Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

    Tror du blir supernöjd oavsett. Rullen är kanon för priset, jag har två st Ninja LT och är så nöjd med dem att jag kommer skaffa en till.
    Angående spöna så är väl Westin w3 generellt lite överklassade och SZ Black är underklassade. Så gissningsvis kommer Westinspöt kanske kasta med auktoritet upp till 100gr även om det såklart går att överskrida, SZ spöt skulle jag gissa att 140gr känns lugnt med.
    Tack för input! Det låter bra. Har ett Westin w4 spin sen innan som jag är supernöjd med. Tror det blir den rullen med SZ 40-130g, att det är överklassat är nog bara en bonus då jag förmodligen kommer kasta i 50-130g rangen. Sen gör det ju inget att det matchar med svart på svart.

    Kommentera


    • Ja, fler på FS verkar nöjda med Ninjan... köpte själv ett spö för ca 1,5 år sedan och W3 samt SZ var inte på tapeten givet vad jag läst och att de är lite tunga... W3 lär knappast heller klara 130g på bra sätt så för mig blev det billiga Prorex S 8'6" -150g, lätt och ganska snabbt och toppigt utan att överdriva.

      Kommentera


      • Står i valet och kvalet på en ny gäddpåk till amba 5600 jb.
        Ska kasta mest gummin 50-100g och är då ute efter ett spö med kastvikt uppåt till 120g. Har någon sett, testat, klämt och känt eller kanske bara hört nått om detta spö?

        Shimano Yasei bb pike 50-120g 8'3 Cast and Troll. Väger endast 165g. Fast, XH, rejäl ryggrad. Nån som har input?

        ​​​​​​





        Kommentera


        • Någon som har känt på dom nya beast pro spöna från abu? Funderar på ett 7" 50-150 g för jerkbaits alternativt om någon kan rekommendera något annat bra spö i längden 7'-7'2" i samma viktklass.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
            Någon som har känt på dom nya beast pro spöna från abu? Funderar på ett 7" 50-150 g för jerkbaits alternativt om någon kan rekommendera något annat bra spö i längden 7'-7'2" i samma viktklass.
            Jag gillar SG Grim Reaper Jerk 7'3" <150gr

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Jag gillar SG Grim Reaper Jerk 7'3" <150gr
              Vill helst hamna så nära 7' som möjligt och tänkte väl sträcka mig till 7'2" men någon ynka cm till ska väl gå bra.
              Har sista tiden jerkat med ett bft lizzard x på 7,10 men upplever det som något för långt, speciellt dom pass när man är ute i små rangliga båtar i små skogsjöar.
              Hur uppfattar.du klassningen på grim reaper? Vill kunna kasta beten från 70g-140g med behållning, gärna en sweetspot kring 100g
              ​​​​
              ​​​

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Vill helst hamna så nära 7' som möjligt och tänkte väl sträcka mig till 7'2" men någon ynka cm till ska väl gå bra.
                Har sista tiden jerkat med ett bft lizzard x på 7,10 men upplever det som något för långt, speciellt dom pass när man är ute i små rangliga båtar i små skogsjöar.
                Hur uppfattar.du klassningen på grim reaper? Vill kunna kasta beten från 70g-140g med behållning, gärna en sweetspot kring 100g
                ​​​​
                ​​​
                Skulle säga att klassningen är spot-on faktiskt. Jag har iofs aldrig kastat 150gr med mitt men Big Bandit på 100gr kan man kasta med full kraft och spöt svarar med auktoritet.

                Vet att du också gärna fiskar med runda ambor, jag har en 5601 specialare (i princip som en JB fast med mässing bromsplatta) på mitt och det balanserar perfekt.

                Kommentera


                • Låter väldigt intressant, samtidigt är jag väldigt nyfiken på beast pro spöt.
                  Har inte handlat abu spön sedan början av -90 talet så är väl dags för det med.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                    Låter väldigt intressant, samtidigt är jag väldigt nyfiken på beast pro spöt.
                    Har inte handlat abu spön sedan början av -90 talet så är väl dags för det med.
                    Jag har känt på beast spöna på söders. Dock aldrig på deras jerkvariant. Dom är lite tunga men då jämför jag med spön som är betydligt dyrare.

                    Är också ute efter ett renodlat jerk spö men behöver ej vara 7' utan 7'2 -7'4 funkar för mig.

                    Om du köper Beast spöt får du gärna ge en recension :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Jag har känt på beast spöna på söders. Dock aldrig på deras jerkvariant. Dom är lite tunga men då jämför jag med spön som är betydligt dyrare.

                      Är också ute efter ett renodlat jerk spö men behöver ej vara 7' utan 7'2 -7'4 funkar för mig.

                      Om du köper Beast spöt får du gärna ge en recension :-)
                      Ska in på den lokala (8 mil) sportfiskebutiken och kika om dom har dom inne.

                      Låter som jag får göra min plikt för fiskesnack och införskaffa mig ett :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 386 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X