Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    6-fots, 7-fots och 8-fots Haspel- och Spinnspön under 9-fots längd upplever jag själv ofta som UL-, jig- och jerkbaitspön och inte som klassiska Gäddspinnspö...
    Hur kommer det sig? när 6,7 och 8 fots spön är dom som är riktigt kralliga på dagens marknad, dina svampiga 9+ spön duger bara att tända grillen med.

    /Anvihl, let the hammer drop.

    Kommentera


    • #32
      Firehand är på topp hade inte väntad mig att du skulle trolla i tråden om spinnspön

      Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
      Hur kommer det sig? när 6,7 och 8 fots spön är dom som är riktigt kralliga på dagens marknad, dina svampiga 9+ spön duger bara att tända grillen med.

      /Anvihl, let the hammer drop.
      Varför fiskar folk bara gummin när alla vet att atom regerar?

      Ps vill du ha kralliga 10+fots spön fixar säker thornebros det till dig. Annars ring dansken och kolla vad han fiskar musky med har för mig det var 12fots endelade monster.
      Senast ändrad av Monkey; 2016-10-15, 14:47.

      Kommentera


      • #33
        En detalj som inte är nämnd på St Croix LTM är att Long rangern har djupare aktion än Top n tail vilket torde ge säkrare drillning (och mjukare kast) än med TnT. Om det beror på längden eller något annat låter jag vara osagt men om man jämför dom i "böjtest" bredvid varandra syns och känns det tydligt. TnT är mer "pinnigt" att kasta med vilket kan vara både en för och nackdel. Lättare att styra beten med TnT men bättre drillningsegenskaper och mjukare kast med LR helt enkelt.

        För mig är LR det perfekta gummispöt medan TnT är ett alltiallo-spö som fungerar till det mesta (likt Lipstick) och är enklare att styra beten och t.ex göra figure8 med. Det är dock väldigt mkt tyck och smak och det är ju MÅNGA som fiskar gummi med både tnt och lr.
        Senast ändrad av Sg; 2016-10-15, 17:29.

        Kommentera


        • #34
          Ang St Croix LEM är exempelvis ringarna Fuji Torzite i titan vilket gör dom dels extremt lätta samt rostfria, (LTM och LTB har inte rostfria ringar!)

          Kommentera


          • #35
            Står redan att att LR har djupare aktion men bra input mer sånt! Precis Legend Tournament serierna är för sötvatten.

            Det du skriver om att spöt är mjukare för mig betyder det att det är sämre för gummi fiske för att du får lite sämre känslighet då toppen dämpar det du känner i betes gång till viss del och måste nita mothuggen hårade än med ett snabbare spö. Spön med så mjuk topp tycker jag passar till beten som slår mkt eller är "tungjobbade" då det där hjälper till med viss dämpning. Tycker man att det är skönt med djupare aktion som jag skrev så passar LR men jag ser den mer som ett figure 8spö för spinnare pga dess längd och kanske typ jakes/double d.

            Nu börjar det bli lite roligt mer diskussion!

            Angående ringar/rullfästen har jag ännu inte nördat in mig och skrivt precis vilka detaljer som skiljer mot de vanliga fuji k guides etc. samma gäller westin w8 spöt. Vad alla spön har för ringar etc blir en senare fråga då jag även inte kan jobba med denna tråd heltid så mer kommer.

            Har även tänkt att lägga till utseende och bilder om folk vill dela med sig eller är fundersamma.

            Ne hej nu skall jag göra tortillas och glo på Ash vs evil dead go kväll.
            Senast ändrad av Monkey; 2016-10-15, 17:59.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Ryggraden är inget som man "gör" på en klinga. det är en naturlig del av processen när man gör en klinga eftersom den rullas av ark i kolfiber. Där överlappningen finns kommer det finnas mer material och då blir det en ryggrad där. Sen använder man sig av denna när man bygger på klingan för att se till att den styvaste delen av spöt finns framåt eller bakåt när man kastar och inte tex till höger vilket ger sidoinstabilitet.

              De som bygger många spön letar reda på ryggraden på ett spö på mer eller mindre ingen tid alls så att det skulle skippas vid tillverkningen av fabriksbyggda spön (av någorlunda kvalitet) tycker jag verkar mkt orimligt
              Tack för infon!
              Intressant och kul att veta, detta inlägget du gjorde hära samt den där videon som nån la upp gör att jag håller med om att det låter rimligt att faktiskt välja att utnyttja ryggraden i ett spö då, låter även rimligt för större tillverkare att inte strunta i det. Tack som fan!
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #37
                Westin w3 Powercast-t 8,6 40-130g
                Lyxigt, skönt spö. Snyggt byggt och härligt levande klinga. Överklassat, kastar bekvämt upp till 100 g. En fröjd att använda för vanligt gäddfiske.
                Bft Roots 7,9 -170g.
                Lätt, snyggt byggt, välbalanserat. Okänsligt, inte i min smak. Tappade mycket fisk. Sålde snabbt.
                Abu conolon 10 fot 20-60g.
                Fantastiskt spö, haft i 20-30 år. Fångat många arter. Klarar med visst besvär 110g. Superskönt att drilla på, kastar jättefint.
                Ron thomson 11,6 fot -80g 3-del
                Bra, stabilt spö. Lite tungt att använda en hel dag. Flexibelt med kastvikter.
                Fladen Vantage Predator 7,5 fot -80g. 8,2 fot -120g.
                Snygga, välkastande spön. Sköna att drilla på. Hyfsat korrekt klassade. Båda är nya favoriter, 7,5 sticker ut som en riktig juvel.
                Svartzonker signature 8,6 fot -140g
                Bra, stabilt allroundspö. ”Ett spö till öde ö”. Klarar allt men lite okänsligt, inte så kul jmf en del andra spön. Men bra.
                Bft Roots 9 fot -150g
                Sonens spö. Lätt, spänstigt, kraftfullt. Ett riktigt bra allround gäddspö.
                Senast ändrad av pehea; 2016-10-18, 07:25. Anledning: Blandar ihop under o överklassat...

                Kommentera


                • #38
                  Sjösländan SS 10ft 30-110g Pike & Salmon Spinn
                  Har haft det många år och tycker att det är skönt spö. Det har en djup aktion och går bra att kasta drag från ca 30 g till ca 90 g. Bakhandtaget är långt och spöt är lätt trotts sin längd. Har inte upplevt att det känns för långt. Har sett att det finns att köpa än i dag men det ser ut att ha billigare komponenter än det som jag har.
                  Savage Gear Custom Predator trigger 8,6 fot >170 g.
                  Köpte det i våras för att jag ville ha ett spö som klarar tyngre drag. Ett väldigt skönt och snyggt spö med långt bakhandtag. Har ganska mjuk topp som successivt blir styvare. Går bra att kasta drag från ca 40 g till ca 200 g. Men tycker att spöt presterar allra bäst med lite tyngre drag och det känns inte alls jobbigt att stå och dänga stora jiggar en hel dag. Föredrar att använda Sjösländan spöt till lättare drag som Mc rubber Jr och spinnerbaits då det spöt laddar bättre med de lättare dragen.

                  Kommentera


                  • #39
                    Okuma EVX'n väger 286gram (ligger nära 285gram, min digitala matvåg väger över från 285 till 286 varje gång jag lägger på den, mer exakt än så är inte min våg tyvärr).

                    främre handtagets kork är 14cm långt och har en diameter på 30mm på tjockaste stället.

                    Mvh
                    /peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • #40
                      När det gäller St Croix spöna.... Vad är de "egentliga" kastvikterna?

                      Jag har koll på vilken klassning respektive spö har, men jag har också förstått att dom verkar vara ganska grovt felklassade. Iallafall enligt vårt sätt att klassa och bedöma i Skandinavien.

                      St Croix Bass Swimbait spöt till exempel. Spöt har en klassning, rakt översatt, upp till 80-85 gram. Samtidigt vet jag folk som hävdar att dom dänger 150+ gram utan några som helst svårigheter med just detta spö.

                      Så vad är den mer "rimliga" klassningen dessa olika spön, enligt alla er som fiskar med dom?

                      Jag är nämligen intresserad av att köpa ett St Croix Legend Tournament spö, men ser en påtaglig risk med att köpa 'fel' spö pga att klassningen för kastvikterna uppenbarligen inte riktigt går att översätta rakt av...

                      Tack

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X