Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har kollat på spöt hos importören då jag köpte mitt long ranger men inte fiskat med det. Jämfört med long ranger så har det en snabbare aktion. Även om båda spöna är klassade till 3oz så stämmer det bättre på lil dawg. Det är inte lika underklassat. Du kan ju ringa Importören, mojoboats och prata med någon där som har fiskar med spöt.

    Kommentera


    • Engqvist, hoppas du hittar "ditt" spö...
      För övrigt intressant att inte ens St Croix förmår berätta om aktionen eller snabbhet och kastvikter på ett sätt som "alla" förstår fastän de försöker lite mer än flertalet...

      Tror de skulle vinna i precision på att referera till egna, andra spön när de beskriver ett spö men felköp är väl lukrativa på totalen, för alla tillverkare av spön...
      Senast ändrad av anteman; 2020-10-10, 05:51.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Engqvist, hoppas du hittar "ditt" spö...
        För övrigt intressant att inte ens St Croix förmår berätta om aktionen eller snabbhet och kastvikter på ett sätt som "alla" förstår fastän de försöker lite mer än flertalet...

        Tror de skulle vinna i precision på att referera till egna, andra spön när de beskriver ett spö men felköp är väl lukrativa på totalen, för alla tillverkare av spön...
        Tror att om man har stor erfarenhet av musky spön så kan man säkert utläsa hur de er.
        Det kan jag rätt bra på bassspön som jag fiskat med i många år. Men just musky spön är min erfarenhet ytterst liten.

        Kommentera


        • Precis, man måste nästan köpt några för att landa halvrätt... i samtliga fall eftersom flertalet leverantörer säger typ
          "ett snabbt spö som passar till jigg, cranks, vibrationsbeten och andra lätta beten" ... man undrar ibland vad vilka tekniker det inte passar för... Texas eller Carolina? Men det är väl jiggmetoder... ?

          För övrigt eftersom det blev OT, mitt billiga Prorex S 8'6" -150g gillar jag fortfarande, lätt, strax norr om 200g (typ som ett lätt AGS) lagom snabbt och något åt det toppigare hållet, mer än så behövs (tyvärr!) aldrig i mitt gäddfiske...
          Senast ändrad av anteman; 2020-10-10, 15:03.

          Kommentera


          • Kanske är sent ute men ett Mojo Bass swimbait 1-4oz är ett tips. Spöt tar mer och mer plats hos mig, parat med en Zillion hd 1520 med sufix 131 X13 0,33. Spöt ska på svenska trivas mellan 28-112g och det höll jag med om till jag provfiskade lite nyheter och fick med mig endast ett spö ut. Förvånad över hur den kastar Jerkbaits på kring 130g och 25cm jiggar med bly med vikt kring 140g. Det kändes faktiskt aldrig ens obehagligt.

            Samtidigt kastar jag Juke 128 och 10cm Swim riktigt bra, men det kanske krävs en Zillion-ish rulle för att fixa det jag beskriver.
            Men jag kan verkligen rekommendera spöt. Om du känner på det är det ganska säkert att det måste följa med hem, priset är inte för högt heller.
            Verkar vara slut nästan överallt men jag köpte mitt för ca 1350kr. Bästa köpet hittills.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
              Kanske är sent ute men ett Mojo Bass swimbait 1-4oz är ett tips. Spöt tar mer och mer plats hos mig, parat med en Zillion hd 1520 med sufix 131 X13 0,33. Spöt ska på svenska trivas mellan 28-112g och det höll jag med om till jag provfiskade lite nyheter och fick med mig endast ett spö ut. Förvånad över hur den kastar Jerkbaits på kring 130g och 25cm jiggar med bly med vikt kring 140g. Det kändes faktiskt aldrig ens obehagligt.

              Samtidigt kastar jag Juke 128 och 10cm Swim riktigt bra, men det kanske krävs en Zillion-ish rulle för att fixa det jag beskriver.
              Men jag kan verkligen rekommendera spöt. Om du känner på det är det ganska säkert att det måste följa med hem, priset är inte för högt heller.
              Verkar vara slut nästan överallt men jag köpte mitt för ca 1350kr. Bästa köpet hittills.
              Tack för inlägget för nu kan jag helt räkna bort det spöt. Har haft med det i tankarna också. Men om du säger att det klarar 140g utan problem så kommer det vara onödigt kraftigt för mig.

              Kommentera


              • Har nu under helgen varit och kollat på twitch stick och lil dawg.
                Har alltid hävdat att stå och vifta på ett spö i butik inte säger mycket. Och det vidhåller jag. Man måste kasta med det för att känna aktionen. Och hur klingan jobbar. Lite konstigt att inte det är standard. Finns inte många som köpt ett flugspö de inte provkastat innan. Jag hade inte gjort det. Nog om det. Lite info fick jag fram.
                Twitch stick har en biffigare bottendel och hela spöt känns rejälare än Lil dawg.
                Böjkurvan på Lil dawg är djupare än twitch stick och det har inte bara med längden att göra. Båda spöna verkar snabba och tror inte de är speciellt överklassade.
                Lutar nu mycket åt ett Lil dawg. Tror jag kommer gilla spöt. Det som hindrade mig att köpa det är rullfästet. Vet inte vad jag tycker om det...

                Kommentera


                • Det är inte väl så konstigt att det inte är standard att alla som viftar spö i butik ska få dansa ut med det, få förtroendet att fiska med det och sen lämna tillbaks ett då begagnat spö om det inte föll i smaken - eller? Alternativt att någon i personalen, i världens dyraste land att ha anställda i, skulle åka ut till närmsta vatten och tålmodigt vänta medan en potentiell kund kastar sig igenom sortimentet. Men det klart att man kan höja priserna några hundra procent istället och låta dessa tjänster ingå, då åker alla till den butiken och provkastar för att sedan lägga en order på nätet av någon annan. Hade den affärsidén varit en lågt hängande frukt hade nog någon plockat den redan.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Det är inte väl så konstigt att det inte är standard att alla som viftar spö i butik ska få dansa ut med det, få förtroendet att fiska med det och sen lämna tillbaks ett då begagnat spö om det inte föll i smaken - eller? Alternativt att någon i personalen, i världens dyraste land att ha anställda i, skulle åka ut till närmsta vatten och tålmodigt vänta medan en potentiell kund kastar sig igenom sortimentet. Men det klart att man kan höja priserna några hundra procent istället och låta dessa tjänster ingå, då åker alla till den butiken och provkastar för att sedan lägga en order på nätet av någon annan. Hade den affärsidén varit en lågt hängande frukt hade nog någon plockat den redan.
                    ?? Antar att du inte flugfiskar. För där är det ofta standard. Sen handlar det inte om att fiska. Provkasta kan du göra på en gräsplätt med en dubb. Men jag vet inte. Spinnfiskare kanske är mycket oärligare än flugfiskare?? Eller kanske mindre kräsna, vad vet jag.
                    själklart ska man inte åka iväg på något fiskepass. Vad det det du trodde jag menade?

                    Kommentera


                    • Att kasta med ett spinnfiskespö på en gräsmatta säger inte mer än att vifta med det i butik, det är skillnad på flugvift och spinn.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X