Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Braindisorder det här kanske vara något för dig om du letar efter Downzise kit som jag tror kan funka bra att jerka med

    Blev ett Downsize fynd i mellandagsrean , har kikat en en länge stund på ett Roots G2 Pike Finesse som är ett lite kortare & styvt spö 7,6 fot upp till 60 gr .
    Fynda den på Intropris som hade 50% på allt fiske .
    Para ihop den med ett shimano biomaster 2500 & Daiwa EVO 8 0,18mm .
    Kombon känns bra avvägd med en 2500 rulle .
    Gjorde några provkast idag med McRubber JR med 25gr huvud , Westin Swim 58gr & ett gummi bete från storm 45gr & det funka galant .
    Spöt känns underklassat & borde klara lite till utan att känns ansträngd .
    Daiwas EVO 8 funka perfekt , storleken känns korrekt , inge trassel , väldigt tyst , kasta långt & stabilt .

    Ser verkligen fram emot att drilla fiska med denna .

    Click image for larger version

Name:	Daiwa.jpg
Views:	1
Size:	1,08 MB
ID:	1786133

    Kommentera


    • @BrainDisorder
      Nått bra egenprövat tips på jerkhaspelspö har jag inte, kanske denna Vantage om du söker ngt billigt och tydligen bra http://fiskebroder.blogspot.se/2016/...gadda.html?m=1

      Annars förefaller 7'6":an som Cosmoz08 tipsar om som ett lagom spö, ffa till 50% av nypris.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Braindisorder det här kanske vara något för dig om du letar efter Downzise kit som jag tror kan funka bra att jerka med
        Tack för tipset! Intropris var dessutom en helt ny bekantskap för min del, trodde jag hade koll på alla fiskesidor vid det här laget.

        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        @BrainDisorder
        Nått bra egenprövat tips på jerkhaspelspö har jag inte, kanske denna Vantage om du söker ngt billigt och tydligen bra http://fiskebroder.blogspot.se/2016/...gadda.html?m=1

        Annars förefaller 7'6":an som Cosmoz08 tipsar om som ett lagom spö, ffa till 50% av nypris.
        Tack! Tror det får bli gå och klämma och känna när det gäller ett kortare spö för att få känna på hur det känns, samt även prova med rulle.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • Funderar på om jag inte skall ta och trycka hem mig ett Biomaster Select Shad från Angel Domäne, men är det någon specialare med den här "Bodden spezial"?
          https://www.angel-domaene.de/shimano...86--14934.html
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • Ingen fara, spöt designades av en välkänd Boddenfiskare för gäddfiske i Rugenområdet...

            Kommentera


            • Det här är OT men det var fan skönt o se att intropris webbutik är lite old school. Lätt att hitta tycker jag.

              Kommentera


              • Tjena alla goa fiskare!
                Jag har läst en del gott om savage gears spön men inte så mycket om deras custom predator, är det nån här som testat den serien? På lokala fiskebutiken sa dem att det va savage gears toppspö. Själv tyckte jag det verkade vara trevlugt, känsligt men med kraft men det är ju skillnad att testfiaka vs vift runt.

                Kommentera


                • Kommer göra storstilad (nåja, det får vi se...) comeback i gäddvikarna i år efter många års bortvaro. Har läst in mig en del på vad som hänt på fiskefronten de senaste åren och inser att mitt gamla 10-fotsspö och Ambassadeuren är helt ute och inte går att fiska med Skämt åsido, det är alltid kul med lite nytt och jag är ute efter en viktmässigt lite lättare utrustning som skonar min gamla rygg och mina gubbarmar.

                  Vill gärna ha en lågprofilrulle och väljer mellan Daiwa Coastal, Tatula 200, Prorex 300 eller Lexa 300. Men mitt stora dilemma är spöt. Jag kommer enbart fiska från båt och vill gärna ha ett kortare spö, runt 8 fot, som kastar beten från runt 30-40 gram upp till max. 120 gram, mestadels blir det runt 60-90 gram skulle jag tro. De jag har funderat på så här långt är Daiwa Luna TDL792XHFB och Daiwa Prorex PX802XHFB.

                  Någon som har praktisk erfarenhet av någon av dessa spön och kan ge ett utlåtande? Tar förstås också emot förslag på andra spön i ungefär samma prisklass (max. 2 000 kr). Jag vill gärna ha handtag fram och hellre lite långsammare än extremt snabbt och toppigt spö.

                  Kommentera


                  • Shimano yasei pike xh 40-120 gram är ett galet skönt spö med sweetspot på dina viktangivelser. Är riktigt lätt också med tanke på din dåliga rygg. Pallar väl max 100-110 gram bekvämt dock. Ligger på 1500-1800 kronor cirkus...mitt tips iaf

                    Kommentera


                    • Testa bägge är jättefina! Lunat har längre bakhandtag dock. Finns även nya prorex 8” AGS upp till 120gr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 072 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X