Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mycket focus på spövikt, själv bidragit förr... men knappast ngt om balans... ok +300 g spön gillar jag sällsn men ett Westins Powershad 8'6" -180g känns inte värre i handen än ett lättare Prorex S 8'6" -150g.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
      Finns det LÄTTARE gäddspön (som är klassade nånstans mellan 100 och 200 gram) på marknaden än Daiwa:s AGS? Kastar mycket med Gator Explorer Big Bait, men provade en polares AGS -120 och blev frälst av spöts låga vikt.
      ILLEX Big Bait special och Artist B220H (-60g spö som är kraftig underrated), Illex Reservoir Dog, The Mountain (Dittdrag/Mermaid), Shimano Yasei, .... finns ju hur många som helst.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg

        ILLEX Big Bait special och Artist B220H (-60g spö som är kraftig underrated), Illex Reservoir Dog, The Mountain (Dittdrag/Mermaid), Shimano Yasei, .... finns ju hur många som helst.
        Tittade snabbt och inget av ovan nämnda är lika lätt som spinn-AGS:et klassat upp till 120. Ett par inte ens nära.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg

          Tittade snabbt och inget av ovan nämnda är lika lätt som spinn-AGS:et klassat upp till 120. Ett par inte ens nära.
          Mitt fel!! Sorry- missade helt poängen i din fråga efter ett lättare spö.
          Men " Mountain" vägra mindre, är dock en klassisk 7,6a. Har båda

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg

            Mitt fel!! Sorry- missade helt poängen i din fråga efter ett lättare spö.
            Men " Mountain" vägra mindre, är dock en klassisk 7,6a. Har båda
            Ingen fara, jag var otydlig också. Mountain ser spännande ut! Är du nöjd med det?

            Kommentera


            • Ja, väldigt. Jag var med i utvecklingen- så risk för bias här. Men jag kan beskriva det till viss del som väldigt lik AGS 120. Samma kastvikt och återställhastigheten/styvheten. Aktionen är dock regular-fast. En större del av toppen jobbar vid belastning. För mig är det tillsammans med den något kortare längden ett komplement til AGS. jag använder det även till mina jerks där jag tycker att AGS är för lång och jobbar sämre med sin x-fast aktion. Men den lätta känslan och den direkta överföringen av vad som händer på andra sidan delar båda

              Kommentera


              • Någon med erfarenhet av Titan Pro Tackle Hercules Casting - 160g?

                Jag kommer närmast från ett BFT Roots G2 Impact 8,4' 140g. Kastvikt passar mitt fiske bra men tycker att spöt är alldeles för styvt och inte så skönt att drilla med. Dessutom har rullfästet lossnat 2 ggr och limmats åter. Jämfört den exempelvis med polarens Gator Gumbait Black Titanium 8,1'' 30-140g och det är stor skillnad i toppens känslighet bl a.

                Har egentligen snöat in mig på ettProrex AGS 862XXHFB-Bs 2pc 150g men nu såg jag Titanspöt till bra pris på Söders varvid det kan vara intressant.

                Och ja, jag ska känna på spöt tillsammans med tilltänkt rulle vad avser balans etc, men intressant att höra om ngn har erfarenhet (och åsikt) av spöt.
                Hur står den sig mot exempelvis AGS 150 vad avser aktion och ryggrad? Föredrar gäddspö som går mot det rappare/snabbare hållet istället för mot en djup aktion. Fiskar primärt med mjukbeten i viktspannet 60-120g. Måste vara 2-delat.





                Kommentera


                • Någon som känt på BFT Instinct 180g ? Klarar den mer än 180g?

                  Kommentera


                  • Nu kan den som är sugen på ett G—Loomis Swimbait beställa det från Fishline

                    Kommentera


                    • Söders har nu fått in nya Prorex AGS spöna. Big Allround upp 200g med en vikt på 196g ser riktigt trevlig ut. Synd att det är daiwa airsensor fästen bara.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X