Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

    Gäddfisket i Sverige är sådär småpopulärt och nya trådar om vilken utrusning man skall köpa för att fiska sina buster jerks, pigshads och mcrubbers eller vad som är trendigt för dagen är vanligt förekommande här på fiskesnack så mitt mål är att nu samla information och enkelt kunna dela den med folk som har funderingar i detta fall om gäddspön.

    Detta är inte Monkeys gäddspö tråd utan skriv vad ni vill och dela med er av information som ni tror andra kan ha nytta av inför stundade köp eller intressant läsning om gäddspön. Längder, längd på bakhandtag, rekommenderad kastvikt och faktiskt bekväm kastvikt, vad/vilka beten/tekniker tycker du spöt passar för? Ja listan kan göras lång på saker vi kan prata om gällande våra redskap.

    Vad tycker jag då är ett gäddspö pratar vi om att spö kan fånga gädda eller att det är bättre till riktat fiske efter gädda? I denna tråd tycker jag vi håller oss till spön som är bra till riktat fiske efter gädda med gäddbeten allt från 35grams atom till bulldawg super magnum. Vill ni sedan diskutera hur era 10-30spön och ul utrustningar med 7grams reflex är det bästa är ni välkomna att start en egen tråd och kladdda inte i denna då det inte är syftet.

    Jag kommer uppdatera tråden och inläggen eftersom så det förhoppningsvis kommer finnas aktuell information på första sidan.

    Förtydliganden

    1oz=28gram
    1fot=30,48cm
    12 tum på 1fot
    1tum=2,54cm

    Spön beskrivs med och fot och antalet tum inte som vi med det metriska sytemet med komman dvs 8'6=8fot 6tum eller 259,1cm/2,59m.

    En hjälp på vägen med hur spö aktion fungerar
    Click image for larger version

Name:	power-action-chart.png
Views:	4
Size:	43,0 KB
ID:	1849212

    Bild två olika rullfästen övers är en grövre Fuji kopia och det nedre är ett Fuji palm support casting reel seat

    Click image for larger version

Name:	triggers.jpg
Views:	1
Size:	674,6 KB
ID:	1850102


    /Apan

    PS. Utan er input och engagemang så kommer tråden dö ut.
    Senast ändrad av Monkey; 2017-02-03, 05:41.

  • #2
    Spinn

    Abu Garcia Svartzonker
    Längd: 8'6ft/259cm 2delat
    Kastvikt: 40-140g
    Vikt: ?
    Bakhandtag: Kork split-grip, längd 43,5cm

    Bft Roots 7'9

    Daiwa Prorex AGS 8'3 >180gr
    Längd: 8'3/252cm 2delat
    Kastvikt: >180gr
    Vikt: 196gram
    Bakhandtag: Splitgrip 41cm foam

    Daiwa Prorex AGS 7'7 40-80gr

    Gunki Shigeki Pike Addict C 230 X X XH

    Illex Ashura Power Game Special

    Illex Delivrance Ashura B 250 XXH The Wild Dog

    Okuma EVX Musky XH
    Längd: 8'6ft/259cm 1 delat (teleskopiskt 211cm ihopskjutet)
    Kastvikt: 4-12oz 112-336g (60g>2??g)
    Vikt:
    Bakhandtag: kork split-grip 42cm

    Shimano Yasei Pike XH 8'3

    St Croix Legend Tournament Bass Swimbait
    Längd:
    Kastvikt:
    Vikt:
    Bakhandtag:

    St Croix Legend Tournament Musky Downsizer
    Längd: 7'3ft/220cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3
    Vikt: helkork 188gr split-grip 193g
    Bakhandtag: Helkork 32cm eller split-grip 37cm

    Downsizer, TopNTail och Long Rangern är 3 spön som är ganska lika varandra. Enkelt sett så är 7'3 lite styvare och har en mindre känslig topp, 8'6 är mer följsamt och har en känsligare topp samt djupare aktion p.g.a. sin längd medans 8fotaren ligger där i mitten.

    Dowsizern pallar lätt beten uppåt 120gram och är utmärkt även till jerkbaits pga dess mindre känsliga topp.
    Top N Tailen är lite mer flexibelt i toppen och passar därför bättre till gummin och rullande wobblers.
    Long Ragner pga dessa mjuka topp är bra till större spinnare och mer hårdslående wobblers så spöt inte förströr gången eller tröttar ut dina nävar.

    Alla tre är utmärkta allt i allo spön för vårt gäddfiske sedan beror det på vad du gillar längd och aktions mässigt.

    St Croix Legend Tournament Musky Top N Tail
    Längd: 8fot/244cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g
    Vikt: helkork 216g, split-grip 202gr
    Bakhandtag: Helkork 37cm eller split-grip 40,5cm

    St Croix Legend Elite Musky LEM80MHF
    Längd: 8fot/244cm
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g (28-150g ish)
    Vikt: 196g
    Bakhandtag: kork split-grip 39cm spöt har palming grip så man har handen framför triggern och inte bakom.

    En finare variant av Top N Tail spöt från St Croix med lite finare komponenter och lägre vikt. Spöt är snabbt och toppigt så det laddar bra även med lite lättare beten och går man upp i vikt vikt kastar det lika bra fast det laddar djupare in klingan. Då spöt inte är extremt åt något håll så passar det till det mesta som wobbler, gummin, tailar och spinnare (dubbla 10 är max) att få gång på lättare sida sida beten såsom buster jerk är inte heller något problem.

    St Croix Legend Tournament Musky Long Ranger
    Längd: 8'6ft/259cm i 1 del
    Kastvikt: 3/8-3oz, 21-85g
    Vikt: helkork 238g, split-grip 213g
    Bakhandtag: Helkork 37cm eller split-grip 43cm

    St Croix Legend Tournament Musky Sling Blade

    Westin/Edge Dynamic Powercast
    Längd: 8'6ft/259cm, 2 delat
    Kastvik:t 60-180 (40-100ish)
    Vikt: 225g
    Bakhandtag: Helkork, längd?

    Powercast spöt går att kasta 130gram med men inte bekvämt enligt mig och många andra det trivs bäst uppåt en 100gram. Spöna är inte jänke snabba eller grova lite mer "gammaldags" så långsammare och inte extrem ryggrad.

    Svartzonker Black Series

    McTail n Glides

    Längd: 7'2
    Kastvikt: 40-150
    Vikt: 218gram?
    Bakhandtag:

    McRubber n Tails
    Längd: 8'3
    Kastvikt: 40-150gr
    Vikt: 257-285?
    Bakhandtag:40,5cm

    Heavy Duty
    Längd: 9'1
    Kastvikt: >16oz
    Vikt: 365gr
    Bakhandtag: 46cm

    Westin W3 Powercast
    Se Dynamic Powercast fast 8'3/251cm långt och eva handtag.

    Westin W8 Powercast-T
    Längd: 8'6ft/259cm
    Kastvikt: 40-130g (30-100g)
    Vikt:
    Bakhandtag: Helkork

    Lyx varianten av de populära dynamic powercast spöna med liknade egenskaper och finare komponenter.

    Westin Dynamic Powershad Spinnspö
    Längd: 8'6ft/159cm, 2 delat
    Kastvikt: 60-180 (40-130/150ish)
    Vikt: ?
    Bakhandtag: helkork, längd?

    Spöt har en mjuktopp för jiggfiske med gäddgummin men laddar även bra vid lägre vikter pga detta nedåt så har klingan mer kraft. Spöt är överklassat som alla Westin spön.

    Westin W4 Monsterstick 7'9

    Haspel

    Shimano Biomaster Select Shad
    Längd: 8'6ft/259cm
    Kastvikt: 45-135g (45-120g ish)
    Vikt:
    Bakhandtag: Eva split-grip 47cm

    Fladen Vantage Predator

    St Croix Avid 9HF


    Edit: Fler spön jag vet brukas av gubbs här på FS var inte rädda tyck,skriv och hjälp folk till rätt spö.
    Senast ändrad av Monkey; 2017-04-03, 18:08. Anledning: Mer spön

    Kommentera


    • #3
      Westin Dynamic Powershad Spinnspö 8,6 fot XXH 60-180 g. "Klassiskt" snyggt spö med långt bekvämt bakhandtag, ok längd på främre handtag. "Progressiv" aktion som man säger fast med klart mjukare topp, "onödigt" mjuk, än mina andra spön med liknande, något lägre klassning, ganska styv bottendel. Den mjuka toppen gör dock att även 30-35g laddar spöts övre del rimligt.

      Överklassat dvs klarar (nog) inte 180g, kört ca 130-140g utan problem men frågan är om jag inte omedvetet fegar lite när jag laddar efter att ha läst att spötoppen gått av för vissa... Fast andra kör visst 150g utan att tveka...

      Att jag fegade med spöt ovan med ca 130g gjorde att jag köpte ett:

      Shimano Biomaster Select Shad 8'6" för mina tyngsta beten, klarar sannolikt mer än uppgivna 135g. Haspelspö och multirulle... Chansade på en rea.

      Har inte talat om för spöet att en multirulle sitter på så det funkar utmärkt även om ffa första öglan är estetiskt galen. Här kan jag ladda fullt med mina få, tunga beten. Snabbt, hyfsat lätt och ganska styvt spö, nästan väl styvt i min smak, uppvuxen med Old school spön som man är... Här vore det intressant att höra Monkey som kör spöt med haspelrulle!

      Fick jag önska något så vore det en aning mjukare, känsligare topp och bakhandtaget kunde gärna få vara ett par cm längre för bättre hävstångs-effekt. (Monkey tycker inte lika här).

      Främre handtag kunde gärna få vara längre om man vill greppa där istället för rullen under kalla dagar med rulle i aluminium. Lite mer framtungt än Westin spöt ovan med en "300 rulle" på, funderar på att sätta lite vikt i butten.

      Två ganska olika spön som kastviktsmässigt täcker alla mina beten mellan 30, nej! 35g var det, upp till 140, säkert 150g om man vill... Som ni förstår så funkar de bra men är olika och är inte riktigt, riktigt som jag vill ha dem...
      Senast ändrad av anteman; 2016-10-13, 10:59. Anledning: Förtydligande

      Kommentera


      • #4
        Tänk om man kunde hitta sitt ultimata spö...
        Tänk om man kunde få med sig 10st olika ut i båten för att testa en dag.

        Det primärt svåra är ju att veta vad man är ute efter i ett spö.
        Det är ju en hel vetenskap det där och jag har försökt lyssna och lära nu i över tio år.

        Gissar att de jag kör med knappast är top-of-the-line-grejer och att upplevelsen skulle vara en annan med andra spön.
        Men det känns dumt att lägga stora pengar på ett spö som man aldrig testat om man inte ens vet vilka egenskaper man eftersöker.
        Nöter på med billigare spön så länge tills jag lyckats förstå terminologin.
        Den här tråden tror jag på. Förlitar mig på er nu!

        Kommentera


        • #5
          Det jag använder just nu älskar jag även om det har en del grejer på "-kontot" ändå... intressant det dära... men, det jag kör med:

          Okuma EVX Musky 8'6" XH - en uppgiven rekommenderad kastvikt på ~110-340g (4-12oz) men det är ett spö som i mitt tycke är våååldsamt överklassat, klart, det beror väl troligen på hur man upplever och vill att spöet ska kännas och hur man själv kastar, liksom ens "kast-stil"
          Men, jag har testat kasta 346g med det, dock upplevde jag det inte alls som en trevlig upplevelse, medan nån amerikansk recensent tyckte det var det ultimata spöet till att kasta, dag ut dag in dessutom, nåt drag som vägde ~330g (om jag minns rätt), nåt som jag inte alls håller med om...
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Spön som jag fiskar med och är väldigt nöjd med är:

            Westin powercast 8,3" -130g, de här spöt använder jag till "mindre" beten som wingman downsizer, pigshad Jr osv. Riktigt trevligt och lätt spö men som är överklassat. Jag tycker spöt gör sig best mellan 60-90g. Ett spö som är väldigt mjukt och följsamt och riktigt kul att drilla fisk på. Långt och bra bakandet.

            SG big pike 8,6" -300g, riktigt trevligt spö som även det är rejält överklassat. Jag tycker sweetspot ligger någonstans runt 150g men det klarar av att kasta beten upp till 200g utan problem. Lite toppig aktion med en rejäl ryggrad när man pressar spöt. De här är det spöt jag fiskar mest med och är väldigt allround, spöt är endelat men med en smart teleskopfunktion i handtaget så det blir 7" ihopdraget, fördelen är att det beter sig som ett endelat spö under fisket.

            Shimano compre muskie 9" 16 oz (450g), spöt för riktigt tungt fiske, det här spöt fiskar jag mycket line thru trout och stora gummibeten med. Jag har inte pressat spöt till max än, det tyngsta jag kastat är ca 370g och det kändes som att det finns mycket kvar att ge. Trots klassningen så är jag positivt överaskad på hur mycket känsla det är i klingan. Det är lite toppig aktion (men styvt toppig, de är ju 16oz) och en ryggrad från helvete, de här spöt kan man bogsera cinderella med. Spöt är väldigt lätt och följsamt och man kastar 350g beten en hel dag utan att bli helt slut. Samma smarta teleskoplösning som på big pike spöt så det blir ca 8,6" ihopdraget.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Shimano Biomaster Select Shad 8'6" för mina tyngsta beten, klarar sannolikt mer än uppgivna 135g. Haspelspö och multirulle... Chansade på en rea.

              Har inte talat om för spöet att en multirulle sitter på så det funkar utmärkt även om ffa första öglan är estetiskt galen. Här kan jag ladda fullt med mina få, tunga beten. Snabbt, hyfsat lätt och ganska styvt spö, nästan väl styvt i min smak, uppvuxen med Old school spön som man är...

              Fick jag önska något så vore det en aning mjukare, känsligare topp ...
              Blir ju automatiskt så när man fiskar ett haspelspö med multirulle....det är byggt att böja sig åt andra hållet och känns således både lite styvare och mindre känsligt när man fiskar det åt fel håll så att säga...vid drillning av fisk kan det även upplevas lite "vingligt"...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Köpte mig ett Westin W4 Monsterstick 7'9" 120-260gr på vinst och förlust, Fick ett så bra pris att jag inte kunde motstå.
                Klassningen är dock helt åt helvete, Skulle aldrig våga prova att kasta 200+gram med det.

                Dock helt okej spö att drilla fisk på.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Vi kan börja med några forums klassiker fyll på med erfarenheter/åsikter, data och fler spön!

                  Spinn

                  Abu Garcia Svartzonker 8'6ft 40-140gr
                  Savage Gear MPP flera olika länger vikter finns
                  St Croix Legend Tournament Downsizer 7'3ft 21-85
                  St Croix Legend Tournament Top N Tail 8ft 21-85
                  St Croix Legend Tournament long ranger 8'6ft 21-85
                  Westin Dynamic Powershad Spinnspö 8,6 fot XXH 60-180 g
                  Westin/Edge Powercast 8'6ft 40-130gr


                  Haspel
                  Shimano Biomaster Select Shad 8'6 45-135gr
                  Då det inte funkar att göra massa mellanslag, kanske du kan ha ett exceldokument som du printscreenar in?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Blir ju automatiskt så när man fiskar ett haspelspö med multirulle....det är byggt att böja sig åt andra hållet och känns således både lite styvare och mindre känsligt när man fiskar det åt fel håll så att säga...vid drillning av fisk kan det även upplevas lite "vingligt"...
                    Jag håller inte med dig, fiskat multi med andra "otriggade" spön under åren och det fungerar bra.
                    Jag har inga belägg för att stora spötillverkare ens tar hänsyn till vad en eventuell ryggrad sitter innan de lindar på spööglorna. Finns också de som menar att "ryggraden" är mer eller mindre obefintlig på spön. Custombyggare pratar iof om ryggrad fast det ligger lite i "sakens natur" att lyfta den saken.

                    Dessutom om de nu har en noterbar ryggrad, ska den alltid sitta i ett visst förhållande till öglorna? Vem bestämmer hur? Finns det olika "skolor" där man prioriterar olika egenskaper? Hur kollar ni öglornas position visavi ryggraden innan köp av nytt spö? Om någon tillverkare sätter öglorna tvärtom ditt exempel så borde spöt bli styvare vid drillning och "vingligt" under kastandet?

                    Praktiskt och ffa teoretiskt kan det nog bli en viss skillnad om ryggrad finns, men i praktiken funkar det bra att köra multi på spön utan trigger enligt mina erfarenheter, om än kanske inte exakt lika.
                    Senast ändrad av anteman; 2016-10-13, 10:46.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 843 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 066 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X