Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

    Yes jag och brorsan köpte var sitt för ett par dagar sedan. Ett riktigt kanonspö verkligen. Superlätt, snyggt. Ryggrad för att kasta tunga beten som scout shad xl, hybrid osv utan problem. Samtidigt som du kastar riktigt bra med lite lättare beten. Att den bara väger strax över 200g var även en stor anledning till att jag köpte den. Vill även tillägga att den nya varianten som kom nu är med vanlig trigger, inte musky som det var på den tidigare modellen.

    Jag parade ihop den med Revo beast först men tyckte inte jag fick riktigt bra grepp men däremot med en Tatula 300 så sitter det som smäck.
    Hej!

    Hur pass lätta beten klarar spöt?


    ————

    Första inlägget för mig för den delen. Har hunnit besöka de 4 större butikerna i Stockholm i jakt efter ett casting spö som klarar 45-120g på ett ungefär.

    Har kört samma upplägg på alla medias jag önskar, förslagen jag fått har varit i stort sett identiska och nedan var det som fick mitt intresse

    1. Daiwa Prorex E 802 -120g
    2. Westin W3 MonsterStick 7,9 130-260g

    Alla gånger samma Abu Revo Beast

    är dock kluven till spö’na ovan. Även om det är intressant med handtags delning på W3’an och att säljaren påstod att det är enorm överklassat. Påstods vara mer 40-150g om något så är jag lite kluven till märket. Försökt hitta lite på nätet men spöt verkar ganska så anonymt/impopulärt.

    Någon som kan hjälpa mig på traven?

    Kriterierna är kort
    lätt/välbalanserat
    70% land och 30% båt.
    Primärt gädda med jigg/jerk

    Kommentera


    • Någon som kan lämna omdömde av lizzard x pierre?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av tranceman Visa inlägg
        Någon som kan lämna omdömde av lizzard x pierre?
        Riktigt fint spö. Spot on klassning, snyggt, laddar fint redan från 50g då den har ganska snabb aktion. Är nog en av de finaste spöna jag har fiskat med i dom övre kastvikterna. Grymt skönt att drilla fisk på, även mindre fisk på 2-3 kg känns ok.

        Spöt väger 300g men upplevs lättare än mitt SG Custom Predator 245 g trots att SG väger 2 gram mindre. Det beror på att Lizzarden är bättre balanserat. Sen väger den 300 gram för att x wrapen tillför en del vikt men även styrka och hållbarhet. Man känner att det är kvalité rakt igenom.

        Jag köpte mitt spö nästan helt nytt av en sportfiskeprofil för 1700 kr. Skulle jag lägga 3300 kr på det spöt, vilket det kostar nytt i affären. NEJ, men det skulle jag inte göra på ett ST Croix, Wolfcreek osv heller.

        Kommentera


        • Vilka kör beast x 250 gram?

          Kommentera


          • Endast de kvartsgalna!?

            Kommentera


            • Gillar kralliga spön med låg vikt och har kört daiwa spön under en tid. Nyligen gick jag över helt till svartzonker egentligen enbart pga triggern.

              Eftersom jag blev helt kär i 13 fishing concept a3 så tänkte jag kolla om någon har provat 13 fishing Muse Black spön? 130g och 170g. Är det kraftig ryggrad med snabb aktion eller hur är de? Går det att jämföra med något annat spö?

              Kommentera


              • Har ett nytt favvospö, eller en specifik combo egentligen.
                SavageGear Swimbait 1DFR med en Amba 5601 SZ

                Jag har 130grammaren och 240grammaren. Skulle jag bara få ha ett enda spö skulle jag nog kompromissa och ta 170grammaren och skulle i princip kunna fiska allt mitt gäddfiske med det.

                ville bara säga det xD

                Kommentera


                • Kikar lite efter en ny gäddpåk och är ute efter ett spinnspö runt 8'5 fot med kastvikt upp till ca 200g. Helst pris under 2000:-.

                  De jag fastnat lite för är BFT instinct 8'6 -180g (kör percepton till abborre och är sjukt nöjd med det, är instinct något att ha?)

                  ABU Beast X pike (upp till 200 eller 220g)

                  Daiwa Prorex sledgehammer (läste lite i forumet här om den och blev nyfiken)

                  Ni som har/haft något av dessa spön får gärna ge lite reviews så man blir klokare.
                  Eller tipsa om andra spön runtom mina önskemål
                  tack på förhand!!

                  Kommentera


                  • Finns det LÄTTARE gäddspön (som är klassade nånstans mellan 100 och 200 gram) på marknaden än Daiwa:s AGS? Kastar mycket med Gator Explorer Big Bait, men provade en polares AGS -120 och blev frälst av spöts låga vikt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
                      Finns det LÄTTARE gäddspön (som är klassade nånstans mellan 100 och 200 gram) på marknaden än Daiwa:s AGS? Kastar mycket med Gator Explorer Big Bait, men provade en polares AGS -120 och blev frälst av spöts låga vikt.
                      Abu Rocksweeper och Prorex E ligger nog strax under. Sen är det AGS, Prorex XR

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 866 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 070 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X