Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjenare! Relativt grön inom Gäddfiske och dess prylar. Har sedan tidigare bara saker till Abborre och ett Jerk-spö men ville ha ett nytt spinnspö då jag skulle ut och fiska med kollegorna hela helgen. Beställde i första hand ett Abu Garcia Beast pro 8.6 50-150g men då jag insåg att det inte skulle hinna landa innan sagd helg så köpte jag mig ett Westin powershad 8.6 60-180g lite hastigt. Kastat med detta hela helgen utan några direkta bekymmer, kanske kan uppleva toppen lite väl svampig när jag idag tog mig till sjön och tog några kast med bägge fram och tillbaka. Kan inte detta riktigt med aktion osv men vilken skillnad det är mellan dessa 2! Kan se tjusningen i bägge egentligen men vill tro att jag upplevde att jag kastade lite stabilare med Beast Pro spöet, men kan vara nybilsdoften som lurar mig, Kastar mestadels swimbait mellan 50-80g men har även några klossar på 115. Vill skaffa mig lite mera Hybrid och gummibeten men kommer hålla mig runt samma vikt, tycker det på 115 blir tröttsams i längden.

    Förstår såklart att detta valet är högst personligt men hade ändå uppskattat lite av era åsikter här, Kanske någon har provat bägge och kan ge lite feedback på hur han/hon upplever dom med diverse beten. Dessvärre har jag inte riktigt tiden för tillfället att kasta mig klok på problemet heller men ska göra mitt bästa för att komma loss och prova lite till. Ha de gött!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Blomgr1 Visa inlägg
      Tjenare! Relativt grön inom Gäddfiske och dess prylar. Har sedan tidigare bara saker till Abborre och ett Jerk-spö men ville ha ett nytt spinnspö då jag skulle ut och fiska med kollegorna hela helgen. Beställde i första hand ett Abu Garcia Beast pro 8.6 50-150g men då jag insåg att det inte skulle hinna landa innan sagd helg så köpte jag mig ett Westin powershad 8.6 60-180g lite hastigt. Kastat med detta hela helgen utan några direkta bekymmer, kanske kan uppleva toppen lite väl svampig när jag idag tog mig till sjön och tog några kast med bägge fram och tillbaka. Kan inte detta riktigt med aktion osv men vilken skillnad det är mellan dessa 2! Kan se tjusningen i bägge egentligen men vill tro att jag upplevde att jag kastade lite stabilare med Beast Pro spöet, men kan vara nybilsdoften som lurar mig, Kastar mestadels swimbait mellan 50-80g men har även några klossar på 115. Vill skaffa mig lite mera Hybrid och gummibeten men kommer hålla mig runt samma vikt, tycker det på 115 blir tröttsams i längden.

      Förstår såklart att detta valet är högst personligt men hade ändå uppskattat lite av era åsikter här, Kanske någon har provat bägge och kan ge lite feedback på hur han/hon upplever dom med diverse beten. Dessvärre har jag inte riktigt tiden för tillfället att kasta mig klok på problemet heller men ska göra mitt bästa för att komma loss och prova lite till. Ha de gött!
      Halloj!

      Jag har inte testat Abu spöt, men äger både Powershad samt brorsan Powercast. Precis som du beskriver har Powershad betydligt mjukare topp. Jag gillar Powercast bättre då jag upplever att det laddar bättre eftersom klingan böjer sig djupare utan att toppen gör det. Man får känslan av att Powercast kastar tyngre beten än Powershad trots att det är klassat 50g lägre (130g)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av sebbaan Visa inlägg

        Halloj!

        Jag har inte testat Abu spöt, men äger både Powershad samt brorsan Powercast. Precis som du beskriver har Powershad betydligt mjukare topp. Jag gillar Powercast bättre då jag upplever att det laddar bättre eftersom klingan böjer sig djupare utan att toppen gör det. Man får känslan av att Powercast kastar tyngre beten än Powershad trots att det är klassat 50g lägre (130g)
        Tack för din input, efter lite mera testande så gillar jag Abu spöet mer och mer även om det kändes tvärtom från början egentligen.. 115 Gram kändes snäppet bättre också öven om jag kastar det sällan. Det som oroade mig mest var att jag behåller ett för styvt spö pga bristande kunskap. Efter en helg med Powershad så kändes det otroligt stelt vid första touch.

        Kommentera


        • Letar ett kompletteringsspö till ett g2 multi pike -170 , var inne på kanske ett sledgehammer -220 men tips om nåt allroundspö upp till 200-220gram som ska paras ihop med en tranx 301
          ska vara trevligt att kasta från runt 100g typ Buster jerk/swim inte ett 16mm armeringsjärn utan ett trevligt spö som söks om det finns
          Senast ändrad av Sundström76; 2022-10-23, 19:52.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
            Letar ett kompletteringsspö till ett g2 multi pike -170 , var inne på kanske ett sledgehammer -220 men tips om nåt allroundspö upp till 200-220gram som ska paras ihop med en tranx 301
            ska vara trevligt att kasta från runt 100g typ Buster jerk/swim inte ett 16mm armeringsjärn utan ett trevligt spö som söks om det finns
            En Buster jerk eller swim väger inte 100g utan snarare 65-70g och det funkar ditt spö till bättre en ett allroundspö på 220g. Vill du däremot ha ett grymt allroundspö från 100 g upått så kan jag rekommendera bft's Pierre Monjaret eller fan han heter 200g spöt. Snabb aktion och ett riktigt tåligt spö. Snygg som fan är det också.

            Däremot kör jag spöt med ambassadeur 5000 och 6000 storlek. Men jag kör alltid gädda med riktiga rullar och inte plast Kina rullar ;-)

            Innan någon blir sne så var det lite av ett skämt och ja jag älskar ambassadeurer :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              En Buster jerk eller swim väger inte 100g utan snarare 65-70g och det funkar ditt spö till bättre en ett allroundspö på 220g. Vill du däremot ha ett grymt allroundspö från 100 g upått så kan jag rekommendera bft's Pierre Monjaret eller fan han heter 200g spöt. Snabb aktion och ett riktigt tåligt spö. Snygg som fan är det också.

              Däremot kör jag spöt med ambassadeur 5000 och 6000 storlek. Men jag kör alltid gädda med riktiga rullar och inte plast Kina rullar ;-)

              Innan någon blir sne så var det lite av ett skämt och ja jag älskar ambassadeurer :-)
              Nej Westin swim 15cm var det jag syftade på och den passerar 100g , ja nån gång ska det bli en rundgavel men igår var lågprofilar’n nog kall att hålla med mindre metall
              Senast ändrad av Sundström76; 2022-10-24, 06:45.

              Kommentera


              • Letar ett haspelspö, behöver tips.

                Jag vill att det ska vara så likt GAMLA Westin W4 Powercast som möjligt, men helst något kortare och kanske en liten aning kralligare. Gärna exakt 8 fot och ca 150gr

                Alltså inget split-grip! Och samma typ av rullfäste som gamla W4 PC, med greppet integrerat i fästet framför rullfoten.

                Finns det några andra liknande spön med dessa features?



                För referens:
                https://www.upplevstore.se/westin-w4...-w4pc-0862-xxh

                Kommentera


                • Det verkar som att Westin W8 spöna har plockats bort ur de flesta butikers sortiment.
                  Någon som vet anledningen ? Ny modell på gång kanske ?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                    Letar ett haspelspö, behöver tips.

                    Jag vill att det ska vara så likt GAMLA Westin W4 Powercast som möjligt, men helst något kortare och kanske en liten aning kralligare. Gärna exakt 8 fot och ca 150gr

                    Alltså inget split-grip! Och samma typ av rullfäste som gamla W4 PC, med greppet integrerat i fästet framför rullfoten.

                    Finns det några andra liknande spön med dessa features?



                    För referens:
                    https://www.upplevstore.se/westin-w4...-w4pc-0862-xxh
                    Jag köpte nya W4 2nd Powercast 8'6" <130gr

                    Kommentera


                    • Berätta gärna om det nya - 130g spöt är kralligare än det förra 130g som många sagt vara överklassat eller om det är samma klinga i ny skrud.

                      Gamla, klassiskt stiliga W4 Powercast var väl det hetaste som fanns på FS för säg 7-10 år sen? Djup aktion med dagens mått mätt, idag är snabba mer toppiga aktioner högsta mode fastän flätlina...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X