Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det någon som har kunnat testat Abu Veritas toro musky spö,?
    Släpptes väl inte i Sverige, är intresserad av 8 fots varianten 4-10oz

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
      Är det någon som har kunnat testat Abu Veritas toro musky spö,?
      Släpptes väl inte i Sverige, är intresserad av 8 fots varianten 4-10oz
      ------------------------------------------

      Hej Jonnie Rocker;

      Det finns och har nog funnits fler spön att välja bland än vad det finns skickliga Gädd- och Muskiefiskare..

      Genom åren köper man på sig fler och fler spön i tron att man ska bli en bättre fiskare..

      På tal om Muskie så kan du läsa olika Muskie Magazine som publiceras i Canada och USA. I dessa tidningar kan du hitta ännu fler spön och nya beten att välja bland...

      Old Firehand
      Leif Engström



      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-05, 10:35.

      Kommentera


      • Jajamensan,,

        Kommentera


        • Jag funderar i dessa banorna med gäddspö och utrustning mm.. Downsize är tanken.

          var idag och tittade på lite olika spö i butik.

          prorex xr och även xr classic upp till 120g
          sz horizon 30-90g
          dessa upplevde jag som något styva vad jag kunde känna i butik...

          BFT roots g2 upp til 80g
          gunki skyward 30-80g och det står nog mellan dessa två spöna

          hade gärna viljat känna på Gunkis warm-up boost som går upp till 120g mest pga att priset är attraktivt
          samt prorex xr 40-80 men det var ju tyvärr slut.
          även Daiwa lexa downsizer som happyangler har bra pris på nu..

          priset är viktigt pga att jag fiskar inte så mycket gädda idag men kanske blir framöver

          Sen är det ju så otroligt svårt att vifta i butik utan vare sig bete eller fisk på..

          en lämplig rulle till detta? Samma sak här, jag är kanske inte beredd på att lägga upp 2500:- för en rulle som jag använder 4ggr på ett år när man aktivt jagar gädda med dessa grejerna. Får man något hållbart för 1000-1300:-? och isåfall vad? REVO X? Shimano SLX?

          killen i affären tyckte jag kunde klara mig med en black Max 3 till att börja med?
          vad säger ni?
          tanken på drag ligger i spannet 40-70g

          Kommentera


          • Jag råkade sätta en abborrerulle på mitt svartzonker 30-90 idag... Jag kastade utan problem Berkly Cutter som väger 11 gram och reagerade inte på att spöt var styvt... Jag trodde att jag hade satt rullen på ett svartzonker 12-38 :-)

            Jag tycker det är skönt med lite högre klassning på spön när gäddorna kliver på.... att drilla en gädda på Svartzonker 12-38 är inga problem men skulle en pigg sommargädda på +10 kilo kliva på så känns det tryggare med lite grövre spö ändå.

            Kommentera


            • Hej,

              Jag har köpt min första multirulle för att testa gäddfiske, nybörjare rent allmänt. Haft haspelspön men fiskat mest abborre. Har beställt en revo beast x och kollar nu på spö. Folk verkar rekommendera Daiwa proex xr. Jag tror jag ville ha ett i ca 8 fot, där finns 120g spöt för detta. Tror ni detta funkar för gäddjiggar 20-25cm med den rullen jag beställt? Tacksam för svar för en novis

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg
                Hej,

                Jag har köpt min första multirulle för att testa gäddfiske, nybörjare rent allmänt. Haft haspelspön men fiskat mest abborre. Har beställt en revo beast x och kollar nu på spö. Folk verkar rekommendera Daiwa proex xr. Jag tror jag ville ha ett i ca 8 fot, där finns 120g spöt för detta. Tror ni detta funkar för gäddjiggar 20-25cm med den rullen jag beställt? Tacksam för svar för en novis
                Kommer funka mkt bra

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Kommer funka mkt bra
                  Perfekt, då blir det nog ett sådant. Passar på att ställa en fråga som är lite off topic. Linan jag beställt är en Power
                  Pro 135m 0,36. Revo Beast X verkar rymma 150meter 0,41mm. Borde jag backa linan med något annat under, blir det för lite lina med 135m 0,36? Är som sagt lite nybörjare så har inte koll på om det påverkar om man har lite för lite lina på rullen. Tipsa gärna med något specifikt jag kan lägga under isf. Stort tack!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Klant84 Visa inlägg

                    Perfekt, då blir det nog ett sådant. Passar på att ställa en fråga som är lite off topic. Linan jag beställt är en Power
                    Pro 135m 0,36. Revo Beast X verkar rymma 150meter 0,41mm. Borde jag backa linan med något annat under, blir det för lite lina med 135m 0,36? Är som sagt lite nybörjare så har inte koll på om det påverkar om man har lite för lite lina på rullen. Tipsa gärna med något specifikt jag kan lägga under isf. Stort tack!
                    Räcker med några meter backning så inte linan ska glida eller om du sätter lite eltejp över knuten.
                    Har själv revo beast 41 med Spiderwire stealth smooth 8 0.33. Den är något grövre än specat och man får inte på 150m, kanske 120-130.

                    Missa att du skrev 25cm jiggar det kan väga lite mer än 129gr, Daiwas spön klarar vad dom är specade till och lite till.
                    Personligen föredrar jag att ha mer marginal och hade nog valt ett spö på 150gr eller mer.

                    Kommentera


                    • Åkte idag över gränsen från brännvinsbältet till gnällbältet för att torrvifta lite spön, resultatet blev att jag kom hem med ett sprillans nytt wolfcreek damn you rod 8'6 -170g
                      Kändes old school och som ett robust spö som tål en hel del.

                      Har den även lite mer mindre toppighet än dom flesta spön idag så kommer det vara helrätt för mig.
                      Palmingtriggern gjorde mig lite osäker och tyckte även det kändes lite framtungt men detta var utan rulle.

                      Väl hemma kom man knappt innanför dörren innan en 5501 rocket satt på.
                      Kändes kanon med Palmingtriggern men jisses vad framtungt det känns även med rulle på.

                      Ska byta o testa med en 6501 rocket om det känns något bättre, och kanske upplevs helt annorlunda vid praktiskt fiske.

                      Någon mer som testat wolfcreeks spön och kan uttala sig?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 619 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X