Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    Tänkte bara tipsa om någon är ute efter mycket "bang for the buck" att jag är så jäkla impad av mitt Fladen Vantage Predator 225 <80g att jag nu har beställt även haspelspöt <80gr och multispöt 250 <120gr.

    Jag tror ärligt talat inte att det går att hitta ett bättre skönare spö under 1200kr och dessa går på under 500! Jag skulle gladeligen betala upp mot tusenlappen för dessa spön. Fladen stickorna får följa med ut, Roots och Grim Reaper får stanna hemma numera. På den nivån är det.
    Alltid kul när någon tipsar om prisvärda spö och rena fynd!!! Mer sånt!!!

    för tyvärr blir det i bland lite väl mycket prylhysteri baserat på mode eller vad vi ska kalla det. Så bra tips! Men beskriv gärna hur du upplever spöet. Aktion, faktisk kastvikt mm.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg

      Alltid kul när någon tipsar om prisvärda spö och rena fynd!!! Mer sånt!!!

      för tyvärr blir det i bland lite väl mycket prylhysteri baserat på mode eller vad vi ska kalla det. Så bra tips! Men beskriv gärna hur du upplever spöet. Aktion, faktisk kastvikt mm.
      Tackar =) Kan återkomma när jag testat alla tre sen men 225cm <80gr spöt är spänstigt, skulle kalla aktionen för "fast", klassningen är helrätt. Det kastar en Slider 10 46gr till månen och en Buster 2 på 30 gram går bra det med, har testat att kasta 80 gram med det också och det klarar av det galant om man sveper iväg lugna kast, det kanske går att pressa lite till ur det om man vill eller måste men vid ca 70gr där har jag andra spön som tar över jobbet men kör man inte tyngre än en vanlig Buster eller Zalt19 så klarar man sig med det som enda spö. Det är förvånande bra känslighet i det, jag känner minsta pet på betet. Greppen är jättebra, framförallt det vid rullfästet som är grovt och passar perfekt om man har lite större händer- Jag har inte hunnit drilla några större gäddor på det än men 3-4kgs pressar man in med lätthet, känns som det finns rejält med ryggrad. Jag använder mitt som lättjerk, Slider 10, lilla McMy osv och där är det klockrent. Sen ser det välbyggt ut, fina spöringar och lindningar och korken ser fin ut plus att det utseendemässigt är cleant! Inget lull-lull och bling. Plus i kanten för lacken i "gäddgrön-metallic" !

      Jag kommer köra det tyngre spöt som gummi/tails/stora wobbler spö och det bör bli en hit om det är lika bra som lillebror.

      Kommentera


      • Tack för bra recension! Låter som ett intressant spö.

        Kommentera


        • Kör Vantage haspelspöt upp till 80 gram.
          Inte ofta jag använder haspel till gäddfisket men har alltid med det i båten.
          Makalöst prisvärt spö som är kul att drilla fisk med. "Lagom" känslig klinga för fiske med spinnerbaits t.ex. Vill inte ha alltför snabba och känsliga spön till det eftersom mycket vibrationer fortplantas i klingan och det bara blir jobbigt att fiska med.
          Samtidigt är inte aktionen för långsam utan spöt känns rappt och svarar bra i mothuggen.
          Utmärkt att kasta skeddrag med då spöt kastar även lätta beten på ett föredömligt sätt.

          Utrustad med en Okuma Ceymar 4000 har jag ett set runt tusenlappen som klarar av allt jag använder haspel vid gäddfisket till.

          Kan verkligen rekommenderas.

          Kommentera


          • Börja sneglat lite på ett till spinnspö nu, ska framförallt användas till att kasta tyngre gummin, typ ULM Snackbite 130g med en 20g skalle som ett exempel. Fiskar idag med uteslutande SZ spön som Black series pro 130g, två senaste versionerna av Signature 140g och dom funkar skitbra runt 100g +/- 30g men tycker de blir lite halvtungt att stå å dänga tyngre än så en längre tid.

            Kanske är gymmet som gäller och ett kralligare spö kanske inte hjälper att avlasta men man kan ju alltid fråga er som fiskar mkt tyngre. Är fullt medveten om att de kan vara fel på mig och inte utrustningen

            Kikat lite på spön runt 170-200g och fastnat lite för Daiwa Prorex AGS 8,3 180g, har läst en del inne i prorex tråden men känns som man får aningen enfärgade svar om man ställer frågan där, hehe.

            Rullarna som finns att tillgå är Shimano Currado 301e, Daiwa Luna 253l, Amba 5601 JB.

            Är jag ute å cyklar? Vad fiskar ni med för spön som kör tyngre gummin/hårdbeten?
            Bomba med svar och förslag!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
              Börja sneglat lite på ett till spinnspö nu, ska framförallt användas till att kasta tyngre gummin, typ ULM Snackbite 130g med en 20g skalle som ett exempel. Fiskar idag med uteslutande SZ spön som Black series pro 130g, två senaste versionerna av Signature 140g och dom funkar skitbra runt 100g +/- 30g men tycker de blir lite halvtungt att stå å dänga tyngre än så en längre tid.

              Kanske är gymmet som gäller och ett kralligare spö kanske inte hjälper att avlasta men man kan ju alltid fråga er som fiskar mkt tyngre. Är fullt medveten om att de kan vara fel på mig och inte utrustningen

              Kikat lite på spön runt 170-200g och fastnat lite för Daiwa Prorex AGS 8,3 180g, har läst en del inne i prorex tråden men känns som man får aningen enfärgade svar om man ställer frågan där, hehe.

              Rullarna som finns att tillgå är Shimano Currado 301e, Daiwa Luna 253l, Amba 5601 JB.

              Är jag ute å cyklar? Vad fiskar ni med för spön som kör tyngre gummin/hårdbeten?
              Bomba med svar och förslag!
              Jag kör St Croix Legend Tournament Sling Blade till tyngre gummin. Styvt och kraftfullt men ändå ganska lätt. Din Curado blir perfekt på palmingrullfästet.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

              Kommentera


              • Till tyngre fisket. Volatile 8 fot -200gr. Okuma evx 8,6 fot -12oz, Tackle industries 9 fot 6oz

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

                  Jag kör St Croix Legend Tournament Sling Blade till tyngre gummin. Styvt och kraftfullt men ändå ganska lätt. Din Curado blir perfekt på palmingrullfästet.
                  Är de 2-delat? kan bli ett sånt kanske!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

                    Är de 2-delat? kan bli ett sånt kanske!
                    Det är odelat, jag rekommenderar kombi eller båt för transport.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera


                    • Har ju båt med spöfack i golvet som spöna alltid ligger odelade i, tänker ändå om... om ja ska iväg nånstans med nån annan å fiska kan de va skönt att dela... om...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 381 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 528 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X