Långt spö med låg kastvikt. Erfarenhet? Vilka tillverkare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långt spö med låg kastvikt. Erfarenhet? Vilka tillverkare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hej igen alla ni som tagit er tid att svara i tråden.
    Efter era fantastiska tips så köpte jag SG Custom Coastal 9 ft ca 12 gr kastvikt. Och det har varit suveränt för skeddredag och fiskeupplevelse.

    Jag sitter just nu och funderar på ett Sportex Air Spin 11 ft seatrout. Ca 8000kr.

    Jag fiskar några gånger per år, men dom fiskepassen betyder oerhört mycket för mig, det är min frid och aktiva återhämtning och därför är jag beredd att lägga dom pengarna. Att kunna kasta långt och ha ett spö med rejäl känsla skulle betyda mycket... Framförallt vill jag kunna slänga iväg 20grams drag långt ut i en fjällsjö eller ett flöte riktigt jäkla långt ut.
    Min rulle är en shimano stradic 2500 förra årets modell
    ​​​

    Min fråga är då...är jag helt pantad som tror att Sportex Air Spin ska ge mig ultimat känsla och kastlängd? Jag vill såklart ha ett så lätt spö som möjligt och ha väldigt fin känsla i spöet.

    Anser ni att det är värt pengarna och man får vad man betalar för eller tycker ni att jag är helt ute och cyklar?

    ​​​​​​Må gott fiskevänner.

    Kommentera


    • #32
      Sportex-spön är ju erkänt kompetenta.
      Har själv inte provat Air Spin men specifikationerna ser ju minst sagt fina ut med bland annat Fujis bästa ringar av titan/Torzite (ringar jag själv använder och som fungerar strålande).

      Kan tycka 8 000 känns som en stor peng men det är nog det man får betala för ett spö i den här klassen.
      Du har inte funderat på custombygge?
      Då kan du få samma komponenter till samma pris eller till och med något lägre beroende på val av byggare och klinga. Du får även längd på bakhandtag, typ av grepp och rullfäste samt balanspunkt precis som du själv vill ha det.

      Kommentera


      • #33
        Har ett Air Spin 8' 12-29g och visst är det fint och bra men inte en jättestor skillnad mot mitt Villain 7' 10-30g, mer ryggrad i det förra dock och det kastar bra. Köpte mitt beg vilket var en förutsättning för köpet.
        Sportex Seatrout är imponerade lätta och jag skulle gärna pröva ett, men lätt och långt kan innebära sämre balans med en lättare 2500 rulle. (Pröva själv att tejpa lite bly mot butten och jämför känslan mot en otejpad kombo)

        Skulle vara kul att pröva även ett Westins W8 eller W10 "bara för att..." Fördel custom lär nog främst vara att du kan välja komponenter efter smak, även om val av klinga nog skulle ge viss ångest men ta t ex rullfäste, gillar de som skruvas nedifrån som t ex på mitt Villain, så även mitt Air men inte lika bekvämt utformat.

        Bekvämt grepp skulle vara extra viktigt för mig om det gällde 3000kr eller mer men så dyra spön har jag inte köpt. Billiga Abu Victis har ett rullfäste som ser ser ut att vara riktigt bekvämt:
        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200513-002910_Chrome.jpg
Views:	440
Size:	412,0 KB
ID:	2547860

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Sportex-spön är ju erkänt kompetenta.
          Har själv inte provat Air Spin men specifikationerna ser ju minst sagt fina ut med bland annat Fujis bästa ringar av titan/Torzite (ringar jag själv använder och som fungerar strålande).

          Kan tycka 8 000 känns som en stor peng men det är nog det man får betala för ett spö i den här klassen.
          Du har inte funderat på custombygge?
          Då kan du få samma komponenter till samma pris eller till och med något lägre beroende på val av byggare och klinga. Du får även längd på bakhandtag, typ av grepp och rullfäste samt balanspunkt precis som du själv vill ha det.
          Hej. Tack för ditt dina svar.
          Balansen som du säger är ju en stor del av känslan ehlt klart så det ska man ha i åtanke och det var en input jag uppskattar.

          Angående Custom bygge så känner jag mig lite osäker på den fronten i ärlighetens namn, så även om det är ett bra tips och kan hjälpa många anadra så väljer jag att köpa ett färdigt spö.

          ​​​​​​Jag hade faktiskt 10ft sööet från Sport Air Spin hemma som jag beställde förut från LG, men jag upplevde att jag ville ha det lite längre på 11ft
          Med förhoppningen att skicka iväg 20grams drag och flöten ännu en bit längre.

          Sen är jag medveten om att 10ft kanske är bättre balanserad osv och ett spö som ni mer proffsiga fiskare hade föredragit, men jag vill gärna följa min tro och magkänsla.
          ​​​
          Det jag också gillar med Sportex Air Spin är att det verkar fungera alldeles ypperligt att kasta levande beten och flöten med och det är något jag kommer använda då och då.

          Jag ska iväg i slutet av juni och måste i princip ta beslut om köp idag för att spöet ska hinna komma till Sverige, det är väldigt mycket pengar samtidigt som jag inte köper det för att visa upp eller skryta utan enbart för att få känna mig som en kung när jag äntligen får doppa grejerna i vattnet och få njuta och förgylla maximalt av min semester tillsammans med känslan av ett underbart spö...
          Ja ni förstår.

          Jag har inte så mycket annat i livet som ger mig glädje så det är väl därför jag tycker det är försvarbart trots att jag har stor respekt för pengar.
          ​​​

          Om ni är intresserade av en sportnyhet som också är ett värsting spö så har Sportex släppt
          ​​​https://www.sportex.de/en/produkte/beyond-spin/#

          Om någon har erfarenhet av det spöet framförallt 10fotarrn som får ni gärna skriva vad ni tyckte, eller ni helt enkelt tror att man skulle kasta längre med det som är tillverkat av nyare material i jämförelse med Air Spin 11fot.

          Tack för alla vänliga inlägg i tråden, jag uppskattar era fina svär väldigt mycket och det är till stor hjälp ska ni veta.

          Hoppas ni mår bra.

          Kommentera


          • #35
            Skillnaden i kastlängd mellan ett 10 och 11 fots spö är nog inte mer en 2 meter under förutsättning att det är samma spö förutom längden.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Skillnaden i kastlängd mellan ett 10 och 11 fots spö är nog inte mer en 2 meter under förutsättning att det är samma spö förutom längden.
              Hej Jorgen. Jag betvivlar inte att du är alldeles rätt ute.
              Det ena Air Spin spöet som är 10.5 fot har en rekommenderad kastvikt mellan 12-39 gram och en total spövikt på 151 gram. Det andra Air Spin spöet som är 11 fot har rekommendationen 10-38 gram kastvikt och har en spövikt på 163 gram.

              Jag besitter dock ingen erfarenhet huruvida Sportex brukar över eller underklasda sina spön. Men spontant skulle det vara häftigt att skicka iväg 10 grams drag all världens väg som den verkar vara anpassad för, även om såklart 10.5 fotaren givetvis och kan få iväg ett 10grams drag.
              Såklart är det petitesser, men man vill ju så gärna hitta det optimala då jag fiskar mycket 10-12 grams Rogerfrag och en del Toby och hoppas jag får till lite längre kast med 11 fotaren när jag kasta lättare drag.

              Det nya Sportex spöet som jag nämnde i länken ovanför som hette Beyound har jag bestämt mig för att sållat bort, inte bara för priset men det låg på strax över 800€.
              Längden på det spöet var 305cm och det vägde 174gram(också väldigt lätt) men kastvikten var 11-31 gram och ibland vill man kanske ladda på ett 40grams flöte och då känns 11 fotaren Air Spin bättre, iaf på papper då klassningen trots allt kan upplevas olika i verkligheten.

              Men det största plusset
              ​​för Sportex Air Spin 11fot är just att det verkar fungera otroligt bra med flöte och levande beten pga hur spöet är uppbyggt och då passa alla mina användningsområden.

              ​​​​​​​Sen ska jag givetvis lära mig att rigga rätt flötesanordning med passande lina. Så om ni har några tips är ni välkomna att skriva och tipsa eller om ni har något annan input ni duktiga fiskare sitter på som ni tror kan hjälpa mig.
              ​​​​​
              ​​​​​​
              ​​​Tack så hemskt mycket återigen för att ni försöker hjälpa mig. Jag är så himla tacksam för era svar.

              Kommentera


              • #37
                Ett 10g bete borde flyga längre med ett lägre klassat spö så klingan kan laddas, böjas ordentligt, på ett 12-39g spö lär enbart en liten del av toppen jobba snabbt en liten, alltför kort stund tror jag. Samma spö lär få jobba hårt och långsamt med 40g, det kan säkert fungera men ett -60g spö ger nog bättre kastlängd.

                Vill man ha ett spö så blir det en alltså en kompromiss, är optimala kastlängder nummer ett, så är nog två olika spön för 10 resp 40g a' 3000-4000kr bättre.
                Senast ändrad av anteman; 2020-06-11, 00:17.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ett 10g bete borde flyga längre med ett lägre klassat spö så klingan kan laddas, böjas ordentligt, på ett 12-39g spö lär enbart en liten del av toppen jobba snabbt en liten, alltför kort stund tror jag. Samma spö lär få jobba hårt och långsamt med 40g, det kan säkert fungera men ett -60g spö ger nog bättre kastlängd.

                  Vill man ha ett spö så blir det en alltså en kompromiss, är optimala kastlängder nummer ett, så är nog två olika spön för 10 resp 40g a' 3000-4000kr bättre.
                  Jag kan bara hålla med. Nu fiskar jag inte med så långa spön men jag har ett 8-fot 12-29. Oftast har jag dock i stället haft med mig två ”billigare” spön typ 4-20 resp. 20-75. Detta har varit väldigt bra eftersom jag ofta fiskar med drag som väger 3-15g eller 25-55g. De enda dragen mellan 15 och 25 gram som jag normalt använder är 18g Utö och 20g Atom och kanske någon enstaka jigg. Dessa funkar på båda spöna.

                  12-29 har, trots att det har ett nypris som ligger nästan på dubbelt så hög nivå som de andra två tillsammans, väldigt svårt att slå känslan i de två andra eftersom de är perfekt avpassade för mina betesvikter och mitt fiskesätt. Det finns dock alltid två sidor av ett mynt. Nu har jag mer och mer valt att fiska med 12-29 istället för de två andra spöna. Varför då? Jo för att mina teammedlemmar är 4, 8 och 9 år gamla. Hur många spön har jag lämpligen med mig när jag fiskar med dem? Det optimala brukar vara 0-1 spö. Det är där det supersköna lyxspöt kommer till sin rätt. Det är kul att fiska allt från 7-37g med det. Inte optimalt men helt ok. Jag fiskar mest abborre och gädda på grunt vatten. Det är kul att drilla 1hg abborrar på spöt och en gädda på 3-4kg hanterar man bra. Det är otroligt känsligt. Man känner minsta pet eller sjögräskontakt. Spöt kastar också väldigt bra, men det slår inte de andra två om jag ska kasta 5 eller 40 gram. 10-30g vinner det nog över de andra spöna på, men då är det också 5-12 tum längre.

                  Anteman skrev tidigare om balansen spö rulle. Vikter är smart på de spön de finns. På mitt 8-fotsspö utan vikter tycker jag t.o.m. att det är skönare balans med en rulle på 225g än en på 200g.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                    Jag kan bara hålla med. Nu fiskar jag inte med så långa spön men jag har ett 8-fot 12-29. Oftast har jag dock i stället haft med mig två ”billigare” spön typ 4-20 resp. 20-75. Detta har varit väldigt bra eftersom jag ofta fiskar med drag som väger 3-15g eller 25-55g. De enda dragen mellan 15 och 25 gram som jag normalt använder är 18g Utö och 20g Atom och kanske någon enstaka jigg. Dessa funkar på båda spöna.

                    12-29 har, trots att det har ett nypris som ligger nästan på dubbelt så hög nivå som de andra två tillsammans, väldigt svårt att slå känslan i de två andra eftersom de är perfekt avpassade för mina betesvikter och mitt fiskesätt. Det finns dock alltid två sidor av ett mynt. Nu har jag mer och mer valt att fiska med 12-29 istället för de två andra spöna. Varför då? Jo för att mina teammedlemmar är 4, 8 och 9 år gamla. Hur många spön har jag lämpligen med mig när jag fiskar med dem? Det optimala brukar vara 0-1 spö. Det är där det supersköna lyxspöt kommer till sin rätt. Det är kul att fiska allt från 7-37g med det. Inte optimalt men helt ok. Jag fiskar mest abborre och gädda på grunt vatten. Det är kul att drilla 1hg abborrar på spöt och en gädda på 3-4kg hanterar man bra. Det är otroligt känsligt. Man känner minsta pet eller sjögräskontakt. Spöt kastar också väldigt bra, men det slår inte de andra två om jag ska kasta 5 eller 40 gram. 10-30g vinner det nog över de andra spöna på, men då är det också 5-12 tum längre.

                    Anteman skrev tidigare om balansen spö rulle. Vikter är smart på de spön de finns. På mitt 8-fotsspö utan vikter tycker jag t.o.m. att det är skönare balans med en rulle på 225g än en på 200g.
                    Jag håller med anteman, det där lyxsspöet kommer kasta vissa vikter riktigt bra men kommer troligtvis kasta dom lägre vikterna sämre en ett billigare spö avsett för dessa lägre vikter.. Ska du kasta riktigt långt med ett lyxspö måste spöet va optimerat för just dom vikterna du avser att kasta.. Enligt mina erfarenheter brukar spö prestera bäst runt dom sista (Högsta) 25% av sitt viktspann exempelvis 12-29 gram så presterar spöet bäst över 20 gr..

                    Långa spö med riktigt låg kastvikt brukar bli lite svaj mast men det går att vänja sig vid med tiden..

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ett 10g bete borde flyga längre med ett lägre klassat spö så klingan kan laddas, böjas ordentligt, på ett 12-39g spö lär enbart en liten del av toppen jobba snabbt en liten, alltför kort stund tror jag. Samma spö lär få jobba hårt och långsamt med 40g, det kan säkert fungera men ett -60g spö ger nog bättre kastlängd.

                      Vill man ha ett spö så blir det en alltså en kompromiss, är optimala kastlängder nummer ett, så är nog två olika spön för 10 resp 40g a' 3000-4000kr bättre.
                      Klok ord.
                      som tur är har jag ett 9fots Savage Gear Custom Coastal 2-12 gram utifall. Det längre 11fots spöet som jag funderar på att framför för att kunna skicka iväg flöten och lite 20grams drag.

                      Tack för ditt svar

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X