Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Älskar Air Sensor! Smaken är som baken

    Kommentera


    • Nu när gäddsäsongen så smått börjar närma sig så är det dags för ett nytt spö för stora gummin, vad rekommenderar ni som kastar 200g+? Jag är ute efter ett spö som i alla fall klarar 150-220g bekvämt, kanske t.o.m. upp mot 230.
      Det lutar lite åt ett SG Custom predator -240g då jag fått tips om att det kastar 200 utan problem, har någon testat ordentligt vad det faktiskt pallar utan att svampa igenom i kastet?
      Tips på andra spön mottages tacksamt. Min budget ligger på 2500, kanske lite till om det är absolut rätt, 2-delat och ska finnas på sportfiskeprylar.se då jag fick presentkort där av familjen när jag fyllde år.

      En kort sväng övervägde jag ett Gator Explorer Giant bait eller Eastfield instrument Pike trophy men -350g kastvikt kanske är lite väl överdrivet.
      Spöt i fråga ska komplettera ett SG Custom predator -170, jag vill gärna ha en hyfsad skillnad i kastvikter så man inte står med två spön som är snarlika varandra.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
        Nu när gäddsäsongen så smått börjar närma sig så är det dags för ett nytt spö för stora gummin, vad rekommenderar ni som kastar 200g+? Jag är ute efter ett spö som i alla fall klarar 150-220g bekvämt, kanske t.o.m. upp mot 230.
        Det lutar lite åt ett SG Custom predator -240g då jag fått tips om att det kastar 200 utan problem, har någon testat ordentligt vad det faktiskt pallar utan att svampa igenom i kastet?
        Tips på andra spön mottages tacksamt. Min budget ligger på 2500, kanske lite till om det är absolut rätt, 2-delat och ska finnas på sportfiskeprylar.se då jag fick presentkort där av familjen när jag fyllde år.

        En kort sväng övervägde jag ett Gator Explorer Giant bait eller Eastfield instrument Pike trophy men -350g kastvikt kanske är lite väl överdrivet.
        Spöt i fråga ska komplettera ett SG Custom predator -170, jag vill gärna ha en hyfsad skillnad i kastvikter så man inte står med två spön som är snarlika varandra.
        Daiwa Prorex XR Sledgehammer 220g

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

          Daiwa Prorex XR Sledgehammer 220g
          Jag har sneglat på det också, klarar det 220g utan problem? Jag är rätt sugen på att börja fiska SG Line thru roach 25cm på 216g, och man kanske vill blya den lite extra någon gång.

          Kommentera


          • Tänkte inhandla ett spinnspö till en nyinköpt Revo Beast. Tänker nog att 30-150g hade varit lagom för min del. Budget är väl 1000-1500 eller något där omkring. Några tips? Gillar inte svampiga spön nämnvärt.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg
              Tänkte inhandla ett spinnspö till en nyinköpt Revo Beast. Tänker nog att 30-150g hade varit lagom för min del. Budget är väl 1000-1500 eller något där omkring. Några tips? Gillar inte svampiga spön nämnvärt.
              Jag har parat min Revo beast med ett 13Fishing Omen -130gr.
              Är ruskigt nöjd

              Du har Daiwas Prorex-serie
              SZ-spöna
              En del ABU...
              SG har en hög...

              Finns en uppsjö idag

              Så du bör ta dig till närmaste handlare så du får känna med rullen på. Allt handlar om vad du gillar själv.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

                Jag har parat min Revo beast med ett 13Fishing Omen -130gr.
                Är ruskigt nöjd

                Du har Daiwas Prorex-serie
                SZ-spöna
                En del ABU... finns massa
                Tackar! Mass beat 2 verkar nice från Abu. Har ett Westin till aborre, gillar det. Sportfiskeprylar har rea på savage gear nu. Något där kanske hade passat?

                Kommentera


                • Har en relativt gammal Amba 5601JB som suttit oanvänd några år på ett 6’ Buster Stiff men hade nu tänkt lämna denna rulle på service och inhandla ett nytt spö till det lite tyngre gäddfisket.

                  Använder idag ett 8’' Prorex XR (50-100g) med 4000-haspelrulle för nästan allt gäddfiske, men upplever att t.ex. BullTeez 24 m.fl. ligger på gränsen för vad detta spö klarar (säger sig självt...). Sneglar just nu på Daiwas “Sledgehammer” samt 8,6'' SG Browser V2 (40-150g) och tänkte höra vad forumet har för åsikter och erfarenheter eller andra förslag?

                  Framförallt SG-spöt som verkar vara något Fiskejournalen-special ser väldigt fint ut för 1900 kr (CCS-ringar, Toray-klinga, duolock-fäste, kork etc.) men har svårt att hitta någon vettig användarinfo om detta spö (någon?). Då jag sannolikt mest kommer kasta beten runt eller strax över 100g (ibland kanske gummi upp mot 150g) och hårdbeten på 70-110g så är jag lite orolig för att Sledgehammern (-220g) kommer att kännas "påkig" och trist att drilla normalfisk med, men möjligt att längden på 8,8'' delvis kompenserar för detta och det är ett ypperligt val (eller överklassat).

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Levvan Visa inlägg
                    Har en relativt gammal Amba 5601JB som suttit oanvänd några år på ett 6’ Buster Stiff men hade nu tänkt lämna denna rulle på service och inhandla ett nytt spö till det lite tyngre gäddfisket.

                    Använder idag ett 8’' Prorex XR (50-100g) med 4000-haspelrulle för nästan allt gäddfiske, men upplever att t.ex. BullTeez 24 m.fl. ligger på gränsen för vad detta spö klarar (säger sig självt...). Sneglar just nu på Daiwas “Sledgehammer” samt 8,6'' SG Browser V2 (40-150g) och tänkte höra vad forumet har för åsikter och erfarenheter eller andra förslag?

                    Framförallt SG-spöt som verkar vara något Fiskejournalen-special ser väldigt fint ut för 1900 kr (CCS-ringar, Toray-klinga, duolock-fäste, kork etc.) men har svårt att hitta någon vettig användarinfo om detta spö (någon?). Då jag sannolikt mest kommer kasta beten runt eller strax över 100g (ibland kanske gummi upp mot 150g) och hårdbeten på 70-110g så är jag lite orolig för att Sledgehammern (-220g) kommer att kännas "påkig" och trist att drilla normalfisk med, men möjligt att längden på 8,8'' delvis kompenserar för detta och det är ett ypperligt val (eller överklassat).
                    Jag har fiskat ett pass med Sledgehammer och dängde då 170-216 gram med det, båda kändes rätt ansträngt men det kanske är jag som trycker till lite väl hårt med de vikterna istället för att svepa iväg lite mjukare.

                    Jag tycker det ser ut som att Browser V2 är byggt på samma klinga som Custom predator-serien, spöt upp till 170g kastar grymt med beten i de vikter du nämnde. Med stora Svartzonker McCelly på 90 gram eller en stor Westin Swim på 107 gram så kastar man till månen och lite till. Jag har sett att det ofta finns för runt 1900 spänn när det är kampanj. Då får du dessutom ett framhandtag också för de där riktigt kyliga dagarna då man har svårt att greppa runt rullen med blöta händer, då är ett varmt korkhandtag guld värt.

                    En lite lustig detalj är att Daiwas 8'8" är exakt lika långt som Savage gears 8'6", frågan är om det är japanerna eller danskarna som har problem med måttbandet?

                    Kommentera


                    • Någon som har tips på ett vettigt prisvärt haspelspö upp till 100-120g runt 1000kr???

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X