Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Personligen tycker jag att det rullfästet sitter klockrent i näven, många andra spön har alldeles för liten trigger som verkar var anpassad efter små frökentassar.
    Ja alla tycker ju olika. Personligen gillar jag fuji tcs deluxe. Varit med många år, men finns inget att klaga på.

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20250211_230254_Samsung Internet.jpg
Views:	392
Size:	93,6 KB
ID:	2651538

Kommentera

• Sitter och tvekar mellan.
      Prorex XR 2024 och abu garcia beast pro2.
      Vilken hade ni valt?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Robalm Visa inlägg
        Jag hade utan tvekan valt Prorex. För att nya Beast ska kunna mäta sig med Prorex, i XR klass, så måste de nya spöna vara väldigt skiljda från den första generationen... Fanns inget i Beast serien som i butik kändes nära mitt X v2 8'0" 30-120g i lätthet eller, svårt förklara detta men jag tycker att man på något sätt kan känna hur känsliga spön är, bara genom att ta på dom och kolla aktionen mot något mjukt men jag har också klämt på hundratals spön på det sättet.

Jag tror ABU nya Beast mer kommer påminna om Savage Gear spön som absolut inte är dåliga, men det är ändå inget Prorex.

Känner du dig äventyrlig eller vill ha nåt inte alla andra har, som är bra skit, kör på Beast.

Vill du vara nästan hundra säker på att du får mest för pengarna, Prorex..

Beast pro är dessutom dyrare än XR, med rätt stor marginal väl? Är det de, så kan jag inte råda dig till det ens om du vill ha ett udda spö för du får mer pengar över till Lina/rulle/drag/tafsar.

Fridens

Kommentera

• Tjena forumet!

Jag har en längre tid gått och kollat efter ett lite längre jerkspö än det 6'6" jag har nu.. Det är ett Greys från 2017 MEN vilket spö.. det kastar otroligt bra och är bara så skönt att fiska med. Kommer aldrig att sälja det, såpass bra är det.

Men iallafall, skulle jag av er som har fiskat med spön i den längd jag söker, vill gärna ha en längd på 7'6", plus minus någon tum.

Lastvikten får gärna vara uppåt 150g, men, det lättaste glidebaitet jag kastar ofta är SG Deviator 12,5/50g och det än lättare Berkley Zilla Glider 13/38g.

Kräver inte att spöt ska kasta 35-40g riktigt bra, men det får gärna jobba lite med en Deviator på.

Sen så för tillfället är det tyngsta hårdbetet jag ofta fiskar är McTail 94g, relativt sällan men 85g kastar jag varje gång jag är ute i form av stora McMy, ibland även Lazy Jerk 155.

Så egentligen behöver jag ju inte så mycket mer kastvikt än så, men går en hel del energi förlorat i spötoppen när jag spöjjerkar mity Prorex X v2 Lazy Pike 8'0"-120g, som dock inte är ett jerkspö alls. Vill åt en lite styvare topp på detta kommande spön.

Min ekonomi är kattskit, så desto billigare desto bättre och har kommit fram till att även begagnat hade kunnat fungera för mig.

Har tittat lite på BFT spön, men glömt modellnamn och klassningar, hur står dom sig?

Vad mer finns det där ute ni kan rekommendera mig?

Fridens!

Kommentera

• Hej!
            Jag ska köpa ett spö till mitt tyngre fiske. Krav är att det ska vara lätt, fast action och kosta runt 2000kr, max 2500.

De tre spön jag väljer mellan är
            Ags 8,8 monster 250g
            Xr 8,6 monster 220g
            X 8,8 Monster 220g

Finns det fler spön som kan passa mig, jag som är van med prorexstandard.

Tacksam för snabba svar

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
              Hej!
              Jag ska köpa ett spö till mitt tyngre fiske. Krav är att det ska vara lätt, fast action och kosta runt 2000kr, max 2500.

De tre spön jag väljer mellan är
              Ags 8,8 monster 250g
              Xr 8,6 monster 220g
              X 8,8 Monster 220g

Finns det fler spön som kan passa mig, jag som är van med prorexstandard.

Tacksam för snabba svar
              Har den äldre modellen av Beast Pro och upplever det som ett lätt spö men det spelar inte så stor roll för mig då betena är tunga iaf ABU GARCIA BEAST X2 862 XXHP CASTING 60-230G - Fiske & Outdoor

Kommentera

• Jag vet inte om jag skulle säga att 247 gram är särskilt lätt. I alla fall inte jämfört med XR Monster som väger in på 187.

Kommentera

Jag vet inte om jag skulle säga att 247 gram är särskilt lätt. I alla fall inte jämfört med XR Monster som väger in på 187.
                  Tycker ni att vikten spelar någon roll utanför viftningen i butiken? Några gram hit eller dit spelar ingen roll vid praktiskt fiske. Matchningen rulle och spö är viktigare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Tycker ni att vikten spelar någon roll utanför viftningen i butiken? Några gram hit eller dit spelar ingen roll vid praktiskt fiske. Matchningen rulle och spö är viktigare.
                    Ärligt talat, egentligen inte. Särskilt inte på ett spö för renodlat spinnfiske. Är det ett spö som det ska trixas lite mera med så vill jag gärna att det är lätt. Men det kommer till stor del naturligt med en kortare och klenare klinga.
                    Jag håller med om att matchningen och balansen är viktigare än den faktiska vikten för min del. Mitt SG6 200-600g väger in på stadiga 287 gram, men det upplevs inte som särskilt tungt ens i kombination med en Prorex 400.

Men, nu frågade Jonez specifikt efter lätta spön, och jag vet nog inte om jag skulle stoppa in ett Beast x2 i den kategorin.

Kommentera

Ärligt talat, egentligen inte. Särskilt inte på ett spö för renodlat spinnfiske. Är det ett spö som det ska trixas lite mera med så vill jag gärna att det är lätt. Men det kommer till stor del naturligt med en kortare och klenare klinga.
                      Jag håller med om att matchningen och balansen är viktigare än den faktiska vikten för min del. Mitt SG6 200-600g väger in på stadiga 287 gram, men det upplevs inte som särskilt tungt ens i kombination med en Prorex 400.

Men, nu frågade Jonez specifikt efter lätta spön, och jag vet nog inte om jag skulle stoppa in ett Beast x2 i den kategorin.
                      Min inlägg var tänkt som svar även till honom. Varför söker du ett spö som är lätt? Du ska istället leta efter en matchande utrustning. Har haft med små gossar i båten som tjatat om sina lätta spön. Har då satt ett av mina custom spön i handen på dem. Och efter några kast, detta spöt måste vara riktigt lätt. Nix det är det inte. Men balansen ihop med rullen gör att det känns otroligt smidigt.
                      Lättare spön = tunnare väggar för att spara gram. Mycket mer känsligt för yttre påverkan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 775 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04