Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Klenis Visa inlägg
    Hej, är lite kluven gällande köp av ett spinn spö.
    Fiskar gädda några år med diverse haseplspön för olika kastvitker.

    Vill ge mig in på multirulle och spinnspö och söker väl först och främst ett allround spö, fiskar mestadels jerkdrag, tails och wobbler men med nytt spö självklart mer shads.

    Fått tips om att Abu Garcia Volatile Pike 8" ska vara en bra grund att börja med?
    frågan är om man kan få ngn gång på jerkbeten med det eller om man ska satsa på ett större 8´6 spinn direkt?

    Kom med flrskag
    Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
    Kör du aktivt jerkfiske med spöt som dirigent så är ett spö på 7-8 fot lagom. Gärna rätt så styvt spö. Men om du däremot vevjerka så kan du köra ett längre spö om du vill. Ett hyffsat allraoundspö är Westin Dynamic Powercast 8'6" 40-130g. Vill du ha "finare" grejer så kan du kolla på St.Croix enorma utbud.
    Har lånat fisklevännera jerkpimmar några bft ch en svartzonker, visst är det roligt att "dirigent" jerka och min draglåda innehåller en hel del jerkbaits som jag just nu vev-Jerkerlar
    Därför tänkte jag att det borde finnas ett ca 8" spö som ex Abu Volatile Pike 8" som
    Verkar vara en bra allround set-up till spinnare, jiggar, tailar, vobblers, och även kunna få jerkbaiten att få bättre
    Gång med tanke på ganska kort spö?

    Tänker jag helt fel eller finns det ngt liknande jag söker?

    http://www.eu.purefishing.com/blogs/...for-gaddfiske/
    Senast ändrad av Klenis; 2018-03-16, 20:49.

    Kommentera


    • Skulle satsa på ett prorex xr 120g, eller prorex 120g

      Kommentera


      • Köpte ett W3 Powershad 8,3 60-180g, kändes riktigt skönt i butik och gjorde sig väldigt bra runt 40-90g men över det så blir det riktigt svårt att hantera, både kastlängd och känsla försvann direkt.
        Jag har även ett Westin W3 Finesse TC 7'1" M 7-21g som är riktigt bekvämt att kasta med allt mellan 5-30. Riktigt tråkigt då jag trivs bra med Westins abborrespö.

        Tänkt att köpa Abu Garcia Fantasista Beast Spinn 255 cm (8,6') -150g. Vet att några här har prisat det högt men är det någon som är besviken på spöt, kan vara bra att höra både för och nackdelar.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Bollen Visa inlägg
          Köpte ett W3 Powershad 8,3 60-180g, kändes riktigt skönt i butik och gjorde sig väldigt bra runt 40-90g men över det så blir det riktigt svårt att hantera, både kastlängd och känsla försvann direkt.
          Jag har även ett Westin W3 Finesse TC 7'1" M 7-21g som är riktigt bekvämt att kasta med allt mellan 5-30. Riktigt tråkigt då jag trivs bra med Westins abborrespö.

          Tänkt att köpa Abu Garcia Fantasista Beast Spinn 255 cm (8,6') -150g. Vet att några här har prisat det högt men är det någon som är besviken på spöt, kan vara bra att höra både för och nackdelar.
          Fantasista är ett fin spö helt klart. Dock så är den väldigt kraftigt byggd, med tjocka tåliga ringar, grov coating på klingan. Ett spö byggt för att klara tuffa tag, stöttar, smällar etc. Nackdelen blir att spöt väger 298g.

          Om du tittar på Daiwa Prorex som finns i tre olika prisklasser så är de mycket mer nätta och väger nästan hälften så mycket. Jag har fiskat alla prisklasser och tycker dessa spön är vansinnigt prisvärda. Mellanmodellen XR 150g är ett kap för runt 1500kr och håller hög klass med fina ringar och en otroligt lätt och snabb klinga. Spöet kastar allt mellan 50-160g som en dans och har fin känsla vid fisk. Största fördelen är att det endast väger 180g!

          Kommentera


          • Hej på er!

            Nyligen införskaffat en BFT Instinct X7-rulle (första gången jag använder lågprofil/multi, skall bli intressant :-D) och funderar på att införskaffa mig ett trevligt spö till detta för att kunna kasta lite tyngre beten men framförallt kunna köra jerkbaits lite mer men även kunna flytta tunga gummin, har spanat in BFT Multi Pike 7,9" 170g b.la.
            Har dock ett Svartzonker signature 40-140g som bara står och dammar så det kanske funkar alldeles utmärkt till att börja använda och lära känna in rullen på.

            Tänkte jag skulle spana på mässan hur som helst!
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
              Fantasista är ett fin spö helt klart. Dock så är den väldigt kraftigt byggd, med tjocka tåliga ringar, grov coating på klingan. Ett spö byggt för att klara tuffa tag, stöttar, smällar etc. Nackdelen blir att spöt väger 298g.

              Om du tittar på Daiwa Prorex som finns i tre olika prisklasser så är de mycket mer nätta och väger nästan hälften så mycket. Jag har fiskat alla prisklasser och tycker dessa spön är vansinnigt prisvärda. Mellanmodellen XR 150g är ett kap för runt 1500kr och håller hög klass med fina ringar och en otroligt lätt och snabb klinga. Spöet kastar allt mellan 50-160g som en dans och har fin känsla vid fisk. Största fördelen är att det endast väger 180g!
              Testade samtliga spön du rekommenderade men tillslut föll jag för BFT Multipike eftersom jag fick spöt för 1500kr på mässan. och tack vare att jag testade prorex serien så hittade jag deras nya serie Daiwa Prorex AGS 7-32g som jag troligtvis kommer köra till abborre.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bollen Visa inlägg
                Testade samtliga spön du rekommenderade men tillslut föll jag för BFT Multipike eftersom jag fick spöt för 1500kr på mässan. och tack vare att jag testade prorex serien så hittade jag deras nya serie Daiwa Prorex AGS 7-32g som jag troligtvis kommer köra till abborre.
                Tror du blir nöjd med multipike också. Kul att du fastnade för ett ags, I mitt tycke helt magiska spön.

                Kommentera


                • Går i lite funderingar på om det kan va värt å kompletera med en haspel setup t gäddfisket.
                  Tanken är att använda det till spinnerbait,mindre jiggar,skedar mm.
                  Vad har ni å rekomendera?

                  Kommentera


                  • Skall testa detta i vår då fingrarna strular i kylan. Har införskaffat ett par set ett Custom Predator Fast Shad och ett sportex hydra speed tillsammans med ett par olika hasplar. Så nu får vi ser hur haspel satsningen går denna gång...

                    Tanken är att fiska små jiggar, skedar och mindre gäddspinnare saker som "bara går att fjonga iväg" och inte har dubbla trekrokar som jag inte gillar att fiska med haspel pga att de lätt hänger upp sig.

                    Sportex spöt är lite kortare och har bättre balans och byggkvalité/finish än savage gear spöt men vi får se hur det presterar i verkligheten. Men jag tror att kombon med sportex spöt med en daiwa theroy på kommer vinna kampen.

                    Så nu är jag helt utanför min komfort zon både gällande tillverkare och utrustning =)

                    /Apan
                    Senast ändrad av Monkey; 2018-03-20, 13:17.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg

                      Så nu är jag helt utanför min komfort zon både gällande tillverkare och utrustning =)

                      /Apan
                      Låter läskigt!
                      Instagram: mattiasandersson90

                      Bara ett kast till...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 758 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 325 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X