Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Chatter Visa inlägg
    Har införskaffat ett Daiwa prorex XR lazy pike 8'2 -120g för haspel med en Vanford FA, får återkomma med utlåtande.

Sen letar jag något med lite mer moderate - fast aktion till min Tranx, mer traditionellt spö då kanske man kan säga. Gärna runt 250+ i cm i längd. Tittar på Savage gear, kanske Fiskejournalens Browser V2 8'6 -150 g.
    Nån som testat det eller har andra tips runt 130-160g kastvikt som inte är så påkig?
    Om du inte ser nåt intressant i Prorex serierna så skulle jag ha kikat på antingen nya Beast spöna eller SG spön, högre än SG2 då dom är rätt tunga och fullt fungerande men långt ifrån Prorex X klass, nya Beast serierna tillverkas ju i samma fabriker som SG så du bör kunna hitta något där, men om du söker verkligen något mer riktigt klassiskt helaktions, så är det väl Westin som har något närmast det kanske? Det är så långt ifrån min smak man kan komma, så har dålig koll på sådana spön, men andra här har säkert.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JustKiller Visa inlägg
      Tjena forumet!

Jag har en längre tid gått och kollat efter ett lite längre jerkspö än det 6'6" jag har nu.. Det är ett Greys från 2017 MEN vilket spö.. det kastar otroligt bra och är bara så skönt att fiska med. Kommer aldrig att sälja det, såpass bra är det.

Men iallafall, skulle jag av er som har fiskat med spön i den längd jag söker, vill gärna ha en längd på 7'6", plus minus någon tum.

Lastvikten får gärna vara uppåt 150g, men, det lättaste glidebaitet jag kastar ofta är SG Deviator 12,5/50g och det än lättare Berkley Zilla Glider 13/38g.

Kräver inte att spöt ska kasta 35-40g riktigt bra, men det får gärna jobba lite med en Deviator på.

Sen så för tillfället är det tyngsta hårdbetet jag ofta fiskar är McTail 94g, relativt sällan men 85g kastar jag varje gång jag är ute i form av stora McMy, ibland även Lazy Jerk 155.

Så egentligen behöver jag ju inte så mycket mer kastvikt än så, men går en hel del energi förlorat i spötoppen när jag spöjjerkar mity Prorex X v2 Lazy Pike 8'0"-120g, som dock inte är ett jerkspö alls. Vill åt en lite styvare topp på detta kommande spön.

Min ekonomi är kattskit, så desto billigare desto bättre och har kommit fram till att även begagnat hade kunnat fungera för mig.

Har tittat lite på BFT spön, men glömt modellnamn och klassningar, hur står dom sig?

Vad mer finns det där ute ni kan rekommendera mig?

Fridens!
      För att svara på mitt egna inlägg så är ett Prorex XR 7'10" -150g Big Rubber på väg åt mitt håll, tack vare en otroligt schysst gäddprofil!

Så ut på annons ska mit Prorex X v2 Lazy Pike 8'0" 30-120g som är fantastiskt fint det med men jag söker en något styvare topp och lite mindre längd på klingan. Bara 5cm skillnad, men jag tror jag kommer bli mycket nöjd med det spöt.

Vad är rimligt ta för ett C v2 Lazy Pike 8'0" som är använt men i perfektionist ägo? 1250 nypris, är 750-800 rimligt eller för mycket tycker ni?

/JK

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 834 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S