Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
    Ouch!
    Vad grundar sig det neggo på för jag antar att det inte bara är loggan. Skriv gärna om det är något med spöt som du ogillar.

    Jag håller på att leta nytt spö nu och är känslig för framtunga spön. Funderar på ett daiwa ags 180g eller något i deras enklare serier som fortfarande verkar vara riktigt lätta.
    Ags 180 är riktigt nice men jag tycker inte man blir besviken på de billigare spöna I serien.
    Mitt favorit spö jag fiskar mest med är XR 150g (väger 180g!!) och det är riktigt kraftfullt men samtidigt lätt och med optimal känsla. Fiskar typ Westin Swim med underbara kast och känsla med det spöt men lika bekvämt kastar jag big mcrubber med 20g bly.
    Var inne på ags 180 och eastfield catapult när jag fastnade för xr I butik. Betydligt bättre pris men ags är inte heller svindyra.
    Tycker inte det finns något spö som är i närheten av daiwa som inte kostar dubbelt så mycket som jag känt på.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Skall testa detta i vår då fingrarna strular i kylan. Har införskaffat ett par set ett Custom Predator Fast Shad och ett sportex hydra speed tillsammans med ett par olika hasplar. Så nu får vi ser hur haspel satsningen går denna gång...//Apan
      Du gillar snabbt ser jag - steg två och tre efter Shimano Biomaster Select Shad eller en komplettering?

      Kommentera


      • Dowsize till små jiggar och gäddspinnare jag kommer inte överens med haspel till tyngre beten, annars hade biomaster varit kvar för vilket jädrans kanon spö.

        Hydran är snabbare men också lite kralligare än savage gear spöt som är mer ett renodlat ett jiggspö med snabb och tunnare topp.

        Namnen vette sjutton men ja jag gillar snabbare spön till det fisket jag bedriver med beten under hektot. Inget känns som om dem är ultra snabba eller vad sg spöt klassades som? Troligen ok för mig men jag får se hur det passar mig på sjön. Fiskade ett st croix avid 9ft ett tag men det var för långt och långsamt för min smak men jag tror att många här på FS skulle älska det spöt!

        /Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2018-03-29, 18:26.

        Kommentera


        • Nåväl, nyss hemkommen med ett Westin W4 Powercast 40-130g. 1300:- får ses som ett fynd, och tanken är att det får kumpera ihop med Lexan i år.

          Vad tror ni om längden 8'6? Har sedan tidgare ett W3 20-80g på 8'3 som downsizer, vill men ha ett lite grövre spö också. Inte testat W4 tidigare, och min enda farhåga är att det eventuellt kommer kännas lite långt. Fiskar från båt och är 190cm lång, och tanken är att fiska lite mer Buster jerks i år. Kommer primärt att varvas med främst Pig shads, Pig shad jr och Westin swim.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jbrunnelov Visa inlägg
            Nåväl, nyss hemkommen med ett Westin W4 Powercast 40-130g. 1300:- får ses som ett fynd, och tanken är att det får kumpera ihop med Lexan i år.

            Vad tror ni om längden 8'6? Har sedan tidgare ett W3 20-80g på 8'3 som downsizer, vill men ha ett lite grövre spö också. Inte testat W4 tidigare, och min enda farhåga är att det eventuellt kommer kännas lite långt. Fiskar från båt och är 190cm lång, och tanken är att fiska lite mer Buster jerks i år. Kommer primärt att varvas med främst Pig shads, Pig shad jr och Westin swim.
            Längden borde inte vara några problem. Jag är 177cm lång och tycker att spön på 8-9 fot är väldigt optimala till båtfiske.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
              Längden borde inte vara några problem. Jag är 177cm lång och tycker att spön på 8-9 fot är väldigt optimala till båtfiske.
              Det låter fint. Det är väl just den detaljen när det kommer till dirigerandet av en Buster jerk jag varit orolig över. Men den som fiskar får se, imorgon.

              Kommentera


              • En buster går att fiska hem med ett 10 fot spö och ändå hålla fin gång

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Jbrunnelov Visa inlägg
                  Nåväl, nyss hemkommen med ett Westin W4 Powercast 40-130g. 1300:- får ses som ett fynd, och tanken är att det får kumpera ihop med Lexan i år.

                  Vad tror ni om längden 8'6? Har sedan tidgare ett W3 20-80g på 8'3 som downsizer, vill men ha ett lite grövre spö också. Inte testat W4 tidigare, och min enda farhåga är att det eventuellt kommer kännas lite långt. Fiskar från båt och är 190cm lång, och tanken är att fiska lite mer Buster jerks i år. Kommer primärt att varvas med främst Pig shads, Pig shad jr och Westin swim.
                  På powercasten sitter den extra längden i bakhandtaget så jag tror du kommer uppleva spöt lika långt som 8'3":an

                  Kommentera


                  • Denna tråd har ju ballat ur till rena spinnspön man ägde för 20+ år sedan.
                    Vad hände med kvastskaft o vägpinnar,?
                    Mvh Jonnie

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Hallå i stugorna. Idag var jag in i en butik i stan mest för smått o gott men kollade så klart lite på spön som var "nya".
                      Fastnade helt för ett https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0aAn-qEALw_wcB
                      Och undrar om det är någon som kan ge input om hur det är i verkligheten?
                      Designmässigt med det avskalade splitgrip och klingans lite randiga (ish) klinga tilltalade mig men kanske inte alla.
                      Känndes mycket påkostat men ändå inom en rimlig prisgrupp (ca 1200kr)

                      Brutalt fina spön rakt igenom, Har en 8,6a själv upp till 150 och lillebror Impulse upp till 250g. Har sålt en hel del av dom på mitt jobb och fått riktigt bra respons på dom.
                      Fish On!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X