Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Gäddfisket i Sverige är sådär småpopulärt och nya trådar om vilken utrusning man skall köpa för att fiska sina buster jerks, pigshads och mcrubbers eller vad som är trendigt för dagen är vanligt förekommande här på fiskesnack så mitt mål är att nu samla information och enkelt kunna dela den med folk som har funderingar i detta fall om gäddspön.

Detta är inte Monkeys gäddspö tråd utan skriv vad ni vill och dela med er av information som ni tror andra kan ha nytta av inför stundade köp eller intressant läsning om gäddspön. Längder, längd på bakhandtag, rekommenderad kastvikt och faktiskt bekväm kastvikt, vad/vilka beten/tekniker tycker du spöt passar för? Ja listan kan göras lång på saker vi kan prata om gällande våra redskap.

Vad tycker jag då är ett gäddspö pratar vi om att spö kan fånga gädda eller att det är bättre till riktat fiske efter gädda? I denna tråd tycker jag vi håller oss till spön som är bra till riktat fiske efter gädda med gäddbeten allt från 35grams atom till bulldawg super magnum. Vill ni sedan diskutera hur era 10-30spön och ul utrustningar med 7grams reflex är det bästa är ni välkomna att start en egen tråd och kladdda inte i denna då det inte är syftet.

Jag kommer uppdatera tråden och inläggen eftersom så det förhoppningsvis kommer finnas aktuell information på första sidan.

Förtydliganden

1oz=28gram
    1fot=30,48cm
    12 tum på 1fot
    1tum=2,54cm

Spön beskrivs med och fot och antalet tum inte som vi med det metriska sytemet med komman dvs 8'6=8fot 6tum eller 259,1cm/2,59m.

En hjälp på vägen med hur spö aktion fungerar
    image_larger_version_name_size_id

Bild två olika rullfästen övers är en grövre Fuji kopia och det nedre är ett Fuji palm support casting reel seat

image_larger_version_name_size_id

/Apan

PS. Utan er input och engagemang så kommer tråden dö ut.
    Senast ändrad av Monkey; 2017-02-03, 05:41.

• Bowen
    replied
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Är det någon av er gäddfiskare som ägnar er åt mete? I så fall tänkte jag höra om ni har någon schysst rekommendation för spö till gäddmete (dött bete)? Gärna till ett så lågtpris som möjligt.
    När jag kollade lite på detta hittade jag Daiwa black widow.
    Verkar vara rätt mycket bang for the buck.

Lämna en kommentar:

• Abramis Brama
    replied
    Är det någon av er gäddfiskare som ägnar er åt mete? I så fall tänkte jag höra om ni har någon schysst rekommendation för spö till gäddmete (dött bete)? Gärna till ett så lågtpris som möjligt.

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    Gillar också palmingfästet då jag alltid håller runt ruller och då får man bra stöd av triggern istället för att ha den mellan fingrarna.
    /Apan

Lämna en kommentar:

• Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

är det den skumt bakåtlutade triggern? vad är tänket där?
    Tänket är att du palmar din lågprofilrulle med din ickevevhand och byter inte grepp på hela dagen. Mycket greppvänligt om du frågar mig.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Dom härmarAbu's Fantasista beast spö

själv skall jag nog köpa mig AvidX till det lilla gäddfiske jag bedriver har ju ett mindre AvidX som jag är tvärnöjd med, kan ju numera ha odelade spö så då är det först och främst såna jag kollar efter

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

Jag har nya varianten med palminggrepp, grymt skönt!

Lämna en kommentar:

• Espen
    replied
    Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
    Efter att ha testat polarens Long Ranger så införskaffade jag lyxmodellen ganska asap.

Har du nya modellen med palminggrepp eller gamla med traditionell trigger?
    Jag har nya varianten med palminggrepp, grymt skönt!

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Saxa Shade 8'2" -120g igger nära i specifikationer... eller ett beg Rocksweeper 7'9" -140g, finns ett på säljes nu...
    Senast ändrad av anteman; 2019-07-15, 12:18.

Lämna en kommentar:

• Låg_Profil
    replied
    Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

Efter att ha kört några pass med mitt Long Ranger kan jag bara säga att de är värt varje krona.. Kastar långt som f*n, styvt nog för att kunna jerka hem ett bete och sätta krokar, utan att bli som en pinne vid drill, perfekt följsamt vid drill. Den perfekta blandningen utav sött och salt! Jag har kastat 130-140g med det och de utklassar andra spön jag haft i 140-160g klassen. 50-100g så skickar man dragen till månen utan ansträngning.
    Efter att ha testat polarens Long Ranger så införskaffade jag lyxmodellen ganska asap.

Har du nya modellen med palminggrepp eller gamla med traditionell trigger?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av fiskegubbe, 2012-01-13, 18:28
11 svar
3 276 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Linkan81, 2012-02-03, 21:38