Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hej.
    någon som testat daiwa prorex 220 gram, the sledgehammer?

    Kommentera


    • Fiskar enbart med Grim Reaper spöna, Jerk, Multi & Haspel.

      Jerk - Otroligt bra känsla när man krokar, fungerar fint för även gummibeten.

      Haspel - Kastar som bäst enligt mig vid 80-105g men klarar klarar 135g. Dock tycker jag inte det är bekvämt att kasta 100g+ beten på Haspel..

      Multi - Kastar även här bäst vid ovanstående och lite till, betydligt bekvämare att kasta runt 120-130g.

      Grim Reaper spöna är enligt mig ett otroligt bra spö, böjer sig först vid 4kg+.

      //F
      Sportfiskar!

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
        Hej.
        någon som testat daiwa prorex 220 gram, the sledgehammer?
        Yes jag och brorsan köpte var sitt för ett par dagar sedan. Ett riktigt kanonspö verkligen. Superlätt, snyggt. Ryggrad för att kasta tunga beten som scout shad xl, hybrid osv utan problem. Samtidigt som du kastar riktigt bra med lite lättare beten. Att den bara väger strax över 200g var även en stor anledning till att jag köpte den. Vill även tillägga att den nya varianten som kom nu är med vanlig trigger, inte musky som det var på den tidigare modellen.

        Jag parade ihop den med Revo beast först men tyckte inte jag fick riktigt bra grepp men däremot med en Tatula 300 så sitter det som smäck.

        Kommentera


        • Jag har köpt mig en 5601JB som behöver ett spö att dänga gummibeten med.
          I dagsläget har jag ett SZ Signature 40-140 där kasten slutar bli bekväma runt 80 gram, men det GÅR att kasta 140 också om man ber en snabb bön först.
          Så min tanke är väl 8 fot, ska kunna kasta runt 90-150 gram bekvämt utan att vara en telefonstolpe när man drillar fisk och en prislapp runt 1500 spänn, +/- några hundralappar.
          Jag har sneglat på både SG Custom predator 170g och SZ Horizon 50-160g. och Prorex XR 150g. Efter två spököp med helt sneda klassningar åt vardera håll så litar jag mer på folks erfarenheter än säljtexter och tillverkarnas klassningar. Så, vad rekommenderar ni som har smakat på lite olika spön?
          Senast ändrad av nephilim; 2021-08-28, 13:40.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
            Jag har köpt mig en 5601JB som behöver ett spö att dänga gummibeten med.
            I dagsläget har jag ett SZ Signature 40-140 där kasten slutar bli bekväma runt 80 gram, men det GÅR att kasta 140 också om man ber en snabb bön först.
            Så min tanke är väl 8 fot, ska kunna kasta runt 90-150 gram bekvämt utan att vara en telefonstolpe när man drillar fisk och en prislapp runt 1500 spänn, +/- några hundralappar.
            Jag har sneglat på både SG Custom predator 170g och SZ Horizon 50-160g. Efter två spököp med helt sneda klassningar åt vardera håll så litar jag mer på folks erfarenheter än säljtexter och tillverkarnas klassningar. Så, vad rekommenderar ni som har smakat på lite olika spön?
            Jag har testat mycket men faktiskt aldrig klämt på något som har med savage gear att göra. Däremot svartzonker 50-160g hade jag ganska nyligen. Fint spö absolut men grovt underklassad. Jag skulle säga att den kastar upp till 250g.

            Kommentera


            • Tjena, jag byter ett Savage Gear XLNT3 150gr i toppskick mot likvärdigt haspel. Stockholm.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
                Jag har köpt mig en 5601JB som behöver ett spö att dänga gummibeten med.
                I dagsläget har jag ett SZ Signature 40-140 där kasten slutar bli bekväma runt 80 gram, men det GÅR att kasta 140 också om man ber en snabb bön först.
                Så min tanke är väl 8 fot, ska kunna kasta runt 90-150 gram bekvämt utan att vara en telefonstolpe när man drillar fisk och en prislapp runt 1500 spänn, +/- några hundralappar.
                Jag har sneglat på både SG Custom predator 170g och SZ Horizon 50-160g. och Prorex XR 150g. Efter två spököp med helt sneda klassningar åt vardera håll så litar jag mer på folks erfarenheter än säljtexter och tillverkarnas klassningar. Så, vad rekommenderar ni som har smakat på lite olika spön?
                Grattis till en riktigt fin rulle. Jag har Custom predator 170g. Hade problem med dåliga lindningar bytte in flera ex innan jag tröttnar. Dessa var inhandlade på XXL.

                Köpte sedan ett från söder sportfiske som inte hade detta problem. Riktigt grymt spö för pengarna. Då kan jag tillägga att jag har ett antal gäddpåkar i den övre prisklassen och detta spö mäter sig med dom dyrare spöna.

                Jag fiskar bara med rundgavlade ambor av alla slag och kan säga att spöt passar utmärkt till dessa rullar. Vet inte hur jag kunde få så många ex (4 st) som var dåliga men nu verkar problemet vara löst i SGs fabrik.

                Har även custom pretador i 245g samt 80g. Sjukt fina spön.

                245 gramarn hade jag samma problem med innan jag fick byta in det mot ett nytt. Problemen med dåliga lindningar och snålt med epoxy verkar vara löst nu :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

                  Jag har testat mycket men faktiskt aldrig klämt på något som har med savage gear att göra. Däremot svartzonker 50-160g hade jag ganska nyligen. Fint spö absolut men grovt underklassad. Jag skulle säga att den kastar upp till 250g.
                  Det var lite det jag var rädd för, med tanke på hur mitt Black series Bass and perch är klassat. Jag hade ett SG XLNT3 30-80 gram för ett antal år sedan som var riktigt trevligt så jag har fått för mig att de ska göra rätt så prisvärda spön.




                  Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Grattis till en riktigt fin rulle. Jag har Custom predator 170g. Hade problem med dåliga lindningar bytte in flera ex innan jag tröttnar. Dessa var inhandlade på XXL.

                  Köpte sedan ett från söder sportfiske som inte hade detta problem. Riktigt grymt spö för pengarna. Då kan jag tillägga att jag har ett antal gäddpåkar i den övre prisklassen och detta spö mäter sig med dom dyrare spöna.

                  Jag fiskar bara med rundgavlade ambor av alla slag och kan säga att spöt passar utmärkt till dessa rullar. Vet inte hur jag kunde få så många ex (4 st) som var dåliga men nu verkar problemet vara löst i SGs fabrik.

                  Har även custom pretador i 245g samt 80g. Sjukt fina spön.

                  245 gramarn hade jag samma problem med innan jag fick byta in det mot ett nytt. Problemen med dåliga lindningar och snålt med epoxy verkar vara löst nu :-)
                  Tack! Jag inledde min multikarriär med en sådan för 10 år sedan som jag sedan sålde, och nu snubblade jag över en på tradera för en billig peng, så det var bara att slå till.
                  Jag har läst din tråd och den gjorde mig skeptisk till spöt, men jag tänkte att det kan ha hänt mycket på ett år, vilket det verkar ha gjort.
                  Hur skulle du säga att klassningen är, stämmer 170 gram hyfsat? Jag kommer väl mest att använda det från typ 90 gram och uppåt.
                  Hur är det att drilla mindre fisk på, får klingan jobba något eller blir det bara stumt ryckande a' la jerkpinne?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

                    Det var lite det jag var rädd för, med tanke på hur mitt Black series Bass and perch är klassat. Jag hade ett SG XLNT3 30-80 gram för ett antal år sedan som var riktigt trevligt så jag har fått för mig att de ska göra rätt så prisvärda spön.






                    Tack! Jag inledde min multikarriär med en sådan för 10 år sedan som jag sedan sålde, och nu snubblade jag över en på tradera för en billig peng, så det var bara att slå till.
                    Jag har läst din tråd och den gjorde mig skeptisk till spöt, men jag tänkte att det kan ha hänt mycket på ett år, vilket det verkar ha gjort.
                    Hur skulle du säga att klassningen är, stämmer 170 gram hyfsat? Jag kommer väl mest att använda det från typ 90 gram och uppåt.
                    Hur är det att drilla mindre fisk på, får klingan jobba något eller blir det bara stumt ryckande a' la jerkpinne?
                    Det tycker jag. Har fiskat lite med Gator Explorer 180g och det spöt känns nästan som SG Custom Predator 245g. Så jämnför man tex SG 170g med Explorer 180g så är SG absolut inte underklassat eller överklassat för den delen.

                    Jag har inte kastat 170 g med mitt SG 170g men jag upplever att det laddar bra redan runt 80g och än bättre runt 120g. Har kastat 135-140g och man känner att det finns mer att hämta.

                    Upplever inte spöt alls vara påkigt att drilla fisk på. Spöt är inte överdrivet toppigt och även mindre fisk ger ett ganska bra spöböj.
                    Senast ändrad av Alman; 2021-08-29, 06:36.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Det tycker jag. Har fiskat lite med Gator Explorer 180g och det spöt känns nästan som SG Custom Predator 245g. Så jämnför man tex SG 170g med Explorer 180g så är SG absolut inte underklassat eller överklassat för den delen.

                      Jag har inte kastat 170 g med mitt SG 170g men jag upplever att det laddar bra redan runt 80g och än bättre runt 120g. Har kastat 135-140g och man känner att det finns mer att hämta.

                      Upplever inte spöt alls vara påkigt att drilla fisk på. Spöt är inte överdrivet toppigt och även mindre fisk ger ett ganska bra spöböj.
                      Tack för svar, det låter ju faktiskt ganska precis som det spöt jag letar efter!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 857 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 068 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X