Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sundström76
    replied
    Går du tillbaks några sidor här gissas det att custom predator och browser bygger på samma klinga ingen koll på det men custom predator -170 är trevliga och skapligt rätt klassade
    savage gear bygger trevliga spön -klena ringar på sg2 som barnen kör med annars inget att anmärka på

Lämna en kommentar:

• Dfishing
    replied
    Daiwa och Savage Gear gör väldigt olika klingor om jag förstått rätt? Att Savage är som du beskriver, och Daiwas rappare med en toppigare aktion?

Hur som helst, tack för input, uppskattas

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
    Någon som är insatt i Savage Gear spön och kan förklara skillnaden på Custom Predator VS Browser V2? Har grov beslutsångest.
    Ni får jättegärna dela med er av egna erfarenheter exempelvis vad ni tycker om känslan, balansen, aktionen, om kastvikten stämmer osv.

Custom Predator 8'6" 100g
    Browser V2 8'6" 100g
    Spinnspö

Tack på förhand.
    Vet inte vad skillnaden är på dessa spön men min erfarenhet av Savagear är att det är välkomponerade spön, samtliga spön som jag har/haft har alla varit riktigt roliga att fiska med, har oftast en lite djupare auktion, spöna laddar & kastar jäkligt bra, sätter mothuggen bra, roliga att drilla fisk & bra känsla. Äger några SG4, en Stubby 88 (sportfiskeboden edition) & Custom Predator 8,6 100gr.
    Specad kastvikt stämmer bra, går att kasta något över den.

Håller Savagegear & Daiwa som favoriter efter St Croix Ledgend & Ledgend Elite

Lämna en kommentar:

• Dfishing
    replied
    Någon som är insatt i Savage Gear spön och kan förklara skillnaden på Custom Predator VS Browser V2? Har grov beslutsångest.
    Ni får jättegärna dela med er av egna erfarenheter exempelvis vad ni tycker om känslan, balansen, aktionen, om kastvikten stämmer osv.

Custom Predator 8'6" 100g
    Browser V2 8'6" 100g
    Spinnspö

Tack på förhand.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ser mer ut som en repa i lacken. I värsta fall har repan nått ned genom lacken in i klingas fibrer men det är inte säkert och behöver heller inte göra klingan "farligt bräcklig" just där. En spricka torde främst uppstå längsmed klingan, ej tvärs klingan tänker jag.

Lämna en kommentar:

• Robalm
    replied
    Köpte ett dawia xr på blocket.
    Är detta en spricka?
    Click image for larger version

Name:	20250311_154336.jpg
Views:	266
Size:	1,40 MB
ID:	2652219 Click image for larger version

Name:	20250311_154345.jpg
Views:	253
Size:	1,64 MB
ID:	2652220 Click image for larger version

Name:	20250311_154332.jpg
Views:	257
Size:	1,83 MB
ID:	2652221

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Ärligt talat, egentligen inte. Särskilt inte på ett spö för renodlat spinnfiske. Är det ett spö som det ska trixas lite mera med så vill jag gärna att det är lätt. Men det kommer till stor del naturligt med en kortare och klenare klinga.
    Jag håller med om att matchningen och balansen är viktigare än den faktiska vikten för min del. Mitt SG6 200-600g väger in på stadiga 287 gram, men det upplevs inte som särskilt tungt ens i kombination med en Prorex 400.

Men, nu frågade Jonez specifikt efter lätta spön, och jag vet nog inte om jag skulle stoppa in ett Beast x2 i den kategorin.
    Min inlägg var tänkt som svar även till honom. Varför söker du ett spö som är lätt? Du ska istället leta efter en matchande utrustning. Har haft med små gossar i båten som tjatat om sina lätta spön. Har då satt ett av mina custom spön i handen på dem. Och efter några kast, detta spöt måste vara riktigt lätt. Nix det är det inte. Men balansen ihop med rullen gör att det känns otroligt smidigt.
    Lättare spön = tunnare väggar för att spara gram. Mycket mer känsligt för yttre påverkan.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Tycker ni att vikten spelar någon roll utanför viftningen i butiken? Några gram hit eller dit spelar ingen roll vid praktiskt fiske. Matchningen rulle och spö är viktigare.
    Ärligt talat, egentligen inte. Särskilt inte på ett spö för renodlat spinnfiske. Är det ett spö som det ska trixas lite mera med så vill jag gärna att det är lätt. Men det kommer till stor del naturligt med en kortare och klenare klinga.
    Jag håller med om att matchningen och balansen är viktigare än den faktiska vikten för min del. Mitt SG6 200-600g väger in på stadiga 287 gram, men det upplevs inte som särskilt tungt ens i kombination med en Prorex 400.

Men, nu frågade Jonez specifikt efter lätta spön, och jag vet nog inte om jag skulle stoppa in ett Beast x2 i den kategorin.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
    Jag vet inte om jag skulle säga att 247 gram är särskilt lätt. I alla fall inte jämfört med XR Monster som väger in på 187.
    Tycker ni att vikten spelar någon roll utanför viftningen i butiken? Några gram hit eller dit spelar ingen roll vid praktiskt fiske. Matchningen rulle och spö är viktigare.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Jag vet inte om jag skulle säga att 247 gram är särskilt lätt. I alla fall inte jämfört med XR Monster som väger in på 187.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 775 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04