Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Kan vi då återgå till trådens syfte men information om spön och hur de upplevs inte bara ”det är bra” ge lite mer informativ feedback det gäller alla som vill dela med sig av den kunskap man samlat på sig om sina gäddspön.

    /Apan
    Apan du som är FS spöencyklopedi måste höra med dig vad du hade valt för spö om man vill kasta lite tyngre gummin, tyngsta i lådan vägde 170g och tanken är att ha spöet till beten runt 130-170g. Vill ha ett spö som inte är över 8,6 långt så jag får in de i spöfack. Bästa spöet för att kasta 130-170g ledigt utan att de blir för svampigt lr påkigt. Blev tipsad av låg_profil att kolla in Sling Blade från St.croix men läser man om de känns de mer som ett spö som gör sitt jobb runt 200+... Otroligt tacksam om du kan vägleda en kille med beslutsågren!

    Kommentera


    • Slingblade är ett kralligt spö men vill man ha en rejälare pinne med snabb aktion visst passar det bra personligen tycker jag det är lite väl mkt spö för 130gram men till 170 ok. Själv har jag ett 8fots G Loomis musky 8oz om jag väl skall fiska stora beten vilket händer mkt. sällan numera det är lite långsammare än Slingblade men jag vet inte om det går att köpa i sverige? Vet även att många gillat Tackel Industries spön men dem har jag inte heller sett på flera år i sverige.

      2019 och spön som går att få tag i hade jag nog kolla på de "nya" Wolfcreek spöna finns i olika viktklasser så man välja hur mkt pulver man vill ha i klingan (170gr eller 340gr) även Shimano grövre Compre spön är trevliga det hänger mest på vilket sorts spön du gillar. Slingbladen om du vill ha ett kralligt spö och kanske fiska lite magnum bullar med i framtiden så är du säkrad.

      Ett spö som enkelt kastar 170gram kommer inte vara lika lätt och skönt att fiska med som ett vanligt 40-140 spö hursom =(

      Jag har inget större än Wingman XL 130-140gr? med mig ut + link heads upp till 20/25gram och dem fiskar jag med mitt St Croix swimbait eller 8fots St croix LEM MH funkar för mig men man snärtar inte iväg betena.

      /Apan

      Kommentera


      • Det enda jag kmr fiska som mina spön jag redan har inte riktigt mäktar med som jag vill är Ulm Snackbite 21cm på 130g shallowriggat och tror de vägde 168g med tyngsta riggen jag kör med. Fiskar inga bulldawgs lr dylikt och om ja skulle börja med 200-300g så blev de nog ett Compre pga pris då de fisket känns aning nischat dvs inget jag skulle göra varje fiskepass hela tiden. Vet du om man fiskar 130-150g ledigt med ett Top n tail lr Long ranger? Pallar de bättre än mitt SZ 40-140 Casting?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

          Apan du som är FS spöencyklopedi måste höra med dig vad du hade valt för spö om man vill kasta lite tyngre gummin, tyngsta i lådan vägde 170g och tanken är att ha spöet till beten runt 130-170g. Vill ha ett spö som inte är över 8,6 långt så jag får in de i spöfack. Bästa spöet för att kasta 130-170g ledigt utan att de blir för svampigt lr påkigt. Blev tipsad av låg_profil att kolla in Sling Blade från St.croix men läser man om de känns de mer som ett spö som gör sitt jobb runt 200+... Otroligt tacksam om du kan vägleda en kille med beslutsågren!
          Kanske LF/RST Helldawg? Är ju superpris på det så värt att testa, du har ändå inte blivit av med några pengar direkt och du får nog igen dem rätt enkelt.
          Eller så blir du kär i det som man lätt blir i LF/RST

          http://www.lundgrensfiske.com/sv/spi...hell-dawg.html

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

            Kanske LF/RST Helldawg? Är ju superpris på det så värt att testa, du har ändå inte blivit av med några pengar direkt och du får nog igen dem rätt enkelt.
            Eller så blir du kär i det som man lätt blir i LF/RST

            http://www.lundgrensfiske.com/sv/spi...hell-dawg.html
            Helldawg är tungt, 400 gram. Sling Blade, som iof är betydligt dyrare, kastar tyngre och väger bara 270 gram.

            Hantverket är det dock inget fel på. Helldawg är lite som en tysk stridsvagn, välbyggt men tungt. Om jag inte missminner mig så har Helldawg ett ganska långt bakhandtag och ett rejält främre handtag vilket jag som är 190cm tycker är bra.
            ​​​​
            ​​​​Jag gjorde mig av med mitt Helldawg 2012 efter 2 år som ägare och lite användning, Sling Blade har jag haft i tre år och använder vid nästan varje gäddfiske.

            Lite skevt kanske att jämföra ett spö för 700 spänn med ett för 3000. För 700 så lär du inte hitta ett bättre spö för 150 grams beten än Helldawg.
            ​​
            Jag är dock så gammal nu att jag värdesätter ergonomi och då är Helldawg för min del för tungt för ett aktivt fiske. Jag skulle däremot mer än gärna använda det till trolling efter gädda då det är ett mycket välbyggt spö för pengarna.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

              Helldawg är tungt, 400 gram. Sling Blade, som iof är betydligt dyrare, kastar tyngre och väger bara 270 gram.

              Hantverket är det dock inget fel på. Helldawg är lite som en tysk stridsvagn, välbyggt men tungt. Om jag inte missminner mig så har Helldawg ett ganska långt bakhandtag och ett rejält främre handtag vilket jag som är 190cm tycker är bra.
              ​​​​
              ​​​​Jag gjorde mig av med mitt Helldawg 2012 efter 2 år som ägare och lite användning, Sling Blade har jag haft i tre år och använder vid nästan varje gäddfiske.

              Lite skevt kanske att jämföra ett spö för 700 spänn med ett för 3000. För 700 så lär du inte hitta ett bättre spö för 150 grams beten än Helldawg.
              ​​
              Jag är dock så gammal nu att jag värdesätter ergonomi och då är Helldawg för min del för tungt för ett aktivt fiske. Jag skulle däremot mer än gärna använda det till trolling efter gädda då det är ett mycket välbyggt spö för pengarna.
              Köper resonemanget till 100% , vill bara inflika att balansen för mig är viktigare än den absoluta vikten i specen.
              Jag har t ex ett Chopper som jag älskar och är skönare att fiska med trots att det är tyngre än exempelvis mitt Roots 9'.

              Om nån har ett Helldawg till bra pris är jag spekulant på det trots att jag aldrig fiskar 150+ gram beten, bara för jag tycker RST spöna är så jävla bra för prislappen, precis som du säger.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

                Köper resonemanget till 100% , vill bara inflika att balansen för mig är viktigare än den absoluta vikten i specen.
                Jag har t ex ett Chopper som jag älskar och är skönare att fiska med trots att det är tyngre än exempelvis mitt Roots 9'.

                Om nån har ett Helldawg till bra pris är jag spekulant på det trots att jag aldrig fiskar 150+ gram beten, bara för jag tycker RST spöna är så jävla bra för prislappen, precis som du säger.
                Balans är inte att snacka om, det är framtungt.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

                  Balans är inte att snacka om, det är framtungt.
                  Okej, inte som Choppern då.

                  Kommentera


                  • Espen, har inte prövat själv men varför inte känna på ett Abu Verdict 8'6" 60-180g? Troligen snabbt med 36T kolfiber och ganska lätt dessutom. Med kork hela vägen bakom rullen så kanske balansen blir bra den med...
                    Har knappt hört ngt om det (gäddmaffian kör namnkunnigare märken... ) men för 1000kr just nu på Söders skulle jag inte tveka om jag körde uppåt 170g vilket jag inte gör...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-07-03, 20:49.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Espen, har inte prövat själv men varför inte känna på ett Abu Verdict 8'6" 60-180g? Troligen snabbt med 36T kolfiber och ganska lätt dessutom. Med kork hela vägen bakom rullen så kanske balansen blir bra den med...
                      Har knappt hört ngt om det (gäddmaffian kör namnkunnigare märken... ) men för 1000kr just nu på Söders skulle jag inte tveka om jag körde uppåt 170g vilket jag inte gör...
                      Tanken är väl att sweetspoten på spöt ska ligga på 100-140g då jag vill kunna fiska Ulm snackbite utan att de blir drygt en hel dag, är helt inne på ett st.croix nu faktiskt men de är en djungel alltihopa

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X