Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
    Jag funderar i dessa banorna med gäddspö och utrustning mm.. Downsize är tanken.

    var idag och tittade på lite olika spö i butik.

    prorex xr och även xr classic upp till 120g
    sz horizon 30-90g
    dessa upplevde jag som något styva vad jag kunde känna i butik...

    BFT roots g2 upp til 80g
    gunki skyward 30-80g och det står nog mellan dessa två spöna

    hade gärna viljat känna på Gunkis warm-up boost som går upp till 120g mest pga att priset är attraktivt
    samt prorex xr 40-80 men det var ju tyvärr slut.
    även Daiwa lexa downsizer som happyangler har bra pris på nu..

    priset är viktigt pga att jag fiskar inte så mycket gädda idag men kanske blir framöver

    Sen är det ju så otroligt svårt att vifta i butik utan vare sig bete eller fisk på..

    en lämplig rulle till detta? Samma sak här, jag är kanske inte beredd på att lägga upp 2500:- för en rulle som jag använder 4ggr på ett år när man aktivt jagar gädda med dessa grejerna. Får man något hållbart för 1000-1300:-? och isåfall vad? REVO X? Shimano SLX?

    killen i affären tyckte jag kunde klara mig med en black Max 3 till att börja med?
    vad säger ni?
    tanken på drag ligger i spannet 40-70g
    Killen i affären inger förtroende till omständigheter när han nämner Black Max och inte en 2500kr rulle. Mankan G här på FS går i god för den och han har kört massor av rullar, 5-10 årliga rundor med 40-70g och årlig lätt TLC lär hålla den fin längre än du vill. Om du inte misshandlar den t ex med tvära PO eller låter spolen lida under bottennapp... fast det gäller ju flertalet rullar...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
      Jag funderar i dessa banorna med gäddspö och utrustning mm.. Downsize är tanken.

      var idag och tittade på lite olika spö i butik.

      prorex xr och även xr classic upp till 120g
      sz horizon 30-90g
      dessa upplevde jag som något styva vad jag kunde känna i butik...

      BFT roots g2 upp til 80g
      gunki skyward 30-80g och det står nog mellan dessa två spöna

      hade gärna viljat känna på Gunkis warm-up boost som går upp till 120g mest pga att priset är attraktivt
      samt prorex xr 40-80 men det var ju tyvärr slut.
      även Daiwa lexa downsizer som happyangler har bra pris på nu..

      priset är viktigt pga att jag fiskar inte så mycket gädda idag men kanske blir framöver

      Sen är det ju så otroligt svårt att vifta i butik utan vare sig bete eller fisk på..

      en lämplig rulle till detta? Samma sak här, jag är kanske inte beredd på att lägga upp 2500:- för en rulle som jag använder 4ggr på ett år när man aktivt jagar gädda med dessa grejerna. Får man något hållbart för 1000-1300:-? och isåfall vad? REVO X? Shimano SLX?

      killen i affären tyckte jag kunde klara mig med en black Max 3 till att börja med?
      vad säger ni?
      tanken på drag ligger i spannet 40-70g
      Tja.

      Jag har ett roots g2 80g till mitt downsize. På den sitter min amba c3 4601 med 0.28 sufix 832. Tycker att spöt är hur bra som helst. Men 70 g till downsize är lite mycket, men det funkar.

      Gällande rulle så här jag provat shimano slx och den rullen är riktigt grym för vad den kostar. Men samtidigt så måste jag säga att 70g även där är lite i överkant om man ska tänka på rullens hållbarhet.

      Upp till 50 g skulle jag säga är bra för utrustningen. Över detta är det inte längre downsize och då passar annan tyngre utrustning bättre.

      Kommentera


      • Jag har fastnat för mina lizzard x spön
        handtagen är så otroligt sköna så det fick bli ett sånt handtag på mitt g2 multipike med.. Click image for larger version

Name:	AF78A38E-D59E-4E92-957C-86C44D0ECBC5.jpeg
Views:	898
Size:	3,18 MB
ID:	2558905
        Bifogade filer

        Kommentera


        • Var kan man kan man få tag i det Nypan? Hade behövt gör likadant på mitt multipike.

          Kommentera


          • Hej det finns att köpa på cdon den heter
            TRU COMPONENTS 1570905 Krympslang utan lim Svart 28 mm Krympförhållande:2:1
            men lägg på 2 varv med maskeringstejp på klingan
            så slangen greppar även där..
            jag använde varmvatten på slangen så den krympte
            jämt och fint.. vattenkokaren och häll försiktigt så det inte kommer in innanför slangen.. mvh/Nypan



            Kommentera


            • Fick göra om och göra rätt..
              mitt lizzard gamla generationen fick krympslang på handtaget..
              men spöt var tydligen kortare än butten på det spöt
              Saknades ca 4-5 cm så det gick av där..
              men skam den som ger sig bara göra om jobbet..
              så här blev resultatet iaf.. Click image for larger version

Name:	E4C684FD-1345-406C-ACF0-EE5A94B22248.jpeg
Views:	726
Size:	76,6 KB
ID:	2559401 Click image for larger version

Name:	C9BE811F-1043-4ECC-9E7C-7C54182D474D.jpeg
Views:	732
Size:	82,4 KB
ID:	2559400 Click image for larger version

Name:	73D4D23C-209F-4A5A-9F03-EA4C8DFF0AD8.jpeg
Views:	747
Size:	85,1 KB
ID:	2559399

              Kommentera


              • W3 2nd generation MonsterStick.
                Finns det nån här som har nån input om dom spöna?

                Går å suger lite på karamellen efter ett tyngre spö för dom lite större gummibetena.

                Kör idag med Svartzonker Signature 8’6 -140 som jag gillar skarpt. Riktigt skönt
                att drilla på men dock känns det lite klent för dom större dom gummina med
                lite bly i nosen.
                Monstersticken ligger ju bra i pris känns det som och sen gillar jag konceptet
                med delat handtag.

                Kommentera


                • Nu är det möjligt att svaren på min fråga redan finns i tråden? Men orkar inte gå igenom 69 sidor så jag ställer frågan här.
                  Är intresserad av stcroix legend Lil dawg och twitch stick och vill gärna få info om dem. Är det någon som har dem eller testat dem som kan ge en recension?
                  Vill gärna veta hur aktionen är i dem och vilka betesvikter de hanterar bra. Tanken är vobbler och skedar i betesvikter 35-90g

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Nu är det möjligt att svaren på min fråga redan finns i tråden? Men orkar inte gå igenom 69 sidor så jag ställer frågan här.
                    Är intresserad av stcroix legend Lil dawg och twitch stick och vill gärna få info om dem. Är det någon som har dem eller testat dem som kan ge en recension?
                    Vill gärna veta hur aktionen är i dem och vilka betesvikter de hanterar bra. Tanken är vobbler och skedar i betesvikter 35-90g
                    Jag har torrviftat dem lite i butik av ren nyfikenhet innan jag hittade ett eftersökt st croix Downsizer begagnat. Men minnet sviker. Ska kika igen vid tillfälle!
                    Det bästa med st croix är ju att du kan hitta info om power och aktion på hemsidan. Vad jag kunde se är båda rappa varav en är medium light och en medium. Men det hade du säkert redan koll på!
                    Själv är jag inte förtjust i senaste palmgripet utan föredrar vanlig trigger, särskilt på ett spö som ska vara lite nättare och "finessfiska" med? Men det är väl en smaksak.
                    Har du kikat på bass serien i legend tournament? Kanske kan finnas ett par konkurrenter där också?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Tibbs Visa inlägg

                      Jag har torrviftat dem lite i butik av ren nyfikenhet innan jag hittade ett eftersökt st croix Downsizer begagnat. Men minnet sviker. Ska kika igen vid tillfälle!
                      Det bästa med st croix är ju att du kan hitta info om power och aktion på hemsidan. Vad jag kunde se är båda rappa varav en är medium light och en medium. Men det hade du säkert redan koll på!
                      Själv är jag inte förtjust i senaste palmgripet utan föredrar vanlig trigger, särskilt på ett spö som ska vara lite nättare och "finessfiska" med? Men det är väl en smaksak.
                      Har du kikat på bass serien i legend tournament? Kanske kan finnas ett par konkurrenter där också?
                      Just jämförelse bass och musky är väldigt knepigt.
                      ML aktion brukar vara som tyngst 1/2 oz och M brukar vara 5/8 oz. Så vad en ML i en musky serie motsvarar har jag ingen aning om.
                      sen är de flesta 3oz musky spöna MH F samma aktion men ändå verkar de vara olika i karaktärer.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 303 svar
                      262 743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 442 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X