på mandrillen och lindningen slutar någonstans. Beroende på var denna "början och slut" hamnar så kan det säkert skapa en klinga som någonstans är aningen, aningen tjockare än klingan i genomsnitt är

    Hur, var väven/fibern lindas in i olika lager har säkert också en betydelse även det.. Dvs ryggrad borde kunna minimeras om man börjar/slutar linda på rätt ställe, fast sån noggrannhet kostar nog...

    Jag menar dock att att ryggradens betydelse inte ska överskattas. Den kan vara märkbar eller försumbar, i alla fall är den svår att ta hänsyn till när vi köper vanliga spön.
    Även om denna ryggrad finns där så kastar och drillar ett par haspelspön jag har multirulle på, mycket bra. Jag har inte märkt att de kastar bättre eller längre med haspel, så varför då bry sig?

    Det skulle kunna vara så att de t o m kastar/drillar bättre som spinnspön eftersom vi:

    1 inte vet om tillverkare i gemen överhuvudtaget tar hänsyn till en mer eller mindre befintlig ryggrad när det monterar spööglorna. Öglorna kan alltså slumpmässigt ha hamnat på klingan så att haspelsspöet kastar något bättre brukat som spinnspö än som haspelspö...

    2 det finns tydligen olika skolor kring hur öglorna ska placeras i förhållande till ryggraden och hur får vi reda på det i butiken?
    Hur vet vi att tillverkarens skola är samma som min skola, d v s eftersträvar vi primärt samma spöegenskaper?

    Jag vet inte om jag här uppvisar en högre salig tro på mina resonemang än vad andra gör som är övertygade om att en rätt placerad ryggrad är A och O för att ett spö ska kunna kasta eller drilla väl...

    Min empiri funkar för mig, I teorin gör jag måhända fel men i praktiken funkar det gott nog för mig...

    Återigen ber jag TS om ursäkt för att det blev OT igen - hoppas vi alla kan återgå till utlåtanden om spön vi fiskat/fiskar!!
    Senast ändrad av anteman; 2016-10-14, 22:34.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Gäddfisket i Sverige är sådär småpopulärt och nya trådar om vilken utrusning man skall köpa för att fiska sina buster jerks, pigshads och mcrubbers eller vad som är trendigt för dagen är vanligt förekommande här på fiskesnack så mitt mål är att nu samla information och enkelt kunna dela den med folk som har funderingar i detta fall om gäddspön.

      Detta är inte Monkeys gäddspö tråd utan skriv vad ni vill och dela med er av information som ni tror andra kan ha nytta av inför stundade köp eller intressant läsning om gäddspön. Längder, längd på bakhandtag, rekommenderad kastvikt och faktiskt bekväm kastvikt, vad/vilka beten/tekniker tycker du spöt passar för? Ja listan kan göras lång på saker vi kan prata om gällande våra redskap.

      Vad tycker jag då är ett gäddspö pratar vi om att spö kan fånga gädda eller att det är bättre till riktat fiske efter gädda? I denna tråd tycker jag vi håller oss till spön som är bra till riktat fiske efter gädda med gäddbeten allt från 35grams atom till bulldawg super magnum. Vill ni sedan diskutera hur era 10-30spön och ul utrustningar med 7grams reflex är det bästa är ni välkomna att start en egen tråd och kladdda inte i denna då det inte är syftet.

      Jag kommer uppdatera tråden och inläggen eftersom så det förhoppningsvis kommer finnas aktuell information på första sidan.

      En hjälp på vägen med hur spö aktion fungerar
      [ATTACH=CONFIG]90428[/ATTACH]

      /Apan

      PS. Utan er input och engagemang så kommer tråden dö ut.
      Hej Monkey;

      De i särklass starkaste och mest långkastande spön jag äger och har fiskat med är Sportex Carbon/Kevlar-spön tillverkade av Sportex i Tyskland.. http://www.sportex.de/produkte/spinnruten/absolut.html ...

      Det allra första Sportex Carbon/Kevlar-spöt jag fiskat med var ett 9-fots, relativt styvt haspelspö som jag fick av fiskeguiden Johan Abelsson i slutet på 1980-talet när vi var utanför Ornö--Utö och fiskade Havsöring...

      Idag tillverkar Sportex mest olika Carbonspön, men Carbon/Kevlar-spön är ganska svåra att hitta även i Tyskland...

      Speciellt 11-fots BFT Pike Furusund som Du kan läsa om här.. http://www.trumman.com/bft/bft.htm .. 12-fots BFT Mörrum och 13-fots BFT Älvkarleby Carbon/Kevlar-spön framtagna av Michael "Bollan" Bolagnesi och Stefan "Trumman" Trumstedt, är sedan många år tillbaka mina egna favoritspinnspön både vid Gädd och Laxfiske ...

      6-fots, 7-fots och 8-fots Haspel- och Spinnspön under 9-fots längd upplever jag själv ofta som UL-, jig- och jerkbaitspön och inte som klassiska Gäddspinnspö...

      Nothing is forever!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand Leif Engström


      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-09-02, 11:35.

      Kommentera


      • #23
        Kanske lite ot men eftersom dom redan nämnts och för att slippa vidare skriverier om att det finns eller inte så länkar jag denna:

        https://www.youtube.com/watch?v=FjtQWeFj4co

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
          Kanske lite ot men eftersom dom redan nämnts och för att slippa vidare skriverier om att det finns eller inte så länkar jag denna:

          https://www.youtube.com/watch?v=FjtQWeFj4co
          Precis! På customspön lokaliserar man ryggraden men tydligen inte på spön i butiken om man ska tro på vad han till höger säger... Säljer man klingor och tillbehör vill man sannolikt poängtera den saken... Fast mina färdiga spön kastar väl nog oavsett om rullen sitter ovan eller under... Låt oss nu återgå till gäddspön!
          Senast ändrad av anteman; 2016-10-14, 19:25.

          Kommentera


          • #25
            Har börjat uppdatera lite.

            Mät gärna längden på era bakhandtag från butten till triggern så får vi in fler av dessa mått med, väg även spöna om ni har möjlighet.

            St Croix datan är omräknad och länden på handtag uppskattad efter deras egna hemsida.

            Kommentera


            • #26
              Ja Gamle Eldhand tider förändras även så hur vi fiskar och uppfattar saker men en av fördelar med fisket är att vi är "fria" fiska som vi vill och med den utrusning man personligen gillar. Är det 11fots kastkanoner eller 6fots timmerstockar får var och en välja det han föredrar.

              Allt går runt i cirklarför några år sedan fiskade alla jerkbait med korta spön nu fiskar alla gummin med längre spön och borta i staterna har de gått över på 10-13fotare igen (men fortfarande lika stora beten) så den trenden är säkerligen påväg även hit till oss i Sverige.

              /Fredrik

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                Jag har, precis som Anteman, väldigt svårt att tro att större producenter av spön tillverkar klingor som har en verklig "ryggrad". Och då får man kanske först å främst se till att skilja på ryggrad å ryggrad. Ofta då det pratas om "ryggrad" på spön så är det ju spöets liksom generella "kraft" man åsyftar, ofta hör man folk säga att "XXX har verkligen grym ryggrad, bra på kroka fisk men känslig som fan" och då brukar det (min uppfattning av vad folk menar) vanligen i mina ögon vara så att spöet möjligen är rätt mjukt/medgörligt i toppen men ändå styvnar på bra så man kan smälla in krokarna hårt i en gäddkäft.

                Den ryggrad (eller iaf eventuella ryggrad) som Anteman och Sg diskuterar här ovan är ju istället då nåt som jag, precis som Anteman, inte heller själv har märkt av ska finnas på spön, alltså att det liksom längs spöets längd, på motsatt sida spöringarna, ska vara, på nåt vis, "starkare" (?).

                Jag har heller aldrig rullat en tom klinga i mina fingrar, sen har jag heller aldrig köpt ett verkligt "dyrt" spö, så, mina åsikter i ämnet kanske inte heller är så värst relevanta, kanske snabbt blir en helt annan femma faktiskt om man går upp i pris liksom?
                För att sätta det i relation till mig så, helt ärligt, jag skulle nog aldrig nånsin kunna tänka mig att köpa ett spö för mer än max 1500spänn nytt, eller, visst, om det hade funnits ett spö som antingen var konstruerat på ett sånt vis att jag faktiskt verkligen aldrig ALDRIG nånsin kunde ha sönder det, heeelt oförstörbart, tillåme om ja hoppade på det, smällde i dörrar å backade över det liksom, eller med nån slags sinnessjuk garanti att jag kunde få ett utbyte, för 0:-, inte ens frakt, inom ~12timmar från brottet levererat till mig (eller att det fanns en uppsjö av spön inlåsta i kassaskåp spridda över alla områden i sverige med kodlås och kod man fick smsat till sig efter man MMSat en bild på spöbrottet så man kunde hämta ut sitt garanti-utbyte... ) då, i dessa orimliga situationer skulle jag kunna pröjsa mycket för ett spö, annars, nej, aldrig.

                Så, då vet ni liksom varifrån jag kommer när jag säger att jag aldrig upplevt att ett spö skulle ha nån slags utpräglad sån slags "ryggrad" som diskuteras ovan. Sen har jag ju sett hur tillverkningen av större företags klingor går till, och, det skulle ju vara väldigt opraktiskt (och troligen dyrt?) att göra dessa massproducerade spön med sån slags ryggrad på.
                Sen, som Anteman är inne på? hur bestämmer en tillverkare var de ska sätta ryggraden? isf måste man ju nästan ha utpräglade spön där kunden kan välja om han/hon vanligen vill drilla fisken lite på snedden? fiskar kunde ofta med spötoppen lågt och gör sina benhårda mothugg lågt och ut i sidan eller rakt upp??? hur f*n ska man orka/kunna rent praktiskt ta sånt i hänsyn?

                Fast, jag VET ju inget, detta är ju rena spekulationer, och, jag ber om ursäkt för OT jag med, samt, erkänner att det är visst mycket möjligt att Sg har helt rätt och vet nåt jag inte vet, som sagt, cheapo-fiskare jag... å tänker inte så mycket på saker å ting annat än mer i hållet "den här hade bra ryggrad" med betydelsen att spöet krokar fisken fint å enkelt (men förhoppningsvis fortfarande klarar att hålla fisken krokad under fajten med liksom). "skönt spö"/"usch" är ungefär så långt jag reflekterar över mina spön jag haft genom åren där de sköna spöna får bli kvar i ägo så länge dom håller innan nästa inköp blir av.

                Och, bara för att vara lite tydlig, inte alls meningen att trampa nån på tårna eller vara dryg, jag tycker bara att det är en grymt intressant diskussion/frågeställning detta med hur spön är byggda/sägs vara byggda.

                Mvh
                /peter
                Ryggraden är inget som man "gör" på en klinga. det är en naturlig del av processen när man gör en klinga eftersom den rullas av ark i kolfiber. Där överlappningen finns kommer det finnas mer material och då blir det en ryggrad där. Sen använder man sig av denna när man bygger på klingan för att se till att den styvaste delen av spöt finns framåt eller bakåt när man kastar och inte tex till höger vilket ger sidoinstabilitet.

                De som bygger många spön letar reda på ryggraden på ett spö på mer eller mindre ingen tid alls så att det skulle skippas vid tillverkningen av fabriksbyggda spön (av någorlunda kvalitet) tycker jag verkar mkt orimligt

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Ja, Old Firehand tider förändras även så hur vi fiskar och uppfattar saker men en av fördelar med fisket är att vi är "fria" att fiska som vi vill och med den utrustning man personligen gillar. Är det 11-fots kastkanoner eller 6-fots timmerstockar får var och en välja det han föredrar.

                  Allt går runt i cirklar. För några år sedan fiskade alla jerkbait med korta spön nu fiskar alla gummin med längre spön och borta i staterna har de gått över på 10-13 fotare igen (men fortfarande lika stora beten) så den trenden är säkerligen på väg även hit till oss i Sverige.

                  /Fredrik
                  Hej Monkey;

                  Ett kort, 6-fots jerkbaitspö passar utmärkt till korta jerkryck för att få betet att lockande vrida sig från sida till sida under inspinningen...

                  Ett något längre, styvt 8,5-fots jiggspö fungerar perfekt till 100-150 gram tunga Shadjiggar och även något tyngre jiggar...

                  En av de tydligt påtagbara fördelarna med en "mjukisjigg" jämförd med ett hårt jerkbait eller en wobbler är att Gäddan som sätter tänderna i en mjukisjigg uppfattar den som en äkta bytesfisk och därför inte gapar och skakar loss jiggen lika snabbt som när hon av misstag hugger ett jerkbait av plast eller trä eller en lika hård wobbler. Det betyder i klartext att även något långsammare Gäddfiskare som fiskar med mjukisjiggar får betydligt längre tid på sig att kroka Gäddan med ett mothugg än de Gäddfiskare som fiskar med hårda beten...


                  http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #29
                    Läser någon mod denna tråd är han välkommen att flytta alla ryggrads inlägg till en tråd som avhandlar detta.

                    /Monkey

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                      Läser någon mod denna tråd är han välkommen att flytta alla ryggrads inlägg till en tråd som avhandlar detta.

                      /Monkey
                      Hej Monkey;

                      Jag hoppas att du även inkluderar ryggradslösa inlägg..

                      Old Firehand

                      www.trumman.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X