Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Tja, njaaas klingorna är lite snabbare på de nya spöna än de gamla. Inte lika toppig aktion som på det spöt. Fast den nya 7"9 är nog närmast med långa fram å bakhandtag.

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Orient, hur upplevde du klassningen på det spöt?
      Precis som namnet antyder, versatile/mångsidigt. Kastade allt från 25 gramsvobblers med lite försiktighet till snablar på 150-160 gram. En buster dängdes iväg långt!

      Kommentera


      • #73
        Har så mycket olika spön så det är svårt att plocka ut nån direkt favorit. Har flera Gillar både längre och kortare spön! Har ett "Sjösländan xp heavy pike 8ft" som jag både jerkfiskar och spinnfiskar med. Spöt var billigt och det är lätt samt "rätt" klassat. Mycket bra spö!

        Sen har jag ett Sportex 10ft spinnspö som jag åxå tycker är väldigt bra! Det är glasfiberförstärkt och verkar hålla för det mesta!?

        Har ett "Daiwa tournament" 8,1 ft som jag använder de gånger jag fiskar med beten över 150g. Mycket bra, men lite för påkigt!

        Kommentera


        • #74
          Sj fick ja hjälp av Monkey i både spö och rullval.
          Slutade med ett st croix top n tail splitgrip,parat med en shimano calcutta 301D.
          Helt otroligt nöjd å använder den kombon till allt mitt gäddfiske numera,har med ett spö till endast ifall olyckan skulle vara framme.
          Tycker den kombon kastar alla mina gäddbeten kanon å det är helt magist å drilla på.
          Har än så länge fått känna på en 12+ å en 10+ å en å annan snipa.
          Vad ja läst om top n tail så trodde ja det skulle vara betydligt styvare,enligt mig ä det nästan halvaction i det.
          Även jag var lite orolig över längden på bakhandtaget,men det är absolut inget ja har stört mig på.
          Är nog inte så kort som många tror,på spitgrip varianten iaf.
          Kanske 1-1,5cm kortare än på mitt svartzonker,som förövrigt bara står å samlar damm numera
          Har tackat dig förr Monkey,men tack för hjälpen än en gång!!
          Ja ä iaf sjukt nöjd!!

          Kommentera


          • #75
            Köpte mig ett Savage Gear MP Pro"8 - 150gr för att använda till gummibeten
            http://www.srfoto.se

            Kommentera


            • #76
              Då bör du kika på nya AGS prorex -170gr eller nya Luna 8.1 -170 för de har vad ditt tournament saknar

              Kommentera


              • #77
                Testar denna tråden i ett försök att hitta någon som har erfarenhet av Shimano Compre 86MH Muskie Spinn och kan ge en liten recension. Söker främst ett spö som kastar upp till 300 gram problemfritt.

                Kommentera


                • #78
                  Jag har ett Compre muskie 86 och det känns väldigt likt okuma 86xxh spöt men vi får se i vår men på rakt arm känns 300 som att det ligger på maxgränsen och inte i någon sweetspot men när isen släpper kan jag ge dig mer info efter mina preferenser.

                  Finish och kork känns ok mitt första intryck var att man verkar få mer spö än vad man betalar för i jämförelse med mycket annat jag kollat på. Jag hade tänkt att fiska wobblers och spinnare med mitt som jag parat med en Curado 300.

                  Vill du ha lite mått och bilder kan jag fixa det iallafall.

                  Finns mer att läsa om spöt på storm bloggen med var gubbarna nu heter men där är dem kanske inte direkt är ofärgade...
                  Senast ändrad av Monkey; 2017-02-01, 12:09.

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Jag har ett Compre muskie 86 och det känns väldigt likt okuma 86xxh spöt men vi får se i vår men på rakt arm känns 300 som att det ligger på maxgränsen och inte i någon sweetspot men när isen släpper kan jag ge dig mer info efter mina preferenser.

                    Finish och kork känns ok mitt första intryck var att man verkar få mer spö än vad man betalar för i jämförelse med mycket annat jag kollat på. Jag hade tänkt att fiska wobblers och spinnare med mitt som jag parat med en Curado 300.

                    Vill du ha lite mått och bilder kan jag fixa det iallafall.

                    Finns mer att läsa om spöt på storm bloggen med var gubbarna nu heter men där är dem kanske inte direkt är ofärgade...
                    Tack för svar. Läste på den Storm-bloggen tidigare och det var väl lite där jag fick upp ögonen för spöet. Men som sagt vore skoj med lite mer opartisk åsikt i frågan också.
                    Senast ändrad av Grejo; 2017-02-01, 12:12. Anledning: Uppdaterat citat :)

                    Kommentera


                    • #80
                      Tänkte försöka hitta ett att klämma på innan köp, om inte annat på Sportfiskemässan. Behöver inte spöet förrän April.

                      Vilka andra spön finns (relativt lättillgängliga) i denna klass?

                      SG Big Pike (Säljs inte längre?)
                      BFT Rugen
                      Okuma EVX Musky
                      Tackel Industries

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X