Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Berätta gärna om det nya - 130g spöt är kralligare än det förra 130g som många sagt vara överklassat eller om det är samma klinga i ny skrud.

    Gamla, klassiskt stiliga W4 Powercast var väl det hetaste som fanns på FS för säg 7-10 år sen? Djup aktion med dagens mått mätt, idag är snabba mer toppiga aktioner högsta mode fastän flätlina...
    Jag har aldrig provat det gamla, även om jag kollat upp det noga, så jag kan inte jämföra dem men det nya har iaf ganska djup, moderate aktion och jag upplever sweetspoten nånstans kring 70-80gr, vilket blev helt perfekt för mig då det är såna beten jag har tänkt använda det till. Lite mindre gummin, stor-atom och gammelzaltar etc... Jag gissar mig till att det börjar kännas ansträngt att kasta över 100gr, fastän jag inte provat men jag kastar ändå aldrig mer än max 100 med haspel. Långt skönt bakhandtag och det bästa rullfästet jag provat på ett gäddhaspel. nytt förutom det kosmetiska är de nya vinklade spöringarna som placerar linan närmare klingan.
    jag är mycket nöjd.men på din beskrivning så gissar jag mig till att det kan bygga på samma klinga som den gamla utgåvan.

    Kommentera


    • Halloj i tråden! Jag är ute efter att uppgradera mitt gäddspö och behöver tips på olika modeller. Har idag ett bft hellbender 9' står 120g som jag är nöjd med men det är lite slitet och gammalt. Letar efter något liknande med en mer moderate aktion, 8,6'-9' längd, runt 150g men gärna så att man kan svinga ut tyngre beten med lite teknik (kastar 220g jiggar med mitt nuvarande utan problem). Kollat på bft roots g2 ballistic 9' och eastfield instrument distance 180g men det finns väl säkert fler liknande alternativ om någon har nån rekommendation!

      Kommentera


      • Finns det någon här med erfarenhet av Svartzonkers nya Power-spön? Jag fiskar med ett W3 130 g men är sugen på ett spö i ~200 g-klassen, det tyngre spöt i Power-serien ser verkligen lockande ut.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Berätta gärna om det nya - 130g spöt är kralligare än det förra 130g som många sagt vara överklassat eller om det är samma klinga i ny skrud.

          Gamla, klassiskt stiliga W4 Powercast var väl det hetaste som fanns på FS för säg 7-10 år sen? Djup aktion med dagens mått mätt, idag är snabba mer toppiga aktioner högsta mode fastän flätlina...
          Ifall det är W8 du frågar om så tror jag att det bara är kosmetisk uppdatering. Rullfästet är i alla fall nytt, klingan känns identisk i butik men jag har ej testat det nya.

          Det gamla kastar 130 gram utan problem, det finns ingen anledning att fega. Men bra matchvikt är upp till 23cm Westins Jätte, dvs ~100 gram.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av NappenBott Visa inlägg
            Finns det någon här med erfarenhet av Svartzonkers nya Power-spön? Jag fiskar med ett W3 130 g men är sugen på ett spö i ~200 g-klassen, det tyngre spöt i Power-serien ser verkligen lockande ut.
            Jag undrar också om SZ Power Series spöna, jag kikar på det upp till 125g. Verkar ju något lättare än Black Series spöna men är det liknande aktion???

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

              Ifall det är W8 du frågar om så tror jag att det bara är kosmetisk uppdatering. Rullfästet är i alla fall nytt, klingan känns identisk i butik men jag har ej testat det nya.

              Det gamla kastar 130 gram utan problem, det finns ingen anledning att fega. Men bra matchvikt är upp till 23cm Westins Jätte, dvs ~100 gram.
              Du har säkert rätt om Powercast, ej prövat bara läst om det här. Kanske är de så att flera av dem som sa att det "svampade" med 130g var mer vana med toppigare spön med säg halvaktion. Då. kan ju ett mer paraboliskt spö upplevas som "svampigt" när det egentligen utnyttjar sin fulla flex.

              Har ett W4 Powershad 8'6" - 180g vilket har en ovanligt mjuk topp, kört iaf 130-140g med det utan problem fast hade nog föredragit en lite styvare toppsektion, som den toppen Powercast har eller iaf hade när jag kände på dem.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

                Jag undrar också om SZ Power Series spöna, jag kikar på det upp till 125g. Verkar ju något lättare än Black Series spöna men är det liknande aktion???
                En kompis köpte just det spöt när han var ute efter ett lättare komplement till sitt 180 g Gatorspö, vet inte hur aktionen är men han är tvärnöjd.

                Kommentera


                • Lång tråd med mycket läsvärt, men vad ska man köpa om man vill kasta 100-300g med bra känsla? Det känns som att Zenaq Glanz är lite onödigt dyrt.

                  idag kan vi hiva iväg som tyngst 150g men på något sätt är vi nyfikna på att kunna hiva iväg lite tyngre beten med något spö. Det ska helst vara lätt och inte längre än 8,5 fot.

                  Någon som har något bra tips eller något lämpligt till salu?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Lång tråd med mycket läsvärt, men vad ska man köpa om man vill kasta 100-300g med bra känsla? Det känns som att Zenaq Glanz är lite onödigt dyrt.

                    idag kan vi hiva iväg som tyngst 150g men på något sätt är vi nyfikna på att kunna hiva iväg lite tyngre beten med något spö. Det ska helst vara lätt och inte längre än 8,5 fot.

                    Någon som har något bra tips eller något lämpligt till salu?
                    Måste du ända upp till 300g ? Har ett sledgehammer -220 och det är inte många beten som går över den vikten inga alls för mig ens ett 100g är inte kul på ett så biffigt spö

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                      Måste du ända upp till 300g ? Har ett sledgehammer -220 och det är inte många beten som går över den vikten inga alls för mig ens ett 100g är inte kul på ett så biffigt spö
                      Bra synpunkt! Kollade lite här hemma och Inget bete över 177g. Väldigt få över 125g. Man ska kanske kolla runt lite på specifika beten och vad de väger innan man bestämmer sig för 180/200/220g. Bästa känslan på lägre betesvikter får man väl om max inte är för högt. Hur är det med spölängden? Sledgehammer är väl 8 fot och 8 tum? Gissar att det kan kännas lite mindre som kvastskaft vid drillning om spöt inte är typ 7 fot och 7 tum som vanliga gäddspöt upp till 75g?

                      Har ett 8fot och 6tum 150g och det känns betydligt trevligare än 8 fot på 120g.

                      Beten över 200g ser ju ut att kunna kosta några kronor. Behövs inte så många innan de blir dyrare än spöt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X